Information
Code | TİB1732 |
Name | Reflections of the Rational Understanding of Religion in Islamic Thought |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Belirsiz |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Dr. Öğr. Üyesi FATMANUR ALİBEKİROĞLU |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
To identify the rationalist tendencies emerging in Islamic thought
Course Content
Rationalism-Rationalism; Characteristic features of the Rational-Hadari Understanding of Religion; Ashabu'r-Ray, Murjia, Hanafism; Mu'tazila; Maturidiism; jadidism
Course Precondition
There is no course prerequisite.
Resources
Sönmez Kutlu, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine Zihniyet Çözümlemeleri Osman Aydınlı, Akılcı Din Söylemi
Notes
Cabiri, Arap İslam Kültürünün Akıl Yapısı Sönmez Kutlu, Maturîdî Akılcılığı ve Günümüz Sorunlarını Çözmeye Katkısı Hülya Alper, İmam Mâturîdî’de Akıl-Vahiy İlişkisi
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Explains the basic concepts related to rationality |
LO02 | Classifies the basic concepts related to rationality |
LO03 | Knows the rational tendencies that emerge in Islamic thought. |
LO04 | Analyzes the characteristic features of the rational understanding of religion. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows the historical development of the Islamic sciences and their methods, concepts and sources, is aware of the differences and similarities between them. | 5 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows schools emerged in the field of Tafsir, Hadith, İslamic Sects, İslamic Law, Mysticism, İslamic Teology throughout the history of Islamic thought and their process of formation, basic ideas, sources and their contributions to Islamic thought. | 4 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analyzes and classifies historical experience and scientific knowledge in the field of Islamic sciences and uses it to solve current affairs. | 4 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Is equipped with skills to create solutions the basic religious problems according to the needs of today | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Has the knowledge to conduct a research using scientific methods and techniques in the field of basic Islamic sciences | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Has the ability to read the basic religious texts and knowledge to explain and interpret them | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Follows national and international studies and publications on basic religious sciences and understands them | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Has a scientific mindset releated with the academic area | 4 |
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Speaks a foreign language fluent enough to use the international sources and share the information | 3 |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Works in cooperation with public and private institutions related to the field | |
PLO11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Produces scientific knowledge in the field of theology and analyzes them using a critical approach | |
PLO12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makes researches to solve the problems releated the field in accordance with social needs | 5 |
PLO13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uses the appropriate methods, technical material and technological opportunities |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Concepts of rationalism, rationalism I | It is prepared from recommended sources. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Concepts of rationalism, rationalism II | it is prepared from recommended sources | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Rationality and mentality | Henry C. McComas The Psychology of Religious Sects: Comparison of Types | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | Features of Bedouin-hadari social structure | İbn Haldun, Mukaddime | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Characteristic features of the rational-hadari understanding of religion | Sönmez Kutlu, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine Zihniyet Çözümlemeleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
6 | Ashabu'r-Ray | Fatmanur Alibekiroğlu, Akılcılık, Mürcie Ve Ebû Hanife Çizgisinde Bir Oluşum Olarak Ashâbu’r-Rey | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Origins of the Hanafi-Murji'i tradition and relations with its mevali | Türklerin İslamlaşma Sürecinde Mürcie ve Tesirleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
8 | Mid-Term Exam | exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Mu'tazila Rationality and Philosophy | Osman Aydınlı, Akılcı Din Söylemi -Farklı Yönleriyle Mu'tezile Ekolü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Mu'tazila and Politics | Mahmut Ay, Mutezile ve Siyaset & Mutezilizmin İktidar Serüveni | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Relationship with Mu'tazila and other rationalist formations | Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Hanefîlik-Mu'tezile İlişkisi Akılcı Hadari Zihniyetin Kesişme Noktası, Ankara 2023. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
12 | Characteristic Structure of Maturidi Thought | Sönmez Kutlu, Maturîdî Akılcılığı ve Günümüz Sorunlarını Çözmeye Katkısı | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Change and Transformation of Rational Mental Structure in Maturidi Thought | Hülya Alper, İmam Mâturîdî’de Akıl-Vahiy İlişkisi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Jadidism and current rational tendencies | İbrahim Maraş, İdil Ural Bölgesi Müslümanları ve Ceditçilik Düşüncesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
15 | Current rational tendencies | read from relevant sources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Term Exams | exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |