TİB1732 Reflections of the Rational Understanding of Religion in Islamic Thought

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code TİB1732
Name Reflections of the Rational Understanding of Religion in Islamic Thought
Term 2024-2025 Academic Year
Term Spring
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Belirsiz
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Dr. Öğr. Üyesi FATMANUR ALİBEKİROĞLU
Course Instructor
1


Course Goal / Objective

To identify the rationalist tendencies emerging in Islamic thought

Course Content

Rationalism-Rationalism; Characteristic features of the Rational-Hadari Understanding of Religion; Ashabu'r-Ray, Murjia, Hanafism; Mu'tazila; Maturidiism; jadidism

Course Precondition

There is no course prerequisite.

Resources

Sönmez Kutlu, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine Zihniyet Çözümlemeleri Osman Aydınlı, Akılcı Din Söylemi

Notes

Cabiri, Arap İslam Kültürünün Akıl Yapısı Sönmez Kutlu, Maturîdî Akılcılığı ve Günümüz Sorunlarını Çözmeye Katkısı Hülya Alper, İmam Mâturîdî’de Akıl-Vahiy İlişkisi


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Explains the basic concepts related to rationality
LO02 Classifies the basic concepts related to rationality
LO03 Knows the rational tendencies that emerge in Islamic thought.
LO04 Analyzes the characteristic features of the rational understanding of religion.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Knows the historical development of the Islamic sciences and their methods, concepts and sources, is aware of the differences and similarities between them. 5
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Knows schools emerged in the field of Tafsir, Hadith, İslamic Sects, İslamic Law, Mysticism, İslamic Teology throughout the history of Islamic thought and their process of formation, basic ideas, sources and their contributions to Islamic thought. 4
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analyzes and classifies historical experience and scientific knowledge in the field of Islamic sciences and uses it to solve current affairs. 4
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Is equipped with skills to create solutions the basic religious problems according to the needs of today
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Has the knowledge to conduct a research using scientific methods and techniques in the field of basic Islamic sciences
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Has the ability to read the basic religious texts and knowledge to explain and interpret them
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Follows national and international studies and publications on basic religious sciences and understands them
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Has a scientific mindset releated with the academic area 4
PLO09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Speaks a foreign language fluent enough to use the international sources and share the information 3
PLO10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Works in cooperation with public and private institutions related to the field
PLO11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Produces scientific knowledge in the field of theology and analyzes them using a critical approach
PLO12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Makes researches to solve the problems releated the field in accordance with social needs 5
PLO13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uses the appropriate methods, technical material and technological opportunities


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Concepts of rationalism, rationalism I It is prepared from recommended sources. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
2 Concepts of rationalism, rationalism II it is prepared from recommended sources Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Rationality and mentality Henry C. McComas The Psychology of Religious Sects: Comparison of Types Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
4 Features of Bedouin-hadari social structure İbn Haldun, Mukaddime Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
5 Characteristic features of the rational-hadari understanding of religion Sönmez Kutlu, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine Zihniyet Çözümlemeleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
6 Ashabu'r-Ray Fatmanur Alibekiroğlu, Akılcılık, Mürcie Ve Ebû Hanife Çizgisinde Bir Oluşum Olarak Ashâbu’r-Rey Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
7 Origins of the Hanafi-Murji'i tradition and relations with its mevali Türklerin İslamlaşma Sürecinde Mürcie ve Tesirleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
8 Mid-Term Exam exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Mu'tazila Rationality and Philosophy Osman Aydınlı, Akılcı Din Söylemi -Farklı Yönleriyle Mu'tezile Ekolü Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Mu'tazila and Politics Mahmut Ay, Mutezile ve Siyaset & Mutezilizmin İktidar Serüveni Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
11 Relationship with Mu'tazila and other rationalist formations Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Hanefîlik-Mu'tezile İlişkisi Akılcı Hadari Zihniyetin Kesişme Noktası, Ankara 2023. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
12 Characteristic Structure of Maturidi Thought Sönmez Kutlu, Maturîdî Akılcılığı ve Günümüz Sorunlarını Çözmeye Katkısı Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
13 Change and Transformation of Rational Mental Structure in Maturidi Thought Hülya Alper, İmam Mâturîdî’de Akıl-Vahiy İlişkisi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Jadidism and current rational tendencies İbrahim Maraş, İdil Ural Bölgesi Müslümanları ve Ceditçilik Düşüncesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
15 Current rational tendencies read from relevant sources Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Term Exams exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 15 15
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 157
Total Workload / 25 (h) 6,28
ECTS 6 ECTS

Update Time: 14.05.2024 12:02