Genel Bilgi
Kod | TİB1731 |
Ad | Hanefi-Maturidi-Yesevi Din Söylemi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. YUSUF GÖKALP |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. YUSUF GÖKALP
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Akılcı-Hadari zihniyetin tezahürü olan coğulcu, hogörüye dayalı ve bir arada yaşama tecrubesine sahip Hanefi-Maturidi-Yesevi din söylemini analiz etmek
Dersin İçeriği
Zihiyet Farklılaşması-Mezheplerin Doğuşu; Mezhep-Coğrafya-Kültür İlişkisi; Ashabu’l-Hadis- Ashabu’r-Rey Ayrışması; Akılcı-Hadari Din Söylemi; Horasan ve Mevaerannühirde İslam’ın Yayılışı; Ebu Hanife ve Hanefilik; Ebu Mansur El-Maturidi ve Maturidilik; Hoca Ahmet Yesevi ve Mistik Tasavvufi Söylem; Türk Din Anlayışı İsimlendirmesi; Hanefi-Maturidi-Yesevi Söylemin Anadolu ve Balkanlardaki Tezahürleri; Temel Kavramlar ve Kaynaklar
Dersin Ön Koşulu
Ders ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Y. GÖKALP ve F. ALİBEKİROĞLU EREN, "İSLAM DÜŞÜNCESİNDE BİR MEZHEP OLARAK HANEFÎ-MÂTÜRÎDÎLİK," In İSLÂM’IN HANEFÎ-MÂTÜRÎDÎ YORUMU , İstanbul: AKIL FİKİR YAYINLARI, 2022, pp.39-75.
Notlar
Sönmez Kutlu, İmam Mâturîdî ve Maturidilik, Haz: Sönmez Kutlu, Kitâbiyât Yay., II. Baskı, Ankara 2007, 463 s.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Akılcı hadari zihin yapısını analiz eder |
ÖÇ02 | Hanefi-Maturidi-Yesevi din söyleminin temel özelliklerini bilir |
ÖÇ03 | Hanefi-Maturidi din söylemi içerisindeki farklılaşmaları tasnif eder. |
ÖÇ04 | Hanefi-Maturidi din söylemi içerisindeki grupları karşılaştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Zihiyet Farklılaşması-Mezheplerin Doğuşu | Önerilen kaynaktan okumalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Mezhep-Coğrafya-Kültür İlişkisi | Önerilen kaynaktan okumalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Ashabu’l-Hadis- Ashabu’r-Rey Ayrışması | Önerilen kaynaktan okumalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | Akılcı-Hadari Din Söylem | Önerilen kaynaktan okumalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Horasan ve Mevaerannühirde İslam’ın Yayılışı | Önerilen kaynaktan okumalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Ebu Hanife ve Hanefilik | Önerilen kaynaktan okumalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Ebu Mansur El-Maturidi ve Maturidilik | Önerilen kaynaktan okumalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | SINAV | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hoca Ahmet Yesevi ve Mistik Tasavvufi Söylem | Önerilen kaynaktan okumalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Türk Din Anlayışı İsimlendirmesi | Önerilen kaynaktan okumalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Hanefi-Maturidi-Yesevi Söylemin Anadolu ve Balkanlardaki Tezahürleri I | Önerilen kaynaktan okumalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Hanefi-Maturidi-Yesevi Söylemin Anadolu ve Balkanlardaki Tezahürleri II | Önerilen kaynaktan okumalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Hanefi-Maturidi-Yesevi Söylemin Günümüzdeki Tezahürleri I | Önerilen kaynaktan okumalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Hanefi-Maturidi-Yesevi Söylemin Günümüzdeki Tezahürleri II | Önerilen kaynaktan okumalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
15 | Konu ile ilgili ileri okuma önerileri | Önerilen kaynaktan okumalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |