Genel Bilgi
Kod | TİB817 |
Ad | Bilimsel Metodoloji ve Kelam |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ömer SADIKER |
Dersin Amacı / Hedefi
Bilimsel bir alanda genel bir uygulamaya sahip olan ve uzun zaman içerisinde test edilmiş düşünce biçimleri, analiz vasıtaları, araştırma metotları, kavramlar, prensipler, kategoriler ve sınıflandırma sistemleri tanımak, tanımlamak, sınıflandırmak ve açıklamaktır
Dersin İçeriği
Bilimsel araştırma yöntemleri ile bunların nasıl uygulanacağını araştırması ve bunun kelam ilmiye ilişkisini ortaya koymak.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşulu bulunmamaktadır
Kaynaklar
Kelam ilminde metodoloji Bilimsel araştırma yöntemleri
Notlar
Kelam ilminde metodoloji Bilimsel araştırma yöntemleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak |
ÖÇ02 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak |
ÖÇ03 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak |
ÖÇ04 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak |
ÖÇ05 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak |
ÖÇ06 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak |
ÖÇ07 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak |
ÖÇ08 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek |
ÖÇ09 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak |
ÖÇ10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Metod/Yöntem/Usûl Terimi ve Yöntemin Tarihsel Serencamı | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Diyalektik yöntem | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Eski Çağ Felsefesinde Yöntem | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Yeni Çağ Felsefesinde Yöntem | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | İslami Gelenekte Yöntem | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Kur’an’da Bilgi ve Yöntem | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Doğru Bilginin Kaynakları | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Bilgisizliğin Kaynakları | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Kelam Metodunun Ortaya Çıkışı | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Kelam Metodunun Gelişim Süreci | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Varlık ve bilgi | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
13 | Kelamcıların Kullandığı Araştırma Yöntemleri | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
14 | Akıl, naklin de ölçüldüğü bir ölçektir | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | cedel, sebr ve taksim, istişhad, in'ıkası edille | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma yapar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 14 | 14 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,04 | ||
AKTS | 6 AKTS |