Genel Bilgi
Kod | EBE613 |
Ad | Ana Çocuk Sağlığına Güncel Yaklaşımlar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BURCU AVCIBAY VURGEÇ |
Dersin Amacı / Hedefi
Ana-çocuk ve toplum sağlığını korumak ve sürdürmek için sahip olduğu temel bilgileri ulusal ve uluslararası veriler ışığında yorumlayarak iyileştirici politikalar geliştirilmesini amaçlar.
Dersin İçeriği
Bu ders, ana çocuk sağlığı ulusal ve uluslararası göstergeleri, doğum öncesi/doğum/doğum sonrası bakım yönetimi ve risk yaklaşımı, bebek ve çocuk izlemi ve risk yaklaşımı, aile planlaması yöntemleri ve danışmanlık, kadına yönelik şiddet, adolesan sağlığı, çocukluk çağında sık görülen hastalıklardan korunma yolları, çocukluk çağında sık görülen kazalar ve korunma yolları konularını içerir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
1. Ebelik ve Kadın Sağlığı - Klinik Uygulama Rehberleri. Yazar(lar): Nell L. Tharpe, Cindy L. Farley, Robin G. Jordan Çeviri Editörü: Doç. Dr. Dilek Bilgiç, Prof. Dr. Şule Gökyıldız Sürücü, Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji, Akademisyen Kitabevi, Adana, 2022. 3. McKinney ES, James SR, Murray SS, Ashwill JW. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia. 4. Wong’s Essentials of Pediatric Nursing.Wong DL, et al. Mosby, 10th ed., St. Louis, 2015. 5. Pediatric Nursing Care. Pearson Ed. Inc., Adams ED, Towle MA. New Jersey,2009. 6. Aydın D, Aba Y. Anne ve Çocuk Sağlığı. İstanbul Tıp Kitabevleri.2019. 9786059528993
Notlar
Ulusal ve uluslararası sürekli dergiler Ulusal ve uluslararası meslek örgütleri yayınları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ülkemizdeki ana çocuk sağlığı hizmetlerini ve bu hizmetlere yönelik yürütülen programları bilir. |
ÖÇ02 | Dünya’daki ana çocuk sağlığı hizmetlerini ve bu hizmetlere yönelik yürütülen programları karşılaştırır. |
ÖÇ03 | Güvenli annelik programını ve bu kapsamda yürütülen faaliyetleri açıklar. |
ÖÇ04 | Ana Çocuk Sağlığına Güncel Yaklaşımları açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırmalarla geliştirir ve ebelik alanına yenilik getirebilecek özgün sonuçlara ulaşır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kanıta dayalı uygulamaları, etik yaklaşımı ve mesleki felsefesi ile meslektaşları, sağlık ekibi ve topluma örnek olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak ya da bir ekip içinde toplumsal gelişime ve ebelik mesleğinin güçlenmesine katkı sağlayacak proje ve araştırmalar yapar, elde ettiği sonuçları uygulamalarına yansıtır | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek mesleki ve kişisel gelişimini sürdürür, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak ebelik alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ebelik mesleği ile ilişkili kavram, teori ve modeller geliştirebilecek bakış açısına sahiptir, alanına yenilik getiren düşünce, yöntem tasarım ve uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem veya uygulamayı farklı bir alana uyarlayabilir | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırma yöntemleri konusunda üst düzey bilgiye sahiptir ve bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün araştırma ve projelerden elde ettiği sonuçları ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bilimsel dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumun ihtiyaçlarını analiz ederek, yenilikçi yaklaşımları benimseyerek, doğru bilgiye kolay ve hızlı ulaşarak alana özgü politikalar geliştirilmesine öncülük eder. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Liderlik becerileri gelişmiştir, ebelik alanı ve ilişkili disiplinler arası sorunların çözümü için sorumluluk alır, stratejik karar verme süreçlerini kullanarak liderlik eder. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretim yöntem ve tekniklerini konusundaki bilgilerini kullanarak alanı ile ilgili konularda eğitim programı oluşturabilir, eğitim yapar ve sonuçlarını değerlendirir | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ana çocuk sağlığına yönelik temel göstergeler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Ulusal ve uluslararası temel göstergelerin karşılaştırılması | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Klinik uygulama 1 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Anne sağlığında güncel uygulamalar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Klinik uygulama 2 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Yenidoğan sağlığında güncel uygulamalar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Klinik uygulama 3 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Çocuk sağlığında güncel uygulamalar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Klinik uygulama 4 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Ana-Çocuk Sağlığını Korumaya Yönelik Kanıt Temelli Uygulamalar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Klinik uygulama 5 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Ana-çocuk sağlığı klinik rehberler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Klinik uygulama 6 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Klinik uygulama 7 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |