Genel Bilgi
Kod | EBE606 |
Ad | Ebelikte Kuram ve Modeller |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ÖZTÜRK |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile öğrencilerin sağlığa ilişkin kavramları insan, sağlık-hastalık, çevre ve toplum açısından ele alması, özellikle kadın, ana, çocuk ve aile sağlığı ile ilgili kavramları mesleği açısından ele alarak değerlendirmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Ebeliğin kuramsal çerçevesi, Ebeliği kavramlaştırma, Ebelikte kuramsal çalışmaların tarihsel gelişim süreci, Ebelik Teorisi Geliştirme ve teori uygulamalarının geleceği. Ebelik kuramları.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Bryar R, Sinclair M., Theory For Midwifery Practice. Palgrave Macmillan, UK 2011 9780230345638 Fahy K, Foureur M, Hastie C Birth Territory and Midwifery Guardianship: Theory for Practice, Education and Research. Elsevier Health Sciences, 2008 978-605-191-003-1 Fahy KM, Parratt JA Birth Territory: A theory for midwifery practice. Women and Birth School of Nursing and Midwifery, Faculty of Health, University of Newcastle, University Drive, Callaghan, NSW, Australia 2006 https://doi.org/10.1016/j.wombi.2006.05.001
Notlar
Ulusal ve uluslararası sürekli dergiler, Üniversite kütüphanesi üye olunan veri tabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ebeliğin teorik çerçevesini ana hatları ile açıklar. |
ÖÇ02 | Kuram geliştirme ile ilişkili temel kavramları açıklar |
ÖÇ03 | Literatür doğrultusunda sağlık bakım kuramları ve felsefesini tanımlar. |
ÖÇ04 | Ebelik uygulamaları ile ilgili kuramları ile ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kullanır. |
ÖÇ05 | Sağlık bakım kuram ve felsefesiyle ilgili uygulamalarda disiplinlerarası çalışmalara yer alır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırmalarla geliştirir ve ebelik alanına yenilik getirebilecek özgün sonuçlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kanıta dayalı uygulamaları, etik yaklaşımı ve mesleki felsefesi ile meslektaşları, sağlık ekibi ve topluma örnek olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak ya da bir ekip içinde toplumsal gelişime ve ebelik mesleğinin güçlenmesine katkı sağlayacak proje ve araştırmalar yapar, elde ettiği sonuçları uygulamalarına yansıtır | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek mesleki ve kişisel gelişimini sürdürür, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak ebelik alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ebelik mesleği ile ilişkili kavram, teori ve modeller geliştirebilecek bakış açısına sahiptir, alanına yenilik getiren düşünce, yöntem tasarım ve uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem veya uygulamayı farklı bir alana uyarlayabilir | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırma yöntemleri konusunda üst düzey bilgiye sahiptir ve bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün araştırma ve projelerden elde ettiği sonuçları ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bilimsel dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumun ihtiyaçlarını analiz ederek, yenilikçi yaklaşımları benimseyerek, doğru bilgiye kolay ve hızlı ulaşarak alana özgü politikalar geliştirilmesine öncülük eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Liderlik becerileri gelişmiştir, ebelik alanı ve ilişkili disiplinler arası sorunların çözümü için sorumluluk alır, stratejik karar verme süreçlerini kullanarak liderlik eder. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretim yöntem ve tekniklerini konusundaki bilgilerini kullanarak alanı ile ilgili konularda eğitim programı oluşturabilir, eğitim yapar ve sonuçlarını değerlendirir | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ebeliğin kuramsal çerçevesi ve terminalojisi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Ebelikte kuramsal çalışmaların tarihsel gelişim süreci (Ela-Joy Lehrman, Joyce Thompson and colleagues ve Holly Kennedy) | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Reva Rubin: Maternal rol kazanımı | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Ramona T.Mercer: Doğum öncesi stres ve annelik teorileri | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
5 | Doğumda teknokratik, hümanistik ve holistik modeller | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Maternal emosyonel iyilik halinin sallanan sandalye teorisi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
7 | Soo Downe: Salutojenik, karmaşıklık teorisi ve güvenilir bilgi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | Araştırma, Okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | John Bowlby ve Mary Ainsworth: Prenatal ve postnatal bağlanma teorileri | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
10 | Kolcoba Konfor kuramı | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
11 | Doğum alanı: Ebelik uygulama teorisi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
12 | Ortaklık modeli- Rosemary Mander | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | emzirme öz yeterlilik teorisi emzirme bağlanma teorisi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
14 | Nola Pender Sağlığı Geliştirme modeli | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | Ebelik ve Kadın Doğum Alanında Kuram ve Modellerin Rehber Alındığı Araştırma Örnekleri | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 14 | 14 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 112 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,48 | ||
AKTS | 4 AKTS |