EBE606 Ebelikte Kuram ve Modeller

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBE606
Ad Ebelikte Kuram ve Modeller
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ÖZTÜRK
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ÖZTÜRK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders ile öğrencilerin sağlığa ilişkin kavramları insan, sağlık-hastalık, çevre ve toplum açısından ele alması, özellikle kadın, ana, çocuk ve aile sağlığı ile ilgili kavramları mesleği açısından ele alarak değerlendirmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Ebeliğin kuramsal çerçevesi, Ebeliği kavramlaştırma, Ebelikte kuramsal çalışmaların tarihsel gelişim süreci, Ebelik Teorisi Geliştirme ve teori uygulamalarının geleceği. Ebelik kuramları.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Bryar R, Sinclair M., Theory For Midwifery Practice. Palgrave Macmillan, UK 2011 9780230345638 Fahy K, Foureur M, Hastie C Birth Territory and Midwifery Guardianship: Theory for Practice, Education and Research. Elsevier Health Sciences, 2008 978-605-191-003-1 Fahy KM, Parratt JA Birth Territory: A theory for midwifery practice. Women and Birth School of Nursing and Midwifery, Faculty of Health, University of Newcastle, University Drive, Callaghan, NSW, Australia 2006 https://doi.org/10.1016/j.wombi.2006.05.001

Notlar

Ulusal ve uluslararası sürekli dergiler, Üniversite kütüphanesi üye olunan veri tabanları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ebeliğin teorik çerçevesini ana hatları ile açıklar.
ÖÇ02 Kuram geliştirme ile ilişkili temel kavramları açıklar
ÖÇ03 Literatür doğrultusunda sağlık bakım kuramları ve felsefesini tanımlar.
ÖÇ04 Ebelik uygulamaları ile ilgili kuramları ile ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kullanır.
ÖÇ05 Sağlık bakım kuram ve felsefesiyle ilgili uygulamalarda disiplinlerarası çalışmalara yer alır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırmalarla geliştirir ve ebelik alanına yenilik getirebilecek özgün sonuçlara ulaşır. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kanıta dayalı uygulamaları, etik yaklaşımı ve mesleki felsefesi ile meslektaşları, sağlık ekibi ve topluma örnek olur. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız olarak ya da bir ekip içinde toplumsal gelişime ve ebelik mesleğinin güçlenmesine katkı sağlayacak proje ve araştırmalar yapar, elde ettiği sonuçları uygulamalarına yansıtır 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek mesleki ve kişisel gelişimini sürdürür, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak ebelik alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ebelik mesleği ile ilişkili kavram, teori ve modeller geliştirebilecek bakış açısına sahiptir, alanına yenilik getiren düşünce, yöntem tasarım ve uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem veya uygulamayı farklı bir alana uyarlayabilir 5
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Araştırma yöntemleri konusunda üst düzey bilgiye sahiptir ve bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgün araştırma ve projelerden elde ettiği sonuçları ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bilimsel dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumun ihtiyaçlarını analiz ederek, yenilikçi yaklaşımları benimseyerek, doğru bilgiye kolay ve hızlı ulaşarak alana özgü politikalar geliştirilmesine öncülük eder.
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Liderlik becerileri gelişmiştir, ebelik alanı ve ilişkili disiplinler arası sorunların çözümü için sorumluluk alır, stratejik karar verme süreçlerini kullanarak liderlik eder.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretim yöntem ve tekniklerini konusundaki bilgilerini kullanarak alanı ile ilgili konularda eğitim programı oluşturabilir, eğitim yapar ve sonuçlarını değerlendirir 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ebeliğin kuramsal çerçevesi ve terminalojisi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Ebelikte kuramsal çalışmaların tarihsel gelişim süreci (Ela-Joy Lehrman, Joyce Thompson and colleagues ve Holly Kennedy) Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Reva Rubin: Maternal rol kazanımı Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Ramona T.Mercer: Doğum öncesi stres ve annelik teorileri Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
5 Doğumda teknokratik, hümanistik ve holistik modeller Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
6 Maternal emosyonel iyilik halinin sallanan sandalye teorisi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
7 Soo Downe: Salutojenik, karmaşıklık teorisi ve güvenilir bilgi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınavlar Araştırma, Okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 John Bowlby ve Mary Ainsworth: Prenatal ve postnatal bağlanma teorileri Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
10 Kolcoba Konfor kuramı Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
11 Doğum alanı: Ebelik uygulama teorisi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
12 Ortaklık modeli- Rosemary Mander Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
13 emzirme öz yeterlilik teorisi emzirme bağlanma teorisi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
14 Nola Pender Sağlığı Geliştirme modeli Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
15 Ebelik ve Kadın Doğum Alanında Kuram ve Modellerin Rehber Alındığı Araştırma Örnekleri Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 14 14
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü (Saat) 112
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,48
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 04:09