Genel Bilgi
Kod | BKP325 |
Ad | İnsan ve Hayvan Zararlısı Arthropod'lar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EKREM ATAKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. EKREM ATAKAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İnsanların ve hayvanların yaşam ortamları içerisinde bulunan ve insanlara ve hayvanlara doğrudan veya dolaylı olarak zarar veren arthropoda türleri, önemleri, zarar durumları ve mücadele yöntemlerinin öğrencilere öğretilip benimsetilmesi
Dersin İçeriği
Ders kapsamı içerisinde a) İnsanlarda ve hayvanlarda zararlı arthropoda türlerinin morfolojileri ve genel özellikleri, b) İnsanlarda ve hayvanlarda zarar şekilleri ve ayrıca vektör olarak önemleri c) Bu zararı arthropod türlerine karşı mücadele yöntemleri dersin içeriğidir.
Dersin Ön Koşulu
Genel Entomoloji dersini almış olmak
Kaynaklar
Ecevit, O. 2002. İnsan ve Hayvan zararlısı Arthropodlar. Ders Kitabı No:28
Notlar
Ecevit, O. 2002. İnsan ve Hayvan zararlısı Arthropodlar. Ders Kitabı No:28 Ders sunumu ve çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İnsan ve hayvan sağlığını ilgilendiren zararlı arthropoda (böcekler ve akarlar) türlerini öğrenir biyo-ekolojileri hakkında bilgi sahibi olur . |
ÖÇ02 | İnsan ve hayvan sağlığını ilgilendiren zararlıların genel hastalık vektörü olarak önemlerini öğrenir |
ÖÇ03 | İnsan ve hayvan sağlığını ilgilendiren zararlı arthropoda türlerine karşı, kentsel ortamlarda, genel ve özel mücadele yöntemlerini öğrenir. |
ÖÇ04 | İnsan ve hayvan sağlığı dersinde, Sağlık Bakanlığının belirlemiş olduğu genel mevzuatı ve yönetmeliği bilir. |
ÖÇ05 | Biosidal ilaçlar kavramını öğrenir. Kimyasal olmayan çevreyle barışık bitkisel kökenli veya inorganik bileşiklerin, örneğin inert tozlar, diatom toprağı gibi, kentsel ortamda zararlı etmenlere karşı mücadeledeki rollerini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İnsan ve hayvan sağlığını ilgilendiren böceklerin genel özellikleri ve ağız yapılarının tanıtılması | Power point sunumu, ders notları, diğer yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | İnsan ve hayvan sağlığını ilgilendiren böceklerde parazitoloji ile ilgili terminoloji ve epidemiyoloji | Power point sunumu, ders notları, diğer yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hamam böcekleri, kın kanatlılar ve diğer ikincil derecede zararlılar | Power point sunumu, ders notları, diğer yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | İnsan ve hayvan zararlısı yarım kanatlılar (Hemiptera): tahtakuruları ve Bitler (Anoplura, Mallophaga) | Power point sunumu, ders notları, diğer yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Sinekler (Tatarcıklar, Sivrisinekler, atsinekleri ve diğerleri ) | Power point sunumu, ders notları, diğer yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sinekler (Muscoid ve bit benzerleri sinekler, karasinekler ve benzerleri ve göz tatarcıkları) ve Myiasis | Power point sunumu, ders notları, diğer yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Siphonoptera (pireler) | Power point sunumu, ders notları, diğer yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders notları, diğer yardımcı kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İnsanlarda ve hayvanlarda zararlı akar ve keneler | Power point sunumu, ders notları, diğer yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ev cırtlağı, eşek arıları ve karıncalar | Power point sunumu, ders notları, diğer yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kelebekler, kulağa kaçanlar ve uyuz | Power point sunumu, ders notları, diğer yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Akrep, örümcek, yılan, çiyanlar ve fareler | Power point sunumu, ders notları, diğer yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | İnsanlarda ve hayvanlarda zararlı böcek ve akarlar tarafından salgılanan zehirler, savunma salgıları ve allergenler | Power point sunumu, ders notları, diğer yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | İnsan, hayvan ve kentsel ortamlarında bulunan zararlılara karşı mücadele yöntemleri | Power point sunumu, ders notları, diğer yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | İnsan, hayvan ve kentsel ortamlarında bulunan zararlılara karşı mücadele yöntemleri (devam) | Power point sunumu, ders notları, diğer yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları, diğer yardımcı kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Bütünleme Sınavları | Ders notları, diğer yardımcı kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 119 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,76 | ||
AKTS | 5 AKTS |