Genel Bilgi
Kod | GZS215 |
Ad | Çevre Haberciliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEVDA ÜNAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SEVDA ÜNAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin katılımcılarından çevre gazeteciliği anlayışının geliştirmeleri, basılı, görsel, işitsel ve çevrimiçi ortamlarda çevreyle ilgili gelişmeler, mevzuat hakkında bilgi sahibi olmaları, gelişmeleri bilimsel bir yaklaşımla aktarma becerileri kazanmaları beklenmektedir.
Dersin İçeriği
Bu derste çevre haberciliği, çevre konusunda doğru, güvenilir ve bilimsel bilgiye erişme, ulusal ve uluslararası yasal düzenlemelerin, raporların öğrenilmesi ve çevreye ilişkin bu kapsamda çevreye ilişkin verilerin raporlanması kapsamında ele alınmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Dağlı, N. (2012). Türk Basınında Uzmanlaşma ve Çevre Gazeteciliği, Ankara Üniversitesi (Doktora Tezi). Çağlar, Ş. (Ed.) (2013). Şövalyelik Mesleği Gazeteciliğin Uzmanlık Alanları. Konya: Literatürk Academia
Notlar
Çevrimiçi kaynaklar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çevresel sorunlar hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Çevre iletişimi ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Çevresel sorunları tarafsız, adil ve bilimsel bir yaklaşımla değerlendirir. |
ÖÇ04 | Çevre konusunda ulusal ve uluslararası mevzuatı bilir. |
ÖÇ05 | Çevreyle ilgili çeşitli kaynakları analiz etmeyi öğrenir. |
ÖÇ06 | Çevresel sorunları derinlemesine inceler. |
ÖÇ07 | Çevreyle ilgili haberlerin doğruluğunu sorgular. |
ÖÇ08 | Çevresel sorunlarla ilgili bilimsel haberler üretir. |
ÖÇ09 | Çevreyle ilgili haberleri bilimsellik açısından değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders akışı, işleniş tarzı, değerlendirme yöntemi ve kaynaklar hakkında bilgi. | İlgili kaynakların paylaşılması, örnek paylaşımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Çevre İletişimi ve Tarihsel Gelişimi | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Çevre Haberciliği ve Tarihsel Gelişimi | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Çevre Haberciliğinin Etik İlkeleri | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Çevreyle ilgili dünyadaki mevcut yaklaşım ve düzenlemeler I | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Çevreyle ilgili dünyadaki mevcut yaklaşım ve düzenlemeler II | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Çevreyle ilgili Türkiye’deki mevcut yaklaşım ve düzenlemeler | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Türkiye’deki mevcut yaklaşım ve düzenlemeler | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | İklim değişikliği ve İklim Haberciliği I | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | İklim değişikliği ve İklim Haberciliği II | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Afet Haberciliği | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Afet Haberciliği ve İlkeleri | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Çevreyle ilgili film izleme | Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | İklim değişikliğiyle ilgili film izleme | Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |