Genel Bilgi
Kod | GZT205 |
Ad | Temel Fotoğrafçılık |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. Hatice KAHRAMAN ADIYAMAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. Özgür ADAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amaçları, öğrencilere temel kompozisyon kuralları, pozlama (ışıklandırma), odaklama ve çerçeveleme gibi fotoğrafçılığın temel prensiplerini öğretmek. Öğrencilerin dijital veya analog fotoğraf makineleriyle nasıl çalışacaklarını öğrenmelerini sağlamak. Bu, kamera ayarları, pozlama kontrolü, odaklama teknikleri ve diğer tekniklerin pratik uygulamalarını içerir. Fotoğrafın nasıl etkili bir şekilde hikâye anlatımı için kullanılabileceğini öğretmek. Kompozisyon, renk kullanımı, perspektif ve diğer görsel unsurların kullanımını vurgulamak
Dersin İçeriği
Fotoğrafçılığa giriş: tarihçesi ve gelişimi, Temel fotoğrafçılık ekipmanları ve kullanımları, Işık ve renk kavramları, Kompozisyon kuralları ve estetik, Kamera kontrol ve ayarlamaları, Işık ve aydınlatma, Kompozisyon ve görsel anlatım, Basın fotoğrafçılığı, Reklam fotoğrafçılığı
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Kılıç, L. (2012). Fotoğrafa Başlarken, Dost Kitabevi. Sontag, S. (2008). Fotoğraf Üzerine,(Çev. Osman Akınhay). İstanbul: Agora Kitaplığı.
Notlar
Görsel Kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Fotoğrafçılıkla ilgili temel kavramları tanır. |
ÖÇ02 | Fotoğraf görüntüsünün oluşum süreçlerini ayırt eder. |
ÖÇ03 | Fotoğrafçılıkta kullanılan sayısal ve analog teknolojilerin işleyişini hatırlar. |
ÖÇ04 | Fotoğrafta kompozisyonun temellerini uygular. |
ÖÇ05 | Fotoğrafta içerik ve anlam ilişkisini analiz eder. |
ÖÇ06 | Fotoğrafın medyadaki kullanımı ile ilgili temel bilgiyi hatırlar. |
ÖÇ07 | Diyafram, örtücü ve netlik sistemi ayarlarını uygular ve fotoğraf makinesini kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Fotoğrafın tarihcesi. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Fotoğraf Makineleri: Film boyutuna, Bakaç sistemlerine, Netleme sistemlerine göre | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Dijital Fotoğraf Makineleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Objektif, Objektif Çeşitleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Diyafram, Enstantene, Iso | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Fotoğraf Makinesi Modları, Fotoğraf Makinesi Aksesuarları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Fotoğrafçılıkta Işık ve Filtreler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ön hazırlık bulunmamaktadır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Fotoğrafta Kompozisyon | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Basın Fotoğrafçılığı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
11 | Reklam Fotoğrafçılığı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
12 | Fotoğraf uygulaması için dış mekan çekimleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Fotoğraf uygulaması için iç mekan çekimleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Gösterip Yaptırma |
14 | Öğrenci çalışmalarının değerlendirilmesi | Gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Öğrenci çalışmalarının değerlendirilmesi 2 | Gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma,araştırma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 13 | 13 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 105 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,20 | ||
AKTS | 4 AKTS |