Genel Bilgi
Kod | GZT204 |
Ad | Haber Toplama ve Yazma Teknikleri II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste öğrencilerin haber üretim süreçlerini kavraması, habercilik reflekslerinin gelişmesi ve nitelikli haber yapabilecek becerileri kazanması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Ders kapsamında haber toplama, haber yazma ve redaksiyon süreçleri öğretilmekte ve öğrenciler öğrendiklerini ders esnasında ve sahada uygulamaktadırlar.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Kemal Aslan, Haberin Yol Haritası, Anahtar Kitaplar Yayınevi, 2002. Erkan Yüksel ve Halil İbrahim Gürcan, Haber Toplama ve Yazma, Tablet Yayınevi, 2012.
Notlar
Gazete ve dergiler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Haber yapma süreçlerini kavrar |
ÖÇ02 | Özel ve rutin haber arasındaki farkları açıklar |
ÖÇ03 | Haber kaynakları ile iletişim kurar |
ÖÇ04 | Mülakat tekniklerini kavrar |
ÖÇ05 | Haber toplama sürecinde araştırma becerisi kazanır |
ÖÇ06 | Elde ettiği verilerin doğruluğunu teyit eder |
ÖÇ07 | Haber yazımında uyulacak kuralları sıralar |
ÖÇ08 | Haber yazma tekniklerini kavrar |
ÖÇ09 | Haber yazım kurallarına uygun biçimde haber yazar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders akışı, okuma listesi ve dersin gereklilikleri hakkında bilgilendirme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Haber kavramı, haber değeri, liberal ve eleştirel paradigmanın habere yaklaşımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Nesnellik ve haber-hakikat ilişkisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Haber türleri ve haber toplama teknikleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Haber yapım sürecinde muhabirin görev ve sorumlulukları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Haber, söyleşi ve röportaj arasındaki farklar, haber diline ilişkin temel kurallar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Haberde aktarma türleri. Dolaylı ve doğrudan aktarma ve uygulama | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Sınav Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Haber Yazma Uygulaması | Okuma ve yazma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Öğrencilerin özel haber konusu önerilerinin alınması ve haber yapma simülasyonu | Proje | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
11 | Öğrencilerin özel haber konusu önerilerinin alınması ve haber yapma simülasyonu 2 | Proje | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
12 | Öğrenci çalışmalarının sunumu ve değerlendirilmesi ( özel haber, söyleşi, röportaj vb.) 1 | Proje | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
13 | Öğrenci çalışmalarının sunumu ve değerlendirilmesi ( özel haber, söyleşi, röportaj vb.) 2 | Proje | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
14 | Öğrenci çalışmalarının sunumu ve değerlendirilmesi ( özel haber, söyleşi, röportaj vb.) 3 | Proje | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
15 | Öğrenci çalışmalarının sunumu ve değerlendirilmesi ( özel haber, söyleşi, röportaj vb.) 4 | Proje | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |