GZT204 Haber Toplama ve Yazma Teknikleri II

4 AKTS - 1-2 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZT204
Ad Haber Toplama ve Yazma Teknikleri II
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste öğrencilerin haber üretim süreçlerini kavraması, habercilik reflekslerinin gelişmesi ve nitelikli haber yapabilecek becerileri kazanması hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Ders kapsamında haber toplama, haber yazma ve redaksiyon süreçleri öğretilmekte ve öğrenciler öğrendiklerini ders esnasında ve sahada uygulamaktadırlar.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Kemal Aslan, Haberin Yol Haritası, Anahtar Kitaplar Yayınevi, 2002. Erkan Yüksel ve Halil İbrahim Gürcan, Haber Toplama ve Yazma, Tablet Yayınevi, 2012.

Notlar

Gazete ve dergiler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Haber yapma süreçlerini kavrar
ÖÇ02 Özel ve rutin haber arasındaki farkları açıklar
ÖÇ03 Haber kaynakları ile iletişim kurar
ÖÇ04 Mülakat tekniklerini kavrar
ÖÇ05 Haber toplama sürecinde araştırma becerisi kazanır
ÖÇ06 Elde ettiği verilerin doğruluğunu teyit eder
ÖÇ07 Haber yazımında uyulacak kuralları sıralar
ÖÇ08 Haber yazma tekniklerini kavrar
ÖÇ09 Haber yazım kurallarına uygun biçimde haber yazar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders akışı, okuma listesi ve dersin gereklilikleri hakkında bilgilendirme Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Haber kavramı, haber değeri, liberal ve eleştirel paradigmanın habere yaklaşımı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Nesnellik ve haber-hakikat ilişkisi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Haber türleri ve haber toplama teknikleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Haber yapım sürecinde muhabirin görev ve sorumlulukları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Haber, söyleşi ve röportaj arasındaki farklar, haber diline ilişkin temel kurallar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Haberde aktarma türleri. Dolaylı ve doğrudan aktarma ve uygulama Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
8 Ara Sınav Sınav Hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Haber Yazma Uygulaması Okuma ve yazma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Öğrencilerin özel haber konusu önerilerinin alınması ve haber yapma simülasyonu Proje Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
11 Öğrencilerin özel haber konusu önerilerinin alınması ve haber yapma simülasyonu 2 Proje Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
12 Öğrenci çalışmalarının sunumu ve değerlendirilmesi ( özel haber, söyleşi, röportaj vb.) 1 Proje Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
13 Öğrenci çalışmalarının sunumu ve değerlendirilmesi ( özel haber, söyleşi, röportaj vb.) 2 Proje Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
14 Öğrenci çalışmalarının sunumu ve değerlendirilmesi ( özel haber, söyleşi, röportaj vb.) 3 Proje Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
15 Öğrenci çalışmalarının sunumu ve değerlendirilmesi ( özel haber, söyleşi, röportaj vb.) 4 Proje Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 6 6
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 108
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,32
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 25.06.2024 08:00