Genel Bilgi
Kod | GZT210 |
Ad | Medya Okuryazarlığı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi GÜLCENNET ÖZTÜRK ÇELEBİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin medya okuryazarlığına ilişkin temel bilgiler edinmesinin yanı sıra, medya iletilerinin analiz edilebilmesine yönelik beceri kazanması da amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Medya iletilerinin eleştirel bir gözle ele alındığı ders medya okuryazarlığının ortaya çıkışından, gelişimine kadar olan süreci tüm yönleriyle ele almaktadır. Ayrıca haberler, reklamlar, sinema filmleri, kadın ve çocuk haberleri, medyada etik ihlaller gibi örnekleri kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Medya Okuryazarlığı, Nurçay Türkoğlu, Melda Cinman Şimşek, Pales Yayınları, 2016. Abdurrahman Şahin, Eleştirel Medya Okuryazarlığı, 2021, Anı Yayıncılık.
Notlar
Şule Yüksel Özmen, "Dijital Şiddet, Siber Zorbalık ve Yeni Medya Okuryazarlığı Üzerine Bir Değerlendirme", Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 11 Sayı: 61 Yıl: 2018.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Medya okuryazarlığı konusunda bilgi sahibidir |
ÖÇ02 | Medya iletilerine yönelik eleştirel bir bakış açısı edinir. |
ÖÇ03 | Haberler, sinema filmleri, reklamlar ve bunların içerdikleri iletilerin ardındaki anlamlara yönelik bilgi edinir. |
ÖÇ04 | Medyada yer alan etik ihlaller ve bu ihlallerin yaygınlaştırdığı toplumsal problemleri irdeler. |
ÖÇ05 | Medyada yer alan şiddet ve kadın cinayetleri haberlerindeki etik ihlalleri analiz eder. |
ÖÇ06 | Çocuk hakları ve medya konusunda bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Ders kaynakları hakkında bilgi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Medya okuryazarlığı ve temel ilkeleri | ders okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Yetişkinlerin öğrenme kuramları | ders okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Sanayi devrimi, üretim, medya ve toplum | ders okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Panoptik toplum ve gözetim | ders okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Sosyal medya okuryazarlığı | ders okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Medya ve etik | ders okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Medya çözümleme örnekleri | ders okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Haberler ve medya okuryazarlığı | ders okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Reklamlar ve medya okuryazarlığı | ders okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Medyada çocuk ve etik ihlaller | ders okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Medya ve şiddet | ders okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Ödev-uygulama | ders okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
15 | Genel değerlendirme | ders okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |