Genel Bilgi
Kod | BKP322 |
Ad | Bitki Patojeni Fitoplazmalar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç.Dr. Behçet Kemal ÇAĞLAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Kültür bitkilerinde birçok hastalık ve zararlı değişen önem ve oranlarda zararlar oluşturmaktadır. Bu etmenler içinde son zamanlarda önemi gittikçe artan fitoplazmalar bu güne kadar virüs benzerleri ve daha sonralarda prokaryotlar içinde bölüm olarak sınırlı şekilde incelenmekteydi. Ancak şu anda karantinaya bile tabi önemli ve yıkıcı hastalıkların içinde bulunduğu fitoplazmaların daha detaylı olarak incelenmesi ve öğretilmesi gereği ortaya çıkmış ve bu ders kapsamında özellikleri, yayılmaları, tanıları ve mücadelele konuları detaylı olarak verilecektir
Dersin İçeriği
Kültür bitkileri yetiştiriciliğinde zararlı olan fitoplazmaların önemleri, özellikleri, neden oldukları hastalık veya zararlanmalar ve tanılanmaları, etiolojileri, epidemiyolojileri ve mücadeleleri genel hatları ile haftalık olarak verilen programa göre işlenecektir
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Power point sunuları, Ders notları
Notlar
Ulusal ve yabancı kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Fitoplazma etmenleri hakkında genel bilgilere sahip olur ve diğer patojen gurupları ile olan benzerlik ve farkları kavrar |
ÖÇ02 | Fitoplazmaların morfolojisi, partikül yapısı, barındırdığı molekülleri ve bu moleküllerin görevlerini, genetik yapısı detaylı bir şekilde öğrenir öğrenir |
ÖÇ03 | Fitoplazmaların kültür ve yabani bitkilerde neden oldukları simptomlar detaylı olarak öğrenir. Fitoplazma infeksiyonları sonucunda konukçu bitkilerde ortaya çıkan moleküller ve bu moleküllerin hastalık oluşumundaki fonksiyonlarını öğrenir |
ÖÇ04 | Fitoplazmaların saptanması ve karakterizasyonu için uygulanan metodlar hakkında bilgi sahibi olur. Fitoplamaların sınıflandırılması, gruplandırılması, isimlendirilmesi, canlılar alemindeki filogenetik konumunu genetik özelliklerine dayalı olarak öğrenir |
ÖÇ05 | Fitoplazmaların bitkiler arasındaki, bölgeler, ülkeler ve kıtalar arası taşınma yolları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ06 | Sert çekirdekli, yumuşak çekirdekli ve Turunçgil meyve ağaçlarında infeksiyona neden olan fitoplazmalar hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ07 | Tek yıllık bitkilerde (Sebze) hastalıklara neden olan fitoplazmalar hakkında bilgi sahibi olur. Tarla bitkilerinde (Tahıllar) hastalıklara neden olan fitoplazmalar hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ08 | Süs bitkilerinde (Kesme çiçek ve salon bitkilerinde) hastalıklara neden olan fitoplazmalar hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ09 | Fitoplazma etmenlerinin üretim alanlarındaki simptomolojik teşhisi hakkında fikir sahibi olur. Ayrıca saptanması, karakterizasyonu ve mücadele yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | 1 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Fitoplazma etmenleri hakkında genel bilgiler ve tarifi, fitoplazma kaynaklı hastalıkların tarihçesi, ortaya çıkması ve bitkilerde hastalıklara neden olan diğer patojen gurupları ile olan yapısal benzerlikleri ve farklılıkları örneklendirilerek anlatılacaktır. | Ders notları, yardımcı kaynaklar ve haftalık konuları içeren Power Point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
2 | Fitoplazma etmenlerinin morfolojisi, partikül / yapısal özellikleri, bünyesinde barındırdığı moleküller, bu moleküllerin görevleri, fonksiyonları ve ayrıca fitoplazmaların biyolojik özellikleri anlatılacaktır. | Ders notları, yardımcı kaynaklar ve haftalık konuları içeren Power Point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
3 | Fitoplazmaların genetik yapısı detaylı bir şekilde incelenecek ve diğer patojenlerden ayrılan/benzer genetik özellikleri anlatılacaktır | Ders notları, yardımcı kaynaklar ve haftalık konuları içeren Power Point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
4 | Fitoplazmaların kültür ve yabani bitkilerde neden oldukları simptomlar detaylı olarak görsel slaytlar kullanılarak anlatılacaktır. Simptomların yapısı, diğer patojenler ve abiyotik etmenlerin neden oldukları simptomlarla karşılaştırılarak anlatılacaktır | Ders notları, yardımcı kaynaklar ve haftalık konuları içeren Power Point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
5 | Fitoplazma infeksiyonları sonucunda konukçu bitkilerde ortaya çıkan moleküller (Etkili proteinler) ve sözkonusu moleküllerin hastalık oluşumundaki fonksiyonları (Bitkinin dayanıklılık mekanizmasına olan etkisi) ve etmeni taşıyan vektör böceklerin davranışlarına olan etkileri hastalıkla ilişkilendirilerek anlatılacaktır | Ders notları, yardımcı kaynaklar ve haftalık konuları içeren Power Point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Fitoplazmaların saptanması ve karakterizasyonu. | Ders notları, yardımcı kaynaklar ve haftalık konuları içeren Power Point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Etmenin hastalıklı bitkide varlığının ortaya çıkarılmasında kullanılan yöntemler anlatılacaktır. Diğer yandan laboratuvarda uygulamalı olarak bulaşık bitkiden etmenin ortaya çıkartılması moleküler yöntemler kullanılarak anlatılacaktır | Ders notları, yardımcı kaynaklar ve haftalık konuları içeren Power Point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Yedi hafta süresince işlenilen konuları kapsayacak şekilde bütün dökümanlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Fitoplamaların sınıflandırılması, gruplandırılması, isimlendirilmesi, canlılar alemindeki filogenetik konumu genetik özelliklerine dayalı olarak anlatılacaktır | Ders notları, yardımcı kaynaklar ve haftalık konuları içeren Power Point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Fitoplazmaların bulaşık bitki içerisindeki, bitkiler arasındaki, bölgeler, ülkeler ve kıtalar arası taşınma yolları örnekler verilerek anlatılacaktır. Ayrıca, fitoplazma etmenleri ile mücadele yöntemleri ve kontrol metotları anlatılacaktır. Mücadele ve kontrol için kullanılacak olan kültürel yöntemler, biyolojik metotlar ve karantina tedbirleri detaylı bir şekilde anlatılacaktır | Ders notları, yardımcı kaynaklar ve haftalık konuları içeren Power Point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
11 | Sert ve Taş çekirdekli meyve ağaçlarında hastalıklara neden olan fitoplazma etmenleri ve hastalıklar görseller kullanılarak anlatılacaktır | Ders notları, yardımcı kaynaklar ve haftalık konuları içeren Power Point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
12 | Yumuşak çekirdekli meyve ağaçları ve Turunçgillerde hastalıklara neden olan fitoplazma etmenleri ve hastalıklar görseller kullanılarak anlatılacaktır | Ders notları, yardımcı kaynaklar ve haftalık konuları içeren Power Point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
13 | Tek yıllık bitkilerde (Sebze) hastalıklara neden olan fitoplazma etmenleri ve hastalıklar görseller kullanılarak anlatılacaktır | Ders notları, yardımcı kaynaklar ve haftalık konuları içeren Power Point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
14 | Süs bitkilerinde (Kesme çiçek ve salon bitkilerinde) hastalıklara neden olan fitoplazma etmenleri ve hastalıklar görseller kullanılarak anlatılacaktır | Ders notları, yardımcı kaynaklar ve haftalık konuları içeren Power Point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
15 | Tarla bitkilerinde (Tahıllar) hastalıklara neden olan fitoplazma etmenleri ve hastalıklar görseller kullanılarak anlatılacaktır | Ders notları, yardımcı kaynaklar ve haftalık konuları içeren Power Point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ondört hafta süresince işlenilen konuları kapsayacak şekilde bütün dökümanlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ondört hafta süresince işlenilen konuları kapsayacak şekilde bütün dökümanlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |