GZS414 YARATICI ENDÜSTRİLER VE UYGULAMALARI

4 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZS414
Ad YARATICI ENDÜSTRİLER VE UYGULAMALARI
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. Zeynep ÖZARSLAN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Prof. Dr. Zeynep ÖZARSLAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Ders, yaratıcı ve kültürel endüstrilere dair temel kavramları tanımlamayı ve mevcut kuram ve yaklaşımları tartışmayı amaçlar. Türkiye’de ve diğer ülkelerdeki yaratıcı ve kültürel endüstrilere ilişkin uygulamaların değerlendirilmesi, kültür diplomasisi uygulamalarının incelenmesi, Türkiye’nin kültür politikalarının tartışılması ve medya sektörünün güncel durumunun analiz edilmesi hedeflenir.

Dersin İçeriği

Derste yaratıcı ve kültürel endüstrilere ilişkin içerik ve politika üreten kurum ve kuruluşların rapor ve belgelerinden yararlanılarak, farklı ülkelerdeki ve Türkiye’deki yaratıcı ve kültürel endüstrilerin tarihi ve uygulamaları incelenir. Türkiye’deki kültür politikaları tartışılır. Türkiye’deki yaratıcı ve kültürel endüstrilerdeki emek süreçlerine ilişkin medya sektörünün aktörleriyle görüşmeler yapılır. Medya sektörünün iş modelleri değerlendirilir. Medya sektörünün güncel sorunları tartışılır ve çözüm önerileri geliştirilir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Adorno, T. (2021). Kültür Endüstrisi - Kültür Yönetimi. İstanbul: İletişim Yay. Binark, M. (2019). Kültürel diplomasi ve Kore dalgası Hallyu – Güney Kore’de sinema endüstrisi, K-Dramalar ve K-Pop. Ankara: Siyasal Kitabevi Binark, M., Demir, E. M., Sezgin, S. ve Özsu, G. (2022). Türkiye’de Müzik Endüstrisinde Dijital Dönüşüm: Kültürel Üreticiler ve Platformlaşma Raporu. Ankara: Alternatif Bilişim Derneği Yay. ISBN: 978-605-74852-4-3. Binark, M., Demir, E. M., Sezgin, S., Özsu, G. (2023). Türkiye Müzik Endüstrisinde Platformlar ve Algoritmik Kürasyonun Yeni Kültürel Aracılık Rolü-Que Vadis?. Kültür Ve İletişim, 26(1)(51), 108-141. Demir, E. M. (2021). Yaratıcı Kültür Endüstrileri Kuluçka Merkezleri. Telif Hakları Genel Müdürlüğü Yayınları. Demir, E. M. (2018). Türkiye’de Yaratıcı Emek. Moment Dergi, 5(2), 174-194. Kültür Endüstrileri Destek ve Teşvik Rehberi 2023. T. C. Kültür ve Turizm Bakanlığı. Kültür Endüstrilerinin Türkiye Ekonomisine Katkısının Ölçülmesi (2015-2018). Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü (WIPO) Metodolojisi Bağlamında Telif Haklarına Dayalı Endüstriler. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı. Özarslan, Z. (2021). Yaratıcı ve kültürel endüstriler ve Covid-19 pandemi döneminde Türkiye’de kültür ve sanat sektörlerinin durumu. Alternatif Politika 13(2): 371-408. Sezgin, S. (2020). Dijital Oyun Ekosistemi: Yaratıcı Endüstri ve Emek. Ankara: Alternatif Bilişim Derneği Yay. ISBN 978-605-74852-0-5. T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı. (2019) On Birinci Kalkınma Planı – 2019-2023. Yörük, E. (2018). Yaratıcı Endüstriler ve Yaratıcı Emek Üzerine Bir Tartışma. Emek Araştırma Dergisi (GEAD), 9(13), 49-72.

Notlar

III. Milli Kültür Şurası Sonuç Raporu. (2017). Cultural Policy in Turkey – National Report. (2013). UNCTAD (2018). Creative Economy Outlook and Country Profiles: Trends in International Trade in Creative Industries İKSV (2020). Pandemi Sırasında Kültür Sanatın Birleştirici Gücü ve Alanın İhtiyaçları Eurostat. Culture Statistics SGK. İstatistik Yıllıkları TÜİK. Kültür Ekonomisi ve Kültürel İstihdam İstatistikleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yaratıcı ve kültürel endüstriler kavramını tanımlar.
ÖÇ02 Kültür endüstrisi ve yaratıcı ve kültürel endüstrileri farklılıkları açısından karşılaştırır.
ÖÇ03 Farklı kuruluşların yaratıcı ve kültürel endüstriler tanımlarını karşılaştırır.
ÖÇ04 Yaratıcı ve kültürel endüstriler tarihini özetler.
ÖÇ05 Türkiye’de yaratıcı ve kültürel endüstriler tarihini ve uygulamalarını özetler.
ÖÇ06 Türkiye’nin kültür politikalarını tartışır.
ÖÇ07 Farklı ülkelerdeki kültür diplomasisi uygulamalarını değerlendirir.
ÖÇ08 Dijital araçları kullanarak yaratıcı ve kültürel endüstrilere dair bireysel/kolektif araştırmalar tasarlar.
ÖÇ09 Medya sektörünün işleyişini değerlendirir.
ÖÇ10 Medya sektöründeki iş modellerini değerlendirir.
ÖÇ11 Medya sektörünün güncel sorunlarını analiz ederek çözüm önerileri geliştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler. 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı, ders izlencesinin sunumu, dersin diğer derslerle olan ilişkisinin anlatılması ve ödevlerle ilgili bilgi verilmesi Yok Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Kültür endüstrisi kavramı / kuramı ve yaratıcı ve kültürel endüstriler kavramına geçiş, paradigma değişimi Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Yaratıcı ve Kültürel Endüstrilerin tanımı; farklı kurumların tanımlama ve sınıflandırmaları; yaratıcı ve kültürel endüstrilerin kısa tarihi. (DCSM, UNESCO, UNCTAD, WIPO, SGK ve TÜİK, vb. sınıflandırmalar) Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Temel kavramlar: Yaratıcı ekonomi, yaratıcı emek, vb. Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Uluslararası kuruluşların yaratıcı ekonomi ve yaratıcı ve kültürel endüstrilere dair raporları; Türkiye’ye ilişkin raporlar ve istatistikler Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Türkiye’de yaratıcı ve kültürel endüstriler tarihi; uygulamaları, ilgili kuruluşlar Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Türkiye’nin kültür politikaları tarihi, Milli Kültür Şuraları, On birinci Kalkınma Planı ve diğer belgeler Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Pandemi döneminde dünyada ve Türkiye’de yaratıcı ve kültürel endüstrilerin durumu ve verilen destekler Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Güney Kore Örneği. Kültür diplomasisi ve KOCCA. Sinema alanındaki diğer ajanslar Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Güney Kore Örneği. Kültür diplomasisi ve KOCCA. Müzik ve TV dizileri alanındaki diğer ajanslar Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Müzik Endüstrisi Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Dijital Oyun Endüstrisi Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Türkiye’deki yaratıcı ve kültürel endüstrilerin güncel durumu Ders materyalini okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Ödev sunumları – yaratıcı ve kültürel endüstriler çalışanlarına dair hazırlanan ödevler Ödev için sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme , Alıştırma ve Uygulama
16 Ödev sunumları – yaratıcı ve kültürel endüstriler çalışanlarına dair hazırlanan ödevler Ödev için sunum hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 111
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,44
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 01.07.2024 01:43