Genel Bilgi
Kod | GZS414 |
Ad | YARATICI ENDÜSTRİLER VE UYGULAMALARI |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. Zeynep ÖZARSLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Ders, yaratıcı ve kültürel endüstrilere dair temel kavramları tanımlamayı ve mevcut kuram ve yaklaşımları tartışmayı amaçlar. Türkiye’de ve diğer ülkelerdeki yaratıcı ve kültürel endüstrilere ilişkin uygulamaların değerlendirilmesi, kültür diplomasisi uygulamalarının incelenmesi, Türkiye’nin kültür politikalarının tartışılması ve medya sektörünün güncel durumunun analiz edilmesi hedeflenir.
Dersin İçeriği
Derste yaratıcı ve kültürel endüstrilere ilişkin içerik ve politika üreten kurum ve kuruluşların rapor ve belgelerinden yararlanılarak, farklı ülkelerdeki ve Türkiye’deki yaratıcı ve kültürel endüstrilerin tarihi ve uygulamaları incelenir. Türkiye’deki kültür politikaları tartışılır. Türkiye’deki yaratıcı ve kültürel endüstrilerdeki emek süreçlerine ilişkin medya sektörünün aktörleriyle görüşmeler yapılır. Medya sektörünün iş modelleri değerlendirilir. Medya sektörünün güncel sorunları tartışılır ve çözüm önerileri geliştirilir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Adorno, T. (2021). Kültür Endüstrisi - Kültür Yönetimi. İstanbul: İletişim Yay. Binark, M. (2019). Kültürel diplomasi ve Kore dalgası Hallyu – Güney Kore’de sinema endüstrisi, K-Dramalar ve K-Pop. Ankara: Siyasal Kitabevi Binark, M., Demir, E. M., Sezgin, S. ve Özsu, G. (2022). Türkiye’de Müzik Endüstrisinde Dijital Dönüşüm: Kültürel Üreticiler ve Platformlaşma Raporu. Ankara: Alternatif Bilişim Derneği Yay. ISBN: 978-605-74852-4-3. Binark, M., Demir, E. M., Sezgin, S., Özsu, G. (2023). Türkiye Müzik Endüstrisinde Platformlar ve Algoritmik Kürasyonun Yeni Kültürel Aracılık Rolü-Que Vadis?. Kültür Ve İletişim, 26(1)(51), 108-141. Demir, E. M. (2021). Yaratıcı Kültür Endüstrileri Kuluçka Merkezleri. Telif Hakları Genel Müdürlüğü Yayınları. Demir, E. M. (2018). Türkiye’de Yaratıcı Emek. Moment Dergi, 5(2), 174-194. Kültür Endüstrileri Destek ve Teşvik Rehberi 2023. T. C. Kültür ve Turizm Bakanlığı. Kültür Endüstrilerinin Türkiye Ekonomisine Katkısının Ölçülmesi (2015-2018). Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü (WIPO) Metodolojisi Bağlamında Telif Haklarına Dayalı Endüstriler. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı. Özarslan, Z. (2021). Yaratıcı ve kültürel endüstriler ve Covid-19 pandemi döneminde Türkiye’de kültür ve sanat sektörlerinin durumu. Alternatif Politika 13(2): 371-408. Sezgin, S. (2020). Dijital Oyun Ekosistemi: Yaratıcı Endüstri ve Emek. Ankara: Alternatif Bilişim Derneği Yay. ISBN 978-605-74852-0-5. T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı. (2019) On Birinci Kalkınma Planı – 2019-2023. Yörük, E. (2018). Yaratıcı Endüstriler ve Yaratıcı Emek Üzerine Bir Tartışma. Emek Araştırma Dergisi (GEAD), 9(13), 49-72.
Notlar
III. Milli Kültür Şurası Sonuç Raporu. (2017). Cultural Policy in Turkey – National Report. (2013). UNCTAD (2018). Creative Economy Outlook and Country Profiles: Trends in International Trade in Creative Industries İKSV (2020). Pandemi Sırasında Kültür Sanatın Birleştirici Gücü ve Alanın İhtiyaçları Eurostat. Culture Statistics SGK. İstatistik Yıllıkları TÜİK. Kültür Ekonomisi ve Kültürel İstihdam İstatistikleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yaratıcı ve kültürel endüstriler kavramını tanımlar. |
ÖÇ02 | Kültür endüstrisi ve yaratıcı ve kültürel endüstrileri farklılıkları açısından karşılaştırır. |
ÖÇ03 | Farklı kuruluşların yaratıcı ve kültürel endüstriler tanımlarını karşılaştırır. |
ÖÇ04 | Yaratıcı ve kültürel endüstriler tarihini özetler. |
ÖÇ05 | Türkiye’de yaratıcı ve kültürel endüstriler tarihini ve uygulamalarını özetler. |
ÖÇ06 | Türkiye’nin kültür politikalarını tartışır. |
ÖÇ07 | Farklı ülkelerdeki kültür diplomasisi uygulamalarını değerlendirir. |
ÖÇ08 | Dijital araçları kullanarak yaratıcı ve kültürel endüstrilere dair bireysel/kolektif araştırmalar tasarlar. |
ÖÇ09 | Medya sektörünün işleyişini değerlendirir. |
ÖÇ10 | Medya sektöründeki iş modellerini değerlendirir. |
ÖÇ11 | Medya sektörünün güncel sorunlarını analiz ederek çözüm önerileri geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, ders izlencesinin sunumu, dersin diğer derslerle olan ilişkisinin anlatılması ve ödevlerle ilgili bilgi verilmesi | Yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kültür endüstrisi kavramı / kuramı ve yaratıcı ve kültürel endüstriler kavramına geçiş, paradigma değişimi | Ders materyalini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Yaratıcı ve Kültürel Endüstrilerin tanımı; farklı kurumların tanımlama ve sınıflandırmaları; yaratıcı ve kültürel endüstrilerin kısa tarihi. (DCSM, UNESCO, UNCTAD, WIPO, SGK ve TÜİK, vb. sınıflandırmalar) | Ders materyalini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Temel kavramlar: Yaratıcı ekonomi, yaratıcı emek, vb. | Ders materyalini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Uluslararası kuruluşların yaratıcı ekonomi ve yaratıcı ve kültürel endüstrilere dair raporları; Türkiye’ye ilişkin raporlar ve istatistikler | Ders materyalini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Türkiye’de yaratıcı ve kültürel endüstriler tarihi; uygulamaları, ilgili kuruluşlar | Ders materyalini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Türkiye’nin kültür politikaları tarihi, Milli Kültür Şuraları, On birinci Kalkınma Planı ve diğer belgeler | Ders materyalini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Pandemi döneminde dünyada ve Türkiye’de yaratıcı ve kültürel endüstrilerin durumu ve verilen destekler | Ders materyalini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Güney Kore Örneği. Kültür diplomasisi ve KOCCA. Sinema alanındaki diğer ajanslar | Ders materyalini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Güney Kore Örneği. Kültür diplomasisi ve KOCCA. Müzik ve TV dizileri alanındaki diğer ajanslar | Ders materyalini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Müzik Endüstrisi | Ders materyalini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Dijital Oyun Endüstrisi | Ders materyalini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Türkiye’deki yaratıcı ve kültürel endüstrilerin güncel durumu | Ders materyalini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Ödev sunumları – yaratıcı ve kültürel endüstriler çalışanlarına dair hazırlanan ödevler | Ödev için sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme , Alıştırma ve Uygulama |
16 | Ödev sunumları – yaratıcı ve kültürel endüstriler çalışanlarına dair hazırlanan ödevler | Ödev için sunum hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,44 | ||
AKTS | 4 AKTS |