Genel Bilgi
Kod | STA1706 |
Ad | Kültür ve Tasarım İlişkisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Mine CERANOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Ders kültürel, sosyal ve sanatsal özellik barındıran geleneksel unsurların, günümüz çağdaş tasarım alanında kullanılabilirliği ve sürdürülebilir hale getirilmesine yönelik öneri, analiz, tasarım önermeleri ve sürdürülebilir proje uygulamalarından oluşmaktadır. Tasarım aktivitesi; sanat, zanaat ve endüstri, yaratıcılık ve ticaret, üslup ve kullanım, tasarım söylemleri, üretim ve tüketim bağlamları yirminci yüzyıl sonundan günümüze gelen süreçte ele alınacak, ele alınacak, zengin bir sunum eşliğinde tartışılacaktır.
Dersin İçeriği
Kültür, kültür kimlik ilişkisi, kültürel değerler, kültürel çeşitlilik, yaratıcılık, günümüz tasarım anlayışı, modernizasyon. Bu ders tasarım kültürünü, zanaati olduğu kadar modern tasarım bakış açılarını da içerecek şekilde ele alır. Ders, Türkiye’de tasarım kültürünün tarihini olduğu kadar güncel meselelerini de keşfetme olanağı sunar; tasarımda kimlik konusunu sosyal, kültürel, teknik, endüstriyel ve politik bağlamlarda tartışır. Modernleşme, tasarım kültürü ve estetik, onunla bağlantılı estetik ve mekansal pratiklerle birlikte ve çok çeşitli örnekler eşliğinde tartışılacaktır. Tasarım kültürünün alanlar arasında sınırları muğlaklaştıran geniş kapsamlı tarifleriyle, yerinde ziyaretler ve arşiv malzemelerinin sunumu ile desteklenecek olan ders, aynı zamanda geleceğe yönelik bir kaynak oluşturulmasını hedeflemektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Gürsoy, Tahir, “Giyim Kültürü ve Moda 2. Cilt”, Ömür Matbaacılık, İstanbul: 2010.
Notlar
P Sanat Kültür Antika Dergisi, İstanbul: (1998-1999).
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci, kültürel öğeleri tanır. |
ÖÇ02 | Öğrenci, kültürel öğeleri kullanarak günümüz tasarımlarına uyarlar. |
ÖÇ03 | Öğrenci kültürel özelliklerine sahip çıkar. |
ÖÇ04 | Öğrenci kültür ve tasarım ilişkisini öğrenir. |
ÖÇ05 | Öğrenciler, tasarımda kimlik konusunu sosyal, kültürel, teknik, endüstriyel ve politik bağlamlarda tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarım alanının temel kuramsal bilgilerine sahiptir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı tasarım alanının geleneksel ve güncel teknolojisi hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatların farklı disiplinlerinin teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat akımlarının ve tasarım yaklaşımlarının özelliklerini, temsilcilerini ve önemli eserlerini bilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı malzeme, teknik ve ifade biçimlerinin denenmesinin, etkileşimsel süreçlerin önemini kavrar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı deneyimleri yaratıcı uygulamalarda kullanır | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı malzeme teknik ve anlatım biçimlerini araştırır ve uygular | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı disiplinlerden sanatçılar, tasarımcılarla ortak projeler üretir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik kuramsal yaklaşım ve kavramları açıklar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çözüm üretici düşünce ve yöntem geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplinlerarası ilişkileri geliştirir, çok disiplinli çalışmalar tasarlar. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün yapıt ve tasarımlar planlar, uygular ve sergiler. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Belirlediği bir probleme ilişkin özgün düşüncelerini sözlü ve görsel veriler kullanarak paylaşır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel değerlerin korunması ve tanıtılması süreçlerine katkıda bulunur. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel, toplumsal ve çevresel sorunlara karşı duyarlığını uygulamalarında yansıtır. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sürdürülebilirlik, yenilikçilik ve girişimcilik konularında katkı sağlar. | |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir yabancı dili, sanat ve tasarım alanlarındaki araştırmalarını destekleyecek düzeyde kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel olarak dersin amacı, tanımı ve kapsamı hakkında bilgilendirme yapılması | Kaynak okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Tasarım kavramının tanımı ve işlevleri. | Kaynak okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kültür kavramı ve bileşenleri. | Kaynak okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kültürel değerlerin özellikleri | Kaynak okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kültürel çeşitlilik | Kaynak okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Farklı ülkelere ait kültürel değerler | Kaynak okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kültür ve tasarım ilişkisi | Kaynak okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara sınav | Yazılı sınav için kaynaklara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Türk kültürüne ait tasarım, uygulama, sunum | Malzeme temin etme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Türk coğrafi bölgelere ait tasarım, uygulama, sunum | Malzeme temin etme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Batı ülkelerine ait tasarım, uygulama, sunum | Malzeme temin etme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Doğu ülkelerine ait tasarım, uygulama, sunum | Malzeme temin etme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Güney ülkelerine ait tasarım, uygulama, sunum | Malzeme temin etme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Kuzey ülkelerine ait tasarım, uygulama, sunum | Malzeme temin etme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Farklı kültürlerin bir arada kullanılarak tasarım, uygulama ve sunum yapılması | Malzeme temin etme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
16 | Final Sınavı | Final sınavında uygulanacak proje için malzeme temini | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Final Sınavı | Final sınavında uygulanacak proje için malzeme temini | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |