ILEM751 Sosyal Ağlar ve İletişim Pratiklerinin Eleştirisi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILEM751
Ad Sosyal Ağlar ve İletişim Pratiklerinin Eleştirisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Serkan BULUT
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. Serkan BULUT (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin genel amacı, dijitalleşen insan ilişkilerine ve bu ilişkilerin ağlara yansıma biçimlerine farklı kaynak ve bakış açılarından bakmak, öğrencilere sosyal medya ve iletişim disiplini çerçevesinde eleştirel değerlendirme yapabilme becesi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders, platform kapitalizmi, küresel iletişim eşitsizliği, ideoloji, dijital emek, sosyal medya ve gözetim gibi konulardaki yaklaşımların incelenmesini ve bu konularda gerçekleştirilmiş bilimsel araştırmaların analiz edilmesini kapsamaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Fuchs, C. (2016). Sosyal medya: Eleştirel bir giriş. Ankara: Nota Bene Yayınları. Aust, S., & Ammann, T. (2018). Dijital Diktatörlük: Kitlesel Gözetim, Verilerin Kötüye Kullanımı ve Siber Savaş. Hece Yayınları ve Dergileri. Harari, Y. N. (2018). 21. yüzyıl için 21 ders. Kolektif Kitap. achucki, M. A., & Breiger, R. L. (2010). Cultural holes: Beyond relationality in social networks and culture. Annual review of sociology, 36, 205-224.

Notlar

Dersin içeriğine uygun Türkçe ve İngilizce literatür, makale, dergi, gazete, çevrimiçi kaynaklar ve araştırma raporları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sosyal medyadaki temel içerik mantığını açıklar.
ÖÇ02 Sosyal medya ağlarının geleneksel medyadan farklılıklarını sıralar.
ÖÇ03 Sosyal medya platformlarını etik, eşitsizlik, gözetim ve mahremiyet kavramları çerçevesinden tanımlar.
ÖÇ04 Sosyal medya ile ilgili öncelikli araştırma yönelimini inceler.
ÖÇ05 Sosyal medya ve temel sosyal sorunlar konusunda araştırma konusu tasarlar.
ÖÇ06 Küresel sosyal medya platformları ve medyada üretim biçimlerini eleştirir.
ÖÇ07 Sosyal medya ile ilgili tartışmalara gönüllü olarak katılır.
ÖÇ08 Mevcut sosyal medya içerikli güncel ve geçmiş eğilimleri inceler.
ÖÇ09 Sosyal medya çalışmaları ile ilgili eleştirel kavramları sıralar.
ÖÇ10 Ders içeriğine uygun temalarla ilgili olarak bir araştırma önerisi tasarlar.
ÖÇ11 Sosyal medya ağlarının felsefi, pratik, tarihsel ve güncel yapısını yorumlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş ve kaynakların tanıtılması Ön hazırlık gerekmemektedir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Soyal medya kuramları Konuyla ilgili makalelerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
3 Sosyal medya ve gözetim Ders materyallerinde gözetim temasının okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
4 Dijital eşitsizlik Önceki haftalardaki temalarla eşitsizlik konusunun ilişkisinin araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay
5 Sosyal medya ve ayrımcılık Ayrımcılık konulu mevcut bir araştırmanın incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
6 Sosyal medya ve İdeoloji İdeoloji temalı ders materyalinin okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Grup Çalışması
7 İletişim araştırmaları analizi Örnek araştırmaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınavlar Ödevi tamamlama çalışması Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Platform kapitalizmi Bir örnek sosyal medya platformunun incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Örnek Olay
10 Dijital diktatötlük Bir örnek sosyal medya platformunun incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Soru-Cevap
11 Dijital emek Ders materyallerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
12 Sosyal medya ve popüler kültür Popüler kültür tlemaı araştırmaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
13 Sosyal medya araştırması tasarlama Örnek çalışmaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Örnek Olay
14 Tasarıların sunumu Araştırma tasarım inceleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
15 Araştırma tasarıları için panel Panel için hazırlık yapmak Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ödevi tamamlama çalışması Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ödevi tamamlama çalışması Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 158
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,32
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.02.2025 04:32