Genel Bilgi
Kod | ILEM751 |
Ad | Sosyal Ağlar ve İletişim Pratiklerinin Eleştirisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Serkan BULUT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Serkan BULUT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, dijitalleşen insan ilişkilerine ve bu ilişkilerin ağlara yansıma biçimlerine farklı kaynak ve bakış açılarından bakmak, öğrencilere sosyal medya ve iletişim disiplini çerçevesinde eleştirel değerlendirme yapabilme becesi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders, platform kapitalizmi, küresel iletişim eşitsizliği, ideoloji, dijital emek, sosyal medya ve gözetim gibi konulardaki yaklaşımların incelenmesini ve bu konularda gerçekleştirilmiş bilimsel araştırmaların analiz edilmesini kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Fuchs, C. (2016). Sosyal medya: Eleştirel bir giriş. Ankara: Nota Bene Yayınları. Aust, S., & Ammann, T. (2018). Dijital Diktatörlük: Kitlesel Gözetim, Verilerin Kötüye Kullanımı ve Siber Savaş. Hece Yayınları ve Dergileri. Harari, Y. N. (2018). 21. yüzyıl için 21 ders. Kolektif Kitap. achucki, M. A., & Breiger, R. L. (2010). Cultural holes: Beyond relationality in social networks and culture. Annual review of sociology, 36, 205-224.
Notlar
Dersin içeriğine uygun Türkçe ve İngilizce literatür, makale, dergi, gazete, çevrimiçi kaynaklar ve araştırma raporları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sosyal medyadaki temel içerik mantığını açıklar. |
ÖÇ02 | Sosyal medya ağlarının geleneksel medyadan farklılıklarını sıralar. |
ÖÇ03 | Sosyal medya platformlarını etik, eşitsizlik, gözetim ve mahremiyet kavramları çerçevesinden tanımlar. |
ÖÇ04 | Sosyal medya ile ilgili öncelikli araştırma yönelimini inceler. |
ÖÇ05 | Sosyal medya ve temel sosyal sorunlar konusunda araştırma konusu tasarlar. |
ÖÇ06 | Küresel sosyal medya platformları ve medyada üretim biçimlerini eleştirir. |
ÖÇ07 | Sosyal medya ile ilgili tartışmalara gönüllü olarak katılır. |
ÖÇ08 | Mevcut sosyal medya içerikli güncel ve geçmiş eğilimleri inceler. |
ÖÇ09 | Sosyal medya çalışmaları ile ilgili eleştirel kavramları sıralar. |
ÖÇ10 | Ders içeriğine uygun temalarla ilgili olarak bir araştırma önerisi tasarlar. |
ÖÇ11 | Sosyal medya ağlarının felsefi, pratik, tarihsel ve güncel yapısını yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve kaynakların tanıtılması | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Soyal medya kuramları | Konuyla ilgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sosyal medya ve gözetim | Ders materyallerinde gözetim temasının okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
4 | Dijital eşitsizlik | Önceki haftalardaki temalarla eşitsizlik konusunun ilişkisinin araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
5 | Sosyal medya ve ayrımcılık | Ayrımcılık konulu mevcut bir araştırmanın incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Sosyal medya ve İdeoloji | İdeoloji temalı ders materyalinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Grup Çalışması |
7 | İletişim araştırmaları analizi | Örnek araştırmaların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | Ödevi tamamlama çalışması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Platform kapitalizmi | Bir örnek sosyal medya platformunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Örnek Olay |
10 | Dijital diktatötlük | Bir örnek sosyal medya platformunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Soru-Cevap |
11 | Dijital emek | Ders materyallerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Sosyal medya ve popüler kültür | Popüler kültür tlemaı araştırmaların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Sosyal medya araştırması tasarlama | Örnek çalışmaların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Örnek Olay |
14 | Tasarıların sunumu | Araştırma tasarım inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Araştırma tasarıları için panel | Panel için hazırlık yapmak | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ödevi tamamlama çalışması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ödevi tamamlama çalışması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,32 | ||
AKTS | 6 AKTS |