Genel Bilgi
Kod | FEL705 |
Ad | Sosyal Değişme ve Gelişme (S) |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CAHİT ASLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. CAHİT ASLAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersi alan öğrenci sosyal değişme ve gelişmeyi sosyolojik boyutları ile anlar, sosyal değişme gelişmenin unsurlarını kavrar, sosyal değişme ve gelişme açısından ülkeleri karşılaştırır, bir ülkenin sosyal değişme ve gelişimini analiz eder.
Dersin İçeriği
Sosyal değişme ve gelişme yazınları ve kuramsal yaklaşımlar; gelişme ve gelişmenin ölçümlenmesi, gelişmenin değişik boyutları arasında ilişkiler üzerinde deneysel çalışmalar; gelişme ve dünya sistemleri, bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Emre Kongar. Toplumsal Degisme Kuramları ve Türkiye Gerçegi. Remzi Kitabevi. İstanbul. 1985
Notlar
Bahattin Aksit. 2003. Toplumsal Kalkınma Gelisme ve Nüfus. Türkiyede Yapılan Arastırma ve Yayınlar İle İlgili Elestirel Bir Tarama. Ankara. Türkiye Bilimler Akdemisi Raporu.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Felsefe. sosyoloji. psikoloji. eğitimbilimleri başta olmak üzere insani ve toplumsal bilimlerle ilgili kuram. bilgi ve metodolojileri bilir. yeni gelişmeleri izler ve içselleştirir |
ÖÇ02 | Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar. |
ÖÇ03 | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler. |
ÖÇ04 | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır. |
ÖÇ05 | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimindeki teorik bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki farklılıkları bilir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitiminde edinmiş olduğu bilgileri toplumsal sorunların çözümünde kullanır | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimindeki problemleri bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak tartışır | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak tartışır | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Felsefe grubu eğitiminin gerektirdiği bilimsel araştırma için kullanılabilecek düzeyde bilgisayar becerilerine sahiptir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu eleştirel bir yaklaşımla tartışır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi çerçevesinde ele aldığı konuya ilişkin gerçekleştirdiği çalışmayı etik değerleri gözeterek gerçekleştirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitiminde ele alınan konuyu dünya problemleri açısından değerlendirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sosyal Değişme ve Gelişme dersine giriş. | Hazırbulunuşluk | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
2 | Sosyal değişme ve gelişme kuramlarına giriş. | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
3 | Modernleşme kuramları | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
4 | Bağımlılık kuramları | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
5 | Türkiye’de Gelişme yazınları ve gelişmenin genel bir kuramına doğru. | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
6 | Sosyal Değişme ve Gelişimin Kimlik Boyutu. | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
7 | Sosyal değişme ve Gelişimin temel ekonomisi ve kırın dönüşümü. | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
8 | Döneme ödevi üzerini tartışma | hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
9 | Gelişmenin sosyal politik ve altkültür boyutu. | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
10 | Nüfus meselesi açsından kaynakların sınırlılığı. | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
11 | Bilgi toplumu ve toplumsal değişim. | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
12 | Azgelişmişliğin sebepleri ve Gelişme kavramı | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
13 | Küreselleşme ve sonuçları, Sürdürülebilir kalkınma | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
14 | Dünya’da Türkiye, Türkiye’de dünya | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
15 | Genel bir değerlendirme | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
16 | Döneme ödevi üzerinin sunumu | hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Final sınavı | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |