STA839 İleri Tipografi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod STA839
Ad İleri Tipografi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi OYA AYGÜN
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi OYA AYGÜN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Harflerin belirli özelliklerinin ayırt edilmesi, font içindeki görsel ilişkiler, mesaja uygun doğru yazı karakteri seçimi, tipografik tasarımda karşılaşılan espas kavramı, noktalama işaretleri, metin düzenlemeleri gibi bazı teknik ayrıntıların ve yazıyı doğru kullanma kurallarının öğretilmesi amaçlanır.

Dersin İçeriği

Algılamada etken olan uyarı öğelerinin (ritm, leke, denge, kompozisyon, renk, tipografi gibi) iletişim değerleri açısından, psikolojik boyutu ile birlikte ele alınarak tasarım bağlamında yazının okunabilirliğinin kavranması ve algılanabilirlik ile ilgili kurallar verilir ve uygulamalar yapılır.

Dersin Ön Koşulu

Bulunmamaktadır

Kaynaklar

BECER, E., 2007, Modern Sanat ve Yeni Tipografi, Ankara, Dost Kitabevi Yayınları AMBROS, G. and HARRİS, P., Tipografinin Temelleri, Literatür Yayınları AMBROS, G. and HARRİS, P., Görsel Tipografi Sözlüğü, Literatür Yayınları SARIKAVAK, N. K., Tipografinin Temelleri, Doruk Yayınları SARIKAVAK, N. K., Sayısal Tipografi, Batıda ve Ülkemizde Sayısal Harf,Font Tasarımcıları, Başkent Üniversitesi Yayınları

Notlar

CARTER, R., Day, B., Meggs, P. Typographic Design, Form and Communication


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tasarım problemini tanımlar.
ÖÇ02 Araştırma ve gözlem becerilerini geliştirir.
ÖÇ03 Problem odağında çeşitli, farklı çözümler önerir.
ÖÇ04 Yaratıcı çözüm/fikir üretme yöntemlerini tanımış olur.
ÖÇ05 Grafik tasarıma ilişkin projelendirme esaslarına ve tekniklerine hakim olur.
ÖÇ06 Mesleki anlatım ve görselleştirme tekniklerini uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlaştığı tasarım alanındaki geleneksel ve güncel teknik ve yöntemler hakkında bilgi sahibidir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı sanat akımlarını, tasarım yaklaşımlarını tarihsel dönemlerinde öne çıkan olanaklar ve düşünce sistemleri ile ilişkili olarak kavrar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat ve tasarım olgusunu kültürel, sosyolojik, politik, felsefi ve ekonomik bağlamda değerlendirecek düzeyde kavrar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz bilgi alanlarının birbiriyle olan ilişkilerini uzmanlık alanında kullanacak biçimde kavrar, disiplinlerarası etkileşimi yaratıcı etkinliklere dönüştürecek biçimde algılar. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili farklı deneyimleri yaratıcı uygulamalarında kullanır. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Özgün sanat ürünü oluşturma ve ürün tasarlama süreçlerinde yaratıcı ve yenilikçi yöntemler geliştirir. Farklı malzeme, teknik ve ifade biçimlerini araştırır ve uygular, sonuçlarını değerlendirerek belgeler. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Özgün sanat çalışmalarına içerik oluşturur, sergilenmesini organize eder, sonuçlarını değerlendirir, Farklı disiplinlerden sanatçılar, tasarımcılar ve bilim insanlarıyla ortaklaşa projeler geliştir. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal, uluslararası yarışma ve organizasyonlarda sergilenmeye / sunulmaya değer nitelikte yapıt üretir, Farklı disiplinler arasındaki geçişken ilişkileri çağdaş sunum ve ifade biçimlerine dönüştürerek çoklu gurup çalışmaları planlar . 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz sanatının; çok dilli ve çok araçlı (multimedial) yönelimi doğrultusunda uzmanlık alanlarıyla etkileşim sağlar ve yaratıcı ekipler oluşturur. 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili sorunları belirler, bilimsel araştırma yöntem ve ilkelerini uygular, yorumlar.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, yeni fikir ve yöntemler geliştirir. 4
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uzmanlık alanının bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanata özgü düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak paylaşır. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yapıtlarını geleneksel ve dijital medya da sergiler, açıklar ve tanıtır. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanıyla ilgili akademik toplantılar düzenler, tartışmalara katılır, fikir ve projelerini savunur. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. 2
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilimsel ve sanatsal araştırma yöntemlerini kullanır ve sanat ve / veya tasarım alanlarında özgün araştırmalar yapar. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanatın ve uzmanlık alanının temel başvuru kaynaklarını tanır, literatür bilgisini, alanının pedagojik yöntem ve tekniklerini, öğretme, denetleme ve değerlendirme becerilerini etkin biçimde kullanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kültürel mirasın önemini ve bu mirasa özgü üretimlerin ve tekniklerin korunması gerektiğini bilir, güncel koşullarda üretilmesi ve yorumlanması için yol gösterir,
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur, sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularında katkı sağlar. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse giriş, tanışma, ders planı hakkında bilgi verilmesi. Araştırma İnceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Tipografinin Tanımı, Kuralları ve Terimleri I - Örnekler eşliğinde anlatım ve uygulama için giriş. Araştırma İnceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Uygulama eskizleri 1 Eskiz Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
4 Uygulama eskizleri 2 Eskiz Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
5 Uygulama eskizleri 3 Eskiz Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
6 Eskizlerin değerlendirilmesi Uygulama ve Değerlendirme Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
7 1. Proje Uygulama ve Değerlendirme Tasarım Çalışması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Sunum Hazırlıkları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
9 Farklı fontların incelenmesi, yazı karakterlerinin sınıflandırılması ve farklılıkların değerlendirilmesi light, medium, bold, black, italik, regular vb. Araştırma İnceleme Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
10 Dikkat çekici, ilgi uyandırıcı yazı uygulamalarının yapımı ve tipografik uygulamalarda yazı karakterlerinin rengi, ölçüsü, ağırlığı ve stillerinin değerlendirilmesi Araştırma İnceleme Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
11 Güncel tipografi yaklaşımlarının örneklerle incelenmesi Araştırma İnceleme Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
12 Yeni yaklaşımlar doğrultusunda proje konusu belirleme Araştırma İnceleme Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
13 2. Proje Uygulama eskizleri 1 Uygulama ve Değerlendirme Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
14 2. Proje Uygulama eskizleri 2 Uygulama ve Değerlendirme Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 2. Proje Uygulama ve Değerlendirme Tasarım Çalışması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Final Sınavı Sunum Hazırlıkları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
17 Final Sınavı Sunum Hazırlıkları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 10:34