Genel Bilgi
Kod | STA824 |
Ad | Nitel Araştırma Yöntemleri II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MERAL ATICI |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, nitel araştırma yöntemlerinden gözlem, görüşme ve dokuman inceleme yöntemlerini kullanarak veri toplama ve bu verileri analiz ederek bir araştırma raporu halinde yazma konusunda bilgi ve beceri kazanmaktır.
Dersin İçeriği
Gözlem, görüşme ve dökuman inceleme yöntemleri, nitel verilerin analizi, nitel araştırma raporu yazma, nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Yıldırım, A. & Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Notlar
Bogdan, R.C. & Biklen, S.K. (1992). Qualitative research for education: an introduction to theory and methods. London: Allyn and Bacon. Glesne, C. & Peshkin, A. (1992). Becoming a qualitative researchers: An introduction. London: Longman. Kvale, S. (1996). Interviews: An introduction to qualitative research interviewing. London: Sage Publications. Miles, B. M. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). London: Sage Publications. Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. (2nd ed.). Newbury Park: Sage Publications. Robson, C. (1993). Real world research. Oxford: Blackwell Publications. Strauss, A. L. (1996). Qualitative analysis for social scientists. Cambridge University Press. Strauss, A. & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and technique. London: Sage Publications.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gözlem yöntemini nasıl kullanacağını açıklar. |
ÖÇ02 | Gözlem yöntemini bir araştırmada veri toplamak amacıyla kullanır. |
ÖÇ03 | Görüşme yöntemini nasıl kullanacağını açıklar. |
ÖÇ04 | Görüşme yöntemini bir araştırmada veri toplamak amacıyla kullanır. |
ÖÇ05 | Çeşitli doküman türlerini veri toplamak amacıyla kullanır. |
ÖÇ06 | Nitel verilerin analizinde kullanılan yöntemleri söyler. |
ÖÇ07 | İçerik analizi yöntemini kullanarak nitel verileri analizi eder. |
ÖÇ08 | İçerik analizi sonucunda ortaya çıkan bulguları bir araştırma raporu şeklinde yazar. |
ÖÇ09 | Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik yöntemlerini söyler. |
ÖÇ10 | Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik yöntemlerini uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı tasarım alanındaki geleneksel ve güncel teknik ve yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı sanat akımlarını, tasarım yaklaşımlarını tarihsel dönemlerinde öne çıkan olanaklar ve düşünce sistemleri ile ilişkili olarak kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarım olgusunu kültürel, sosyolojik, politik, felsefi ve ekonomik bağlamda değerlendirecek düzeyde kavrar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz bilgi alanlarının birbiriyle olan ilişkilerini uzmanlık alanında kullanacak biçimde kavrar, disiplinlerarası etkileşimi yaratıcı etkinliklere dönüştürecek biçimde algılar. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı deneyimleri yaratıcı uygulamalarında kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün sanat ürünü oluşturma ve ürün tasarlama süreçlerinde yaratıcı ve yenilikçi yöntemler geliştirir. Farklı malzeme, teknik ve ifade biçimlerini araştırır ve uygular, sonuçlarını değerlendirerek belgeler. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün sanat çalışmalarına içerik oluşturur, sergilenmesini organize eder, sonuçlarını değerlendirir, Farklı disiplinlerden sanatçılar, tasarımcılar ve bilim insanlarıyla ortaklaşa projeler geliştir. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal, uluslararası yarışma ve organizasyonlarda sergilenmeye / sunulmaya değer nitelikte yapıt üretir, Farklı disiplinler arasındaki geçişken ilişkileri çağdaş sunum ve ifade biçimlerine dönüştürerek çoklu gurup çalışmaları planlar . | 1 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz sanatının; çok dilli ve çok araçlı (multimedial) yönelimi doğrultusunda uzmanlık alanlarıyla etkileşim sağlar ve yaratıcı ekipler oluşturur. | 1 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili sorunları belirler, bilimsel araştırma yöntem ve ilkelerini uygular, yorumlar. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | 1 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanının bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanata özgü düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak paylaşır. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yapıtlarını geleneksel ve dijital medya da sergiler, açıklar ve tanıtır. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili akademik toplantılar düzenler, tartışmalara katılır, fikir ve projelerini savunur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. | 1 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel ve sanatsal araştırma yöntemlerini kullanır ve sanat ve / veya tasarım alanlarında özgün araştırmalar yapar. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanatın ve uzmanlık alanının temel başvuru kaynaklarını tanır, literatür bilgisini, alanının pedagojik yöntem ve tekniklerini, öğretme, denetleme ve değerlendirme becerilerini etkin biçimde kullanır. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel mirasın önemini ve bu mirasa özgü üretimlerin ve tekniklerin korunması gerektiğini bilir, güncel koşullarda üretilmesi ve yorumlanması için yol gösterir, | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur, sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularında katkı sağlar. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriği, yapılacak çalışmalar, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme | Dersle ilgili kaynak ve materyallerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Veri toplamak amacıyla gözlem yöntemini kullanma biçimleri | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Gözlem yöntemini kullanarak araştırma yapma sürecinin değerlendirilmesi | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Veri toplamak amacıyla görüşme yöntemini kullanma biçimleri | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Görüşme yöntemini kullanarak araştırma yapma sürecinin değerlendirilmesi | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Nitel araştırmalarda kullanılan çeşitli doküman türleri | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
7 | Çeşitli doküman türlerini kullanarak araştırma yapma sürecinin değerlendirilmesi | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Nitel verilerin analizinde kullanılan yöntemler | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Tartışma |
10 | İçerik analizi ve verileri kodlama süreci | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
11 | İçerik analizi ve temaları oluşturma süreci | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | İçerik analizi sonucunda ortaya çıkan bulguları bir araştırma raporu şeklinde hazırlama ve yazma süreci | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | İçerik analizinin ve araştırma raporunun incelenmesi ve değerlendirilmesi | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Ders kapsamında yapılan araştırmaların sunumu | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonu sınavı için hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonu sınavı için hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |