Genel Bilgi
Kod | STA823 |
Ad | Nitel Araştırma Yöntemleri I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MERAL ATICI |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farklar, nitel araştırmanın özellikleri, eğitim bilimlerinde nitel araştırmaların kullanılış amaçları ve biçimleri, gözlem ve görüşmenin hazırlanması, yapılması ve nitel araştırmalarda örneklem seçimi konusunda bilgi ve beceri kazanmaktır.
Dersin İçeriği
Nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farklar, nitel araştırmanın özellikleri, eğitim bilimlerinde nitel araştırmaların kullanılış amaçları ve biçimleri, gözlem ve görüşmenin hazırlanması, yapılması ve nitel araştırmalarda örneklem seçimi.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Bogdan, R.C. & Biklen, S.K. (1992). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods. London: Allyn and Bacon. Miles, B. M. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). London: Sage Publications. Robson, C. (1993). Real world research. Oxford: Blackwell Publications. Strauss, A. L. (1996). Qualitative analysis for social scientists. Cambridge University Press. Strauss, A. & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and technique. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi. Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. (2nd ed.) Newbury Park: Sage. Kvale, S. (1996). Interviews: An introduction to qualitative research interviewing. London: Sage Publications.
Notlar
Glesne, C. & Peshkin, A. (1992). Becoming a qualitative researchers: An introduction. London: Longman.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farkları açıklar. |
ÖÇ02 | Nitel araştırmanın özelliklerini söyler. |
ÖÇ03 | Nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı bir çalışmayı inceler ve değerlendirir. |
ÖÇ04 | Nitel araştırmada kullanılan örneklem türlerini kavrar. |
ÖÇ05 | Görüşme türlerini söyler. |
ÖÇ06 | Görüşme formu hazırlar. |
ÖÇ07 | Görüşme formunu kullanarak ön çalışma yapar. |
ÖÇ08 | Gözlem türlerini söyler. |
ÖÇ09 | Belirli bir konu alanında gözlem formu hazırlar. |
ÖÇ10 | Gözlem formunu kullanarak ön çalışma yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı tasarım alanındaki geleneksel ve güncel teknik ve yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı sanat akımlarını, tasarım yaklaşımlarını tarihsel dönemlerinde öne çıkan olanaklar ve düşünce sistemleri ile ilişkili olarak kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarım olgusunu kültürel, sosyolojik, politik, felsefi ve ekonomik bağlamda değerlendirecek düzeyde kavrar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz bilgi alanlarının birbiriyle olan ilişkilerini uzmanlık alanında kullanacak biçimde kavrar, disiplinlerarası etkileşimi yaratıcı etkinliklere dönüştürecek biçimde algılar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı deneyimleri yaratıcı uygulamalarında kullanır. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün sanat ürünü oluşturma ve ürün tasarlama süreçlerinde yaratıcı ve yenilikçi yöntemler geliştirir. Farklı malzeme, teknik ve ifade biçimlerini araştırır ve uygular, sonuçlarını değerlendirerek belgeler. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün sanat çalışmalarına içerik oluşturur, sergilenmesini organize eder, sonuçlarını değerlendirir, Farklı disiplinlerden sanatçılar, tasarımcılar ve bilim insanlarıyla ortaklaşa projeler geliştir. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal, uluslararası yarışma ve organizasyonlarda sergilenmeye / sunulmaya değer nitelikte yapıt üretir, Farklı disiplinler arasındaki geçişken ilişkileri çağdaş sunum ve ifade biçimlerine dönüştürerek çoklu gurup çalışmaları planlar . | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz sanatının; çok dilli ve çok araçlı (multimedial) yönelimi doğrultusunda uzmanlık alanlarıyla etkileşim sağlar ve yaratıcı ekipler oluşturur. | 1 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili sorunları belirler, bilimsel araştırma yöntem ve ilkelerini uygular, yorumlar. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | 1 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanının bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanata özgü düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak paylaşır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yapıtlarını geleneksel ve dijital medya da sergiler, açıklar ve tanıtır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili akademik toplantılar düzenler, tartışmalara katılır, fikir ve projelerini savunur. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. | 1 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel ve sanatsal araştırma yöntemlerini kullanır ve sanat ve / veya tasarım alanlarında özgün araştırmalar yapar. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanatın ve uzmanlık alanının temel başvuru kaynaklarını tanır, literatür bilgisini, alanının pedagojik yöntem ve tekniklerini, öğretme, denetleme ve değerlendirme becerilerini etkin biçimde kullanır. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel mirasın önemini ve bu mirasa özgü üretimlerin ve tekniklerin korunması gerektiğini bilir, güncel koşullarda üretilmesi ve yorumlanması için yol gösterir, | 1 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur, sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularında katkı sağlar. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriği, yapılacak çalışmalar, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farklar | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Nitel araştırma yönteminin özellikleri | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Nitel araştırmada örneklem seçimi ve kullanılan örneklem türleri | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Görüşme yöntemi ve türleri | konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Görüşme formunun hazırlanması | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Tartışma |
7 | Görüşme formunun sınıfta sunulması ve geribildirimler çerçevesinde değerlendirilmesi | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Gözlem yöntemi ve gözlem türleri | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çiin hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Gözlem formunun hazırlanması | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay, Beyin Fırtınası |
11 | Gözlem formunun sunulması ve geribildirimler çerçevesinde değerlendirilmesi | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
12 | Gözlem formunu kullanarak ön çalışmalar yapma | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Tartışma |
13 | Gözlem formunu kullanarak yapılan ön çalışmalarla ilgili değerlendirme | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
14 | Görüşme formunu kullanarak yapılan ön çalışmalarla ilgili değerlendirme | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
15 | Derste elde edilen kazanımlar, yapılan uygulamalar, kullanılan yöntem ve teknikler çerçevesinde değerlendirmeler yapılması | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonu sınavı için hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonu sınavı için hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |