Genel Bilgi
Kod | FDB1721 |
Ad | Sosyal Hareketlilik Tabakalaşma ve Din |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ABDULLAH ÖZBOLAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ABDULLAH ÖZBOLAT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, sosyal hareketlilik ve tabakalaşma ilişkisini dindarlık bağlamında incelemektir.
Dersin İçeriği
Bu derste, Sosyal Hareketlilik ve Tabakalaşma kavramsal ve kuramsal çerçevede ele alındıktan sonra, atfedilen Statüden Edinilen Statüye Geçiş, Coğrafi Hareketlilik ve Statü Edinme, Sosyal Hareketlilik ve Aile Yapısı, Sosyal Ağlar (Network) ve Statü Elde Etme, Sosyal Hareketlilik ve Eğitimsel Kazanım, Sosyal Hareketlilik, Tabakalaşma ve Dindarlık, Dindarlık ve Toplumsal Bağlam, Coğrafi Hareketlilik ve Dindarlık, Sosyo-Ekonomik Statü ve Dindarlık, Din ve Sosyo-Ekonomik Başarı ve Din ve Eğitimsel Kazanım konuları ele alınacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Lisansüstü programında kayıtlı öğrenci olmak
Kaynaklar
Abdullah Özbolat, Statü ve Din, Göç ve Eğitim Yoluyla Statü Edinme ve Dindarlık, Karahan Kitabevi
Notlar
Sosyal Tabakalaşma ve Siyaset İlişkisi: Türkiye Örneği- Yasemin Ateş (Yüksek Lisans tezi) Sosyal Tabakalaşma ve Spor İlişkisi: İstanbul Örneği- Murat Yüksel (Doktora Tezi) Malatya'da Meslek Yapısı ve Sosyal Hareketlilik Malatya Merkez Uygulaması – Arif Çiçek (Doktora tezi) Toplumumuzda Eğitimin Dikey Sosyal Hareketliliğe Etkisi- Turhan Şengönül (Doktora tezi) Sosyo-Kültürel ve Ekonomik Açıdan Nesiller Arası Sosyal Hareketlilik- (Doktora tezi) Sosyal Tabakalaşma Bağlamında Pierre Bourdieu'nün Kültürel Sermaye Kavramı- Ahmet Zeki Ünal (Doktora Tezi)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Din Sosyolojisinin konusunu, alanını, yöntemini, temel kavramlarını, literatürünü tanır. |
ÖÇ02 | Din sosyolojisinin temel sorunlarını gerektiği şekilde kavrama ve bu sorunları sosyolojik açılardan irdeleyebilme ve gerekli kaynakları tanıma ve anlama yeteneği kazanır. |
ÖÇ03 | Din Sosyolojisinin kaynakları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Din Sosyolojisi alanında bilimsel çalışma yapmak istediklerinde takip etmeleri gereken metodolojiyi öğrenmelerini sağlamak |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kavramsal Çerçeve: Sosyal Tabakalaşma, Eşitsizlik, Sınıf, Statü ve Tabakalaşma | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Sosyal Hareketlilik ve Tabakalaşmaya Kuramsal Yaklaşım İşlevsel Tabakalaşma Kuramı | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Karl Marxın Tabakalaşma Kuramı Weberin Tabakalaşma Kuramı | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Gerhard Lenskinin Statü Tutarsızlığı Kuramı Pierre Bourdieu ve Sosyal Tabakalaşma | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Osmanlı Döneminde Sosyal Tabakalar Cumhuriyet Döneminde Sosyal Tabakalar | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Sosyal Hareketlilik ve Tabakalaşma, Atfedilen Statüden Edinilen Statüye Geçiş | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Coğrafi Hareketlilik ve Statü Edinme Sosyal Hareketlilik ve Aile Yapısı | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
|
9 | Sosyal Ağlar (Network) ve Statü Elde Etme, Sosyal Hareketlilik ve Eğitimsel Kazanım | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Sosyal Hareketlilik, Tabakalaşma Ve Dindarlık | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Dindarlık ve Toplumsal Bağlam | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
12 | Coğrafi Hareketlilik ve Dindarlık | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Sosyo-Ekonomik Statü ve Dindarlık | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Din ve Sosyo-Ekonomik Başarı | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Din ve Eğitimsel Kazanım | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |