Genel Bilgi
Kod | BYEGM3 |
Ad | Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. HAKAN BENLİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. HAKAN BENLİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere bilimsel araştırma yönteminin temellerini, bilimsel araştırmada etik ve yayın etiği konularını öğretmektedir.
Dersin İçeriği
Temel kavram, ilke ve yaklaşımlar. Bilginin kaynağı ve problem çözmenin pratik dayanakları. Bilim. Bilimsel yöntem. Araştırma. Araştırma süreç ve teknikleri. Yöntem. Bulgular ve yorum. Özet, yargı ve öneriler. Bilimsel araştırmada etik ve yayın etiği.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Karasar, N. 2016. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel yayınevi. Türkiye Bilimler Akademisi Bilim Etiği Komitesi. 2002. Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları. Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları.
Notlar
Lecture notes, slides and related papers.. Büyüköztürk, Ş. vd. 2016. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel araştırmanın temellerini ve bilginin kaynağı ve problem çözmenin pratik dayanaklarını bilir |
ÖÇ02 | Bilimin tanımı ve işlevlerini, araştırma yöntembilimini ve niteliklerini bilir |
ÖÇ03 | Bilimsel yöntemin temel aldığı görüşleri, tanımını, aşamalarını ve niteliklerini bilir |
ÖÇ04 | Bilimsel araştırmada etik ve yayın etiği konularını bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendisliği alanlarında güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve Gıda Mühendisliği alanlarına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kullanabilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği uzmanlaştığı alana yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir, özgün bir konuyu araştırabilir, kavrayabilir, tasarlayabilir, uyarlayabilir ve uygulayabilir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanında yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği alanında uzman kişiler ile tartışmalarında, özgün görüşlerini savunur ve Gıda Mühendisliğinde uzmanlaştığı alandaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği alanlarında karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel kavram, ilke ve yaklaşımlar | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Bilginin kaynağı | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Practical bases for problem solving | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Bilimsel Araştırma Yöntemi | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Bilim’ in Tanımı | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Bilim’ in İşlevleri | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Bilimsel Yöntem | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ders materyalindeki konuları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Araştırma süreç ve teknikleri | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Giriş | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Yöntem | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Bulgular ve yorum | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Özet ve öneriler | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | İlk hafta -Bilimsel araştırmada etik ve yayın etiği I | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | İkinci hafta -Bilimsel araştırmada etik ve yayın etiği II | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders materyalindeki konuları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders materyalindeki konuları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |