Genel Bilgi
Kod | GRA116 |
Ad | Yazı 2 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. BURÇAK SALMAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. BURÇAK SALMAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin yazı karakterlerini, yazım kurallarını, Latin abecesi temelinde kaligrafik yazı karakterlerini öğretmek ve deneysel yöntemlerle kendi harf, kelime tasarımlarını oluşturma becerisi kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Temel olarak Latin abecesinin gelişiminde ortaya çıkmış önemli yazı türleri üzerinde çalışılacak ve dönem sonunda Latin yazısı temelinde bir yazı karakterinin etkili bir biçimde kullanılabilmesi hedeflenecektir. Yapılan alıştırma çalışmalarından sonra kaligrafik açıdan metin yazma ve özgün düzenleme geliştirme uygulamaları gerçekleştirilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Digital Calligraphy, George Thomson, Watson-Guptill Publication, New York, 2003. , DuMonts Handbuch Kalligraphie, Reinhard Kunze, DuMont Buchverlag, 1992., Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar, Muhittin Serin, Kubbealtı Yayınevi, 1999, İstanbul. La Calligraphie, Miriam Stribley, Dessain et Tolra, 1987. Lettering Arts, Joanne Fink, Judy Kastin, PBC International, Inc., 1993. Lettering and Logotypes, Jose Maria Parramon, Watson-Guptill Publications, 1991. Letterwork Creative Letterforms in Graphic Design, Brody Neuenschwander, Phaidon Press, 1993, Reprinted 1994. Logotypes and Letterforms; Handlettered Logotypes and Typographic Considerations., Doyald Young, Design Press, 1993. Osmanlı Hat Sanatı Tarihi, Ali Alparslan, Yapı Kredi Yayınları, 2.Baskı, 2004, İstanbul. The 26 Letters, Oscar Ogg, Thomas Y. Crowell Co., 1962. The Art and History of Books, Norma Levarie, James H.Heineman, Inc., New York, 1968. The Art of Calligraphy, David HARRIS, Dorling Kindersley Book, 1995. The Calligraphers Dictionary, Rose FOLSOM, Thames and Hudson Ltd., 1990. The History and Technique of Lettering, Alexander Nesbitt, Dover Publications, Inc. 1957. Yazı, İnsanlığın Belleği, Georges Jean, Çeviri Nami Başer, Yapı Kredi Yayınları, Promat, 2002, İstanbul. Yazı Kitabı, Carl Faulmann, Çeviri Itır Arda, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Mas Matbaacılık, 2001, İstanbul.
Notlar
Digital Calligraphy, George Thomson, Watson-Guptill Publication, New York, 2003. , DuMonts Handbuch Kalligraphie, Reinhard Kunze, DuMont Buchverlag, 1992., Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar, Muhittin Serin, Kubbealtı Yayınevi, 1999, İstanbul. La Calligraphie, Miriam Stribley, Dessain et Tolra, 1987. Lettering Arts, Joanne Fink, Judy Kastin, PBC International, Inc., 1993. Lettering and Logotypes, Jose Maria Parramon, Watson-Guptill Publications, 1991. Letterwork Creative Letterforms in Graphic Design, Brody Neuenschwander, Phaidon Press, 1993, Reprinted 1994. Logotypes and Letterforms; Handlettered Logotypes and Typographic Considerations., Doyald Young, Design Press, 1993. Osmanlı Hat Sanatı Tarihi, Ali Alparslan, Yapı Kredi Yayınları, 2.Baskı, 2004, İstanbul. The 26 Letters, Oscar Ogg, Thomas Y. Crowell Co., 1962. The Art and History of Books, Norma Levarie, James H.Heineman, Inc., New York, 1968. The Art of Calligraphy, David HARRIS, Dorling Kindersley Book, 1995. The Calligraphers Dictionary, Rose FOLSOM, Thames and Hudson Ltd., 1990. The History and Technique of Lettering, Alexander Nesbitt, Dover Publications, Inc. 1957. Yazı, İnsanlığın Belleği, Georges Jean, Çeviri Nami Başer, Yapı Kredi Yayınları, Promat, 2002, İstanbul. Yazı Kitabı, Carl Faulmann, Çeviri Itır Arda, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Mas Matbaacılık, 2001, İstanbul.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çeşitli yazıların tarihsel süreçte gelişimi ve değişimini açıklar. |
ÖÇ02 | Yazı araç-gereçleri ile yazı biçimleri arasındaki eytişimi (diyalektiği) tanımlar. |
ÖÇ03 | Vektörel ve piksel temelli yazı çalışmaları tasarlar. |
ÖÇ04 | Geleneksel yazı uygulamalarını sayısal ortamda planlar. |
ÖÇ05 | Geleneksel yazı sanatından bir yazı türünü gündelik yazıda kullanır. |
ÖÇ06 | Geleneksel elyazmalar ve kitapların üretiminde yazı sanatının özelliklerini uygular. |
ÖÇ07 | Latin abecesinin önemli aşama, süreç ve sonuçlarını (önemli türlerini) hatırlar. |
ÖÇ08 | Elyazması eser sanatının gereklilik ve sınırlılıklarını listeler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarımın temel elemanlarını ve ilkelerini tanımlar ve açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslararası sanatsal, kültürel unsurları analiz eder. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kitle iletişim ortamlarını, iletişim yöntemlerini ve iletişim öğelerini tanımlar ve karşılaştırır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma, bilgiye ulaşma ve eleştirel düşünme yöntemlerini tanımlar ve uygular. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve tasarımın renk, hiyerarşi, ölçü ve ölçek ilkelerini tasarım sürecinde uygular. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel iletişimdeki teknolojik gelişmeleri takip eder ve tasarım süreçlerinde uygular. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım sürecinde farklı malzemeleri, boyaları ve teknolojik araç-gereçleri bilinçli şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Grafik tasarım bilgisini farklı disiplinlerin bilgileriyle entegre eder ve tasarım sürecine uygular. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve grup çalışmalarında etkin rol alır ve sorumluluklarını yerine getirir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Dilbilgisini doğru kullanarak yazılı ve görsel iletişimde tutarlılık sağlar. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tasarım sürecinde planlı, titiz ve disiplinli bir çalışma yaklaşımı geliştirir ve uygular. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okuduğu metinleri anlar, yorumlar ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini öğrenme ve tasarım süreçlerinde etkili ve bilinçli bir şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hedef kitleye ulaşan, etkili ve işlevsel tasarımlar oluşturur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireylerle profesyonel ve etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki gelişmeleri takip edebilecek ve mesleki düzeyde iletişim kurabilecek yabancı dil becerilerini kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere duyarlı tasarım yaklaşımları geliştirir. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Grafik tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve etkilerini analiz eder. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Grafik tasarım mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunur ve çevreye duyarlı tasarım yaklaşımları benimser. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Görsel iletişim sorunlarına yönelik yaratıcı, özgün, ekonomik ve estetik çözümler üretir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders hakkında genel bilgilerin verilmesi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Harfle doku çalışması. | Örnek inceleme, Uygulama Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
3 | Çevrede bulunan tabela, ablalaj, kartvizit vb ürünlerin farklı yazıtipleri ile yorumlanması. | Örnek inceleme, Uygulama Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | 4 farklı yazıtipi ile kompozisyon uygulamaları. | Örnek inceleme, Uygulama Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Amblem, logotayp, monogram, ideogram örneklerinin uygulanması. | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | Amblem, logotayp, monogram, ideogram örneklerinin uygulanması.2 | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | Broşür, bilet gibi ürünlerin yazı düzenlemeleri ile tekrar yorumlanması. | Tasarım Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Değerlendirme | Sunum Paftaları Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Bir isim veya kavramın tipografik düzenleme ile yorumlanması. | Örnek inceleme, Uygulama Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Bir isim veya kavramın tipografik düzenleme ile yorumlanması. 2 | Örnek inceleme, Uygulama Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Ünlü şirketlerin logotaypları ile oluşturulacak bir yüzey düzenlemesi. | Örnek inceleme, Uygulama Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Ünlü şirketlerin logotaypları ile oluşturulacak bir yüzey düzenlemesi. 2 | Tasarım Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | 3. Boyutlu tipografi çalışması. Eskiz çalışmaları. | Örnek inceleme, Uygulama Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | 3. Boyutlu tipografi çalışması. | Tasarım Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | 3. Boyutlu tipografi çalışması. Çalışmaların sonlandırılması. | Tasarım Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Final Sınavı | Sunum Paftaları Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Final Sınavı | Sunum Paftaları Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 56 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,24 | ||
AKTS | 2 AKTS |