FDB1734 Klasik Mantık ve Tarihsel Süreci II

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FDB1734
Ad Klasik Mantık ve Tarihsel Süreci II
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Nilüfer ÖZTÜRK KOCABIYIK


Dersin Amacı / Hedefi

Temel amaç; klasik mantığın mahiyetinin ne olduğu ve onun tarihsel süreçteki gelişiminin nasıl olduğunu bilerek mantık ilminin gelişim seyrine dair bilgileri elde etmektir.

Dersin İçeriği

Mantık ilminin temel kavramları, mantık ilminin tarihsel süreçteki gelişimi ve değişimi ile bu ilmin İslam düşünce geleneğindeki konumunun belirlenmesidir.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Rescher, N. (2018). İslam Mantık Tarihi (Çev. Ahmet Kayacık). İstanbul: Litera Yayıncılık. Öner, N. (2021). Klasik Mantık. İstanbul: Divan Kitap. Street, T. (2013). İslam Mantık Tarihi (Çev. Harun Kuşlu). İstanbul: Klasik Yayınları.

Notlar

Novaes, C. D. & Read, S. (2021). Ortaçağ’da mantık el kitabı (Çev. A. Özel & M. Dallı Ed.). İstanbul: Litera Yayıncılık.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 1.Klasik mantık üzerine yapılan çalışmaları bilir.
ÖÇ02 2. İslam medeniyetinde mantığın konumunu öğrenir.
ÖÇ03 3. İslam düşünürlerinin mantık ilmine yaptığı katkıların öneminin farkına varır.
ÖÇ04 4. Mantığın kullanım alanlarının neler olduğunu öğrenir.
ÖÇ05 Mantığın tarihsel açıdan gelişimini uygun bir şekilde açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında özgün araştırmalar yapar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. 5
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. 4
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik kurallara uyar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Müslümanların Mantık Konularını İnceleme Yöntemleri ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma
2 Tıp ve Kelam Arasında Arap Mantığı ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Mantığın İslam Dünyasındaki İlk Yüzyılları ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Müslüman Coğrafyada Mantık: Bağdat Okulu ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
5 Mantık ve Sünnilik ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 10. Yüzyıl Mantığında Tartışmalı Konular ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 İbn Sina Yüzyılı ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav
9 Mantığın Diğer Bilimlerle İlişkisi ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 İbn Rüşd Çağı ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Okulların Çatışması ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 13. ve 15. Yüzyıllarda Mantık ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Uzlaşma Dönemi ve Öğretmenler Asrı ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Müslüman Mantıkçılar ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Mantık Alanında Son Dönemdeki Gelişmeler ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 3 10 30
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 158
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,32
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 01:06