Genel Bilgi
| Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
| FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | FDB1744 |
| Ad | İbn-i Sina Mantığı |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Belirsiz |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Nilüfer ÖZTÜRK KOCABIYIK |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Nilüfer ÖZTÜRK KOCABIYIK
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İslam düşünce geleneğinde İbn Sina’nın mantık ilmine yaptığı katkıların belirlenmesidir.
Dersin İçeriği
İbn Sînâ’nın İşârât ve't-Tenbîhât isimli eserinin mantık alanındaki konumu çerçevesinde mantık ilminin konularını irdelemektir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
İbn Sina (2005). el-İşarât ve’t-tenbihât (Çev. A. Durusoy, M. Macit & E. Demirli). İstanbul: Litera Yayıncılık.
Notlar
İbn Sina (2013). Mantığa giriş (Çev. Ö. Türker). İstanbul: Litera Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | İbn Sina’nın mantık ile ilgili çalışmalarını bilir. |
| ÖÇ02 | İbn Sina’nın el-İşarât ve’t-Tenbihât adlı eseri çerçevesinde mantığın konularını öğrenir. |
| ÖÇ03 | İbn Sina’nın el-İşarât ve’t-Tenbihât adlı eserine yapılan şerhleri öğrenir. |
| ÖÇ04 | el-İşarât ve’t-Tenbihât adlı eserin mantıktaki yeri ve önemini kavrar. |
| ÖÇ05 | el-İşarât ve’t-Tenbihât’ın mantığa katkısını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | 2 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | 3 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | 3 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | 4 |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır. | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | 4 |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. | 4 |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | |
| PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. | 2 |
| PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | İbn Sina'nın İşârât ve't-Tenbîhât Adlı Eserinin Tanıtılması ve Müellifin Diğer Çalışmalarıyla İlişkinin Ortaya Konulması | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | İşârât ve't-Tenbîhât İsimli Eserin Mantık Konularını Ele Alış Biçiminin İncelenmesi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | İşârât ve't-Tenbîhât’ta Mantığın Amacı | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | İşârât ve't-Tenbîhât’ta Kavram ve Kavrama Dair Aksiyomlar ve Postulatların İncelenmesi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | İşârât ve't-Tenbîhât’ta Kavram Türleri, Kavramlar Arası İlişkiler ve Metafizik İçin Gerekliliği | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | İşârât ve't-Tenbîhât’ta Tanım ve Tanıma Dair Aksiyom ve Postulatların İncelenmesi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | İşârât ve't-Tenbîhât’ta Tanım Türleri ve Metafizik İçin Gerekliliği | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
| 9 | İşârât ve't-Tenbîhât’ta Önerme ve Önermeye Dair Aksiyom ve Postulatların İncelenmesi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | İşârât ve't-Tenbîhât’ta Önermenin Yapısı, Önerme Türleri ve Önermeler Arası İlişkiler | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | İşârât ve't-Tenbîhât’ta Doğrudan Çıkarımlar | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
| 12 | İşârât ve't-Tenbîhât’ta Önermeler ve Önermelere Dair Konuların Metafizik İçin Gerekliliği | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | İşârât ve't-Tenbîhât’ta Kıyas ve Kıyasa Dair Aksiyom ve Postulatların İncelenmesi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | İşârât ve't-Tenbîhât’ta Kıyasın Yapısı ve Türleri | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | İşârât ve't-Tenbîhât’ta Yüklemli Kıyasların Geçerli Şekilleri ve Modları | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 3 | 10 | 30 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 158 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,32 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||