Genel Bilgi
Kod | FDB1744 |
Ad | İbn-i Sina Mantığı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Nilüfer ÖZTÜRK KOCABIYIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
İslam düşünce geleneğinde İbn Sina’nın mantık ilmine yaptığı katkıların belirlenmesidir.
Dersin İçeriği
İbn Sînâ’nın İşârât ve't-Tenbîhât isimli eserinin mantık alanındaki konumu çerçevesinde mantık ilminin konularını irdelemektir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
İbn Sina (2005). el-İşarât ve’t-tenbihât (Çev. A. Durusoy, M. Macit & E. Demirli). İstanbul: Litera Yayıncılık.
Notlar
İbn Sina (2013). Mantığa giriş (Çev. Ö. Türker). İstanbul: Litera Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İbn Sina’nın mantık ile ilgili çalışmalarını bilir. |
ÖÇ02 | İbn Sina’nın el-İşarât ve’t-Tenbihât adlı eseri çerçevesinde mantığın konularını öğrenir. |
ÖÇ03 | İbn Sina’nın el-İşarât ve’t-Tenbihât adlı eserine yapılan şerhleri öğrenir. |
ÖÇ04 | el-İşarât ve’t-Tenbihât adlı eserin mantıktaki yeri ve önemini kavrar. |
ÖÇ05 | el-İşarât ve’t-Tenbihât’ın mantığa katkısını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İbn Sina'nın İşârât ve't-Tenbîhât Adlı Eserinin Tanıtılması ve Müellifin Diğer Çalışmalarıyla İlişkinin Ortaya Konulması | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | İşârât ve't-Tenbîhât İsimli Eserin Mantık Konularını Ele Alış Biçiminin İncelenmesi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İşârât ve't-Tenbîhât’ta Mantığın Amacı | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | İşârât ve't-Tenbîhât’ta Kavram ve Kavrama Dair Aksiyomlar ve Postulatların İncelenmesi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İşârât ve't-Tenbîhât’ta Kavram Türleri, Kavramlar Arası İlişkiler ve Metafizik İçin Gerekliliği | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | İşârât ve't-Tenbîhât’ta Tanım ve Tanıma Dair Aksiyom ve Postulatların İncelenmesi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | İşârât ve't-Tenbîhât’ta Tanım Türleri ve Metafizik İçin Gerekliliği | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | İşârât ve't-Tenbîhât’ta Önerme ve Önermeye Dair Aksiyom ve Postulatların İncelenmesi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | İşârât ve't-Tenbîhât’ta Önermenin Yapısı, Önerme Türleri ve Önermeler Arası İlişkiler | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | İşârât ve't-Tenbîhât’ta Doğrudan Çıkarımlar | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
12 | İşârât ve't-Tenbîhât’ta Önermeler ve Önermelere Dair Konuların Metafizik İçin Gerekliliği | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | İşârât ve't-Tenbîhât’ta Kıyas ve Kıyasa Dair Aksiyom ve Postulatların İncelenmesi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | İşârât ve't-Tenbîhât’ta Kıyasın Yapısı ve Türleri | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | İşârât ve't-Tenbîhât’ta Yüklemli Kıyasların Geçerli Şekilleri ve Modları | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 10 | 30 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,32 | ||
AKTS | 6 AKTS |