Genel Bilgi
Kod | MDS412 |
Ad | Madencilik ve Çevre |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi NİL YAPICI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
MADENCİLİK ALANIYLA İLGİLİ BİR PROJEYİ UYGULAMALI OLARAK HAZIRLAYABİLİR.
Dersin İçeriği
Maden Mühendisliği Uygulamalarından oluşan çevresel etkiler, tehlike ve riskleri, bu etkilere karşı alınacak önlemler, tehlike ve risklere karşı alınacak iş güvenliği önlemleri.
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Karpuzcu, M., 1994, Çevre Kirlenmesi ve Kontrolü, 4. Baskı, Kubbealtı yayınları, İstanbul.
Notlar
Ersoy, A., 2001, Madencilik ve Çevre, Çukurova Üniversitesi Yayınları, Adana.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çevrenin Önemi ve calı yaşamı ile olan ilişkisini anlatır. Açık ocak made işletme yönteminin çevresel etkilerini kavrar. |
ÖÇ02 | Yeraltı maden işletme yönteminin çevresel etkileri ve tedbirlerini kavrar. |
ÖÇ03 | Toprak, hava ve su kirlenmesinin nedenleri ve tedbirlerini öğrenir. |
ÖÇ04 | Doğal ve jeolojik afetleri tanır ve tanımlar. |
ÖÇ05 | Afetlerin çevresel etkilerini bilir ve tanımlar. |
ÖÇ06 | Çevreyi korumak amacıyla araştırma ve önleme planları yapar. |
ÖÇ07 | Doğal ve jeolojik afetleri tanımlamak ve çevresel etkilerini bilmek ve aynı zamanda çevresel jeokimyayı anlamaktır. |
ÖÇ08 | Çevre jeolojisinin tanımı ve prensipleri, jeolojik çevre-insan etkileşimi, dopal afetler ve çevresel etkileri, kirlilik tipleri, katı ve sıvı atıklar için yer seçimi ve çevresel etkileri, çevrenin korunmasında jeolojinin önem |
ÖÇ09 | Toprak çevre ilişkisi |
ÖÇ10 | Kaynak olarak atıklar ve atık depolama alanları |
ÖÇ11 | Kütle hareketleri ve çevre etkileşimi |
ÖÇ12 | Jeolojik döngüler ve çevreyle ilişkileri |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik alanında çağdaş bilgiler ve bilimsel yaklaşımların ışığında teorik ve uygulamalı konularda yeterli bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madencilik alanında almış olduğu bilgileri, karşılaşmış olduğu problemlerin çözümünü üretmek amacıyla yapılan multidisipliner çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel bilgilerin yardımıyla problemlerin analizini gerçekleştirerek çözüme yönelik çıkarımlarda bulunur. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fiziksel, kimyasal, mekanik ve minerolojik analizlerin TSE standartlarına uygun şekilde saha çalışmalarında veya laboratuvar koşullarında uygular. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yapılan mühendislik planlamalarının analizlerini gerçekleştirecek beceriye sahiptir. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden işletmelerindeki makine parkına hakimdir ve bunları madencilik faaliyetlerinin icrası için kullanabilir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemlerin çözümüne yönelik bireysel veya diğer disiplinlerle ekip çalışmasıyla çözebilme kabiliyetine sahiptir. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilginin durağan kaynaklı olmadığını bildiği için madencilik alanındaki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik proseslerinde gerekli bilgiyi edinebilmek için basılı yayınları veya veri tabanlarını kullanabilir. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Konusunda kendisini sürekli geliştirmek ve bilgi düzeyini arttırmak için tüm çalışmaları planlı bir şekilde gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve diğer elektronik kaynakları madencilik alanında kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim sağlamak ve bilgiye ulaşabilmek amacıyla en az bir yabancı dili B1 Genel Düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında yapmış olduğu çalışmalarda üç boyutlu düşünerek teknik çizimler gerçekleştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik çalışmalarını gerçekleştirirken ahlaki ve etik değerlere bağlı kalma bilincine sahiptir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilikte İş Sağlığı ve Güvenliği bilinci ve bunların hukuksal zorunlulukları konusunda altyapısı olduğu için çevre ve çalışanların sağlığını önde tutması gerektiğinin farkındadır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik alanındaki problemlerdeki çözümlerin toplumları ve toplulukları etkilediğini bildiği için geliştirilen yenilikçi uygulamalar ve modellemeler konusunda bilgi sahibi olur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çevreye giriş, Çevrenin canlı yaşamı ile ilişkisi | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
2 | Açık ocak maden işlemesinin çevresel etkileri ve alınacak önlemler | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Yer altı işletmesinin çevresel etkileri ve alınacak önlemler | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
4 | Kömür ve Cevher hazırlama işlemleriinin çevresel etkileri ve tedbirler | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
5 | Metal ve kömürün endüstriyel kullanımlarının çevresel etkileri ve önlemler | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Altın Madenciliği ve Çevre | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
7 | Radfyoaktif kirlenme ve etkileri, önlemler | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Literaür tarar, ders notlarını okur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Toprak kirlenmesi: işleyen ve terkedilmiş maden ocaklarının etkileri | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Madencilik faaliyetlerinden oluşan hava kirliliği | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Madencilik Faaliyetleri sonrası çevresel iyileştirme yöntemleri ve Uygulamaları | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Madencilik ile ilgili Çevre kanunları ve yönetmelikleri | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Proje tanıtım dosyası hazırlanması | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Çevre Etki Değerlendirmesi (ÇED) konusuna ait rapor inceleme | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
15 | Çevre Etki Değerlendirmesi (ÇED) | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Literaür tarar, ders notlarını okur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Literaür tarar, ders notlarını okur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 84 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,36 | ||
AKTS | 3 AKTS |