Genel Bilgi
Kod | VFT514 |
Ad | Sıvı-Elektrolit, Asit- Baz Denge Farmakolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ZEYNEP ÖZDEMİR KÜTAHYA |
Dersin Amacı / Hedefi
Derste vücuttaki sıvı-elektrolit denge mekanizmaları, sıvı-elektrolit dengenin bozulduğu durumlar asit baz dengesi ve bozuklukları ile bu durumlarda uygulanacak tedavi şekillerinin öğretilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Sıvı-elektrolit ve asit-baz denge bozukluları ve bu sisteme etki eden ilaçların kaynakları ve özellikleri
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Kayaalp S. Oğuz. Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 1 ve 2 cilt. 2019, Pelikan Yayınları. Kaya S, Pirinçci İ, Ünsal A, Traş B, Bilgili A, Akar F. Veteriner Farmakoloji 1 ve 2 cilt. 2009, Medisan. Katzung Bertram G. Basic & Clinical Pharmacology. 2018, McGraw-Hill Medical Books. Brunton Laurance, Knollmann Bjorn, Dandan Randa Hilal. Goodman and Gilman's The Pharmacologi-cal Basis of Therapeutics-13 th Edition. 2018, McGraw-Hill Medical Books.
Notlar
Kayaalp S. Oğuz. Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 1 ve 2 cilt. 2019, Pelikan Yayınları. Kaya S, Pirinçci İ, Ünsal A, Traş B, Bilgili A, Akar F. Veteriner Farmakoloji 1 ve 2 cilt. 2009, Medisan. Katzung Bertram G. Basic & Clinical Pharmacology. 2018, McGraw-Hill Medical Books. Brunton Laurance, Knollmann Bjorn, Dandan Randa Hilal. Goodman and Gilman's The Pharmacologi-cal Basis of Therapeutics-13 th Edition. 2018, McGraw-Hill Medical Books.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Vücuttaki sıvı-elektrolit sistemi kavrar. |
ÖÇ02 | Sıvı ve elektrolit denge bozukluklarını bilir. |
ÖÇ03 | Asit-baz denge bozukluklarını öğrenir. |
ÖÇ04 | Plazma hacmini genişleten maddeler hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ05 | Böbrek ve idrar yolu ilaçlarını öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların kaynaklarını, özelliklerini, etkilerini, kullanıldığı ve kullanılmadığı durumları, vücuttaki hareketlerini, diğer ilaçlarla etkileşimlerini, besin değeri olan hayvanlarda kullanılma koşullarını açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zehirli maddelerin özelliklerini, kaynaklarını, zehirliliklerini, vücuttaki hareketlerini, etki şekillerini, etkilerini, tanı, sağaltım ve korunma yollarını açıklar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların sağaltımda kullanılan miktarlarını ve şekillerini açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç ve zehirlerin vücuda giriş ve çıkış yolları ile vücutta uğradıkları değişiklikleri açıklar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç ve zehirlerin vücuttaki etki mekanizmalarını açıklar. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvarda temel ilaç şekillerini hazırlar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakoloji ve toksikolojide kullanılan analitik yöntemleri ve cihazları açıklar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farmakolojik ve toksikolojik analizlerden elde edilen sonuçları raporlayabilir ve yorumlayabilir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel araştırmalarda kullanılan deney hayvanları ve alternatif yöntemler ile uyulması gereken etik kuralları bilir ve uygular. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kimyasal, biyolojik, radyolojik, nükleer savaş ajanlarını; bu ajanların insan, hayvan, çevre sağlığına zararlı etkilerini ve korunma yöntemlerini bilir ve uygular. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner Farmakoloji ve Toksikolojisi alanı ile ilgili güncel bilgileri, metot ve uygulamaları takip eder, değerlendirir ve çalışma alanında kullanabilir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner Farmakoloji ve Toksikolojisi alanında yapmış olduğu bilimsel çalışma sonuçlarını kullanarak makale hazırlar, yayımlar ve sunar. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner Farmakoloji ve Toksikolojisi alanında bilimsel araştırma projelerinde görev alabilir ve proje yürütebilir. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Veteriner Farmakoloji ve Toksikolojisi alanında edindiği bilgileri kullanarak insan, hayvan ve çevre sağlığı ile ilgili sorunların tanımlanması ve çözümüyle ilgilenen komisyonlarda görev alır. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Farmakoloji ve toksikoloji ile ilişkili bilim dalları ile ortak çalışmalar yürütebilir. | 5 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | YÖK ve üniversitenin öncelikli alanları ile sürdürülebilir kalkınma amaçlarını esas alarak bilimsel çalışmalar planlar ve yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders Tanıtım ve Uygulama, Değerlendirme Bilgilerinin Öğrenciye Açıklanması. | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Giriş-Sıvı-elektrolit sistemin önemi | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
3 | Vücutta sıvı-elektrolit denge mekanizmaları | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sıvı-elektrolit denge bozuklukları-I | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Sıvı-elektrolit denge bozuklukları-II | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sıvı-elektrolit denge bozuklukları-III | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sıvı-elektrolit denge bozuklukları-IV | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınav notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Asit-baz dengesi | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Asit-baz denge bozuklukları ve tedavisi-I | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Asit-baz denge bozuklukları ve tedavisi-II | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Plazma hacmini değiştiren ilaçlar | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Diüretik ilaçlar | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | İdrarın pH’sını değiştiren maddeler ve klinik kullanımları | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Dolaşım şoku ve tedavisi | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 17 | 2 | 34 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 48 | 48 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |