Genel Bilgi
Birim | ADANA MESLEK YÜKSEKOKULU |
SAÇ BAKIMI VE GÜZELLİK HİZMETLERİ PR. | |
Kod | DBD101 |
Ad | Medya okuryazarlığı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | GK Genel Kültür Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Batuhan KALAYCI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Batuhan KALAYCI
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, medyanın karmaşık yapısına maruz kalan öğrencinin, eleştirel düşünme becerilerini geliştirmek, medya içeriklerini yorumlamak için gerekli analiz yöntemlerini öğretmek ve medya analizine uygun eleştirel yazma yöntemleri hakkında bilgi vermektir.
Dersin İçeriği
Medya okuryazarlığı tanımı, kapsamı, temel yaklaşımlar ve modeller, katkıda bulunan önemli düşünürler, örnek ülke uygulamaları, temel ilkeler, eleştirel medya okuryazarlığı, medyada temsil sorunu ve hukuki boyut.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Binark M. Gencel Bek M, Eleştirel Medya Okuryazarlığı, Kalkedon Yayıncılık, 2010. Cinman Şimşek M, Türkoğlu N, Medya Okuryazarlığı, Pales Yayınları, 2016.
Notlar
Uyar H. Dijitalleşme ve Medya Okuryazarlığı Üzerine İncelemeler: Türkiye’deki Akademik Çalışmalar, 2023
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Görsel mesajı ve görüntünün arkasındaki ana fikri tanımlar. |
ÖÇ02 | Medya mesajlarının ardındaki anlamı tanımlar. |
ÖÇ03 | Geleneksel medya içeriklerini açıklar. |
ÖÇ04 | Sosyal medya içeriklerini tanımlar. |
ÖÇ05 | Medya içeriklerini; ideolojik bağlamda ayırt eder. |
ÖÇ06 | Haber yayın içeriklerini gerçek ve gerçeküstü olarak tanımlar. |
ÖÇ07 | Radyo yayınlarının temel özelliklerini ayırt eder. |
ÖÇ08 | Reklam filmleri için kullanılan teknik hileleri açıklar. |
ÖÇ09 | Medya dilini; siyasi, ideolojik, pazarlama süreçleri üzerinden tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki temel olgu ve kavramları açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yasal düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamaları açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemlerini açıklar. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki etik ve çalışanların yükümlülüklerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç-gereç, teçhizat ve teknolojileri tanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili düzenli olarak sağlık, güvenlik ve risk değerlendirmesi yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki işleri yürürlükteki yasalar ve meslek standartlar çerçevesinde yerine getirir. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerin bilincinde davranır. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki işlemleri, uygulamaları ve mesleğini yerine getirirken bağımsız çalışır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hizmet veren işletmelerde ekip üyesi olarak çalışır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hizmet veren işletmelerde yöneticilik yapar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanındaki yenilikleri ve uygulamaları takip eder. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanındaki bilgi, beceri ve yetkinlikleri sürekli olarak güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bireylerarası ve kültürlerarası etkin iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanında hazırladığı rapor/proje/etkinlikleri çeşitli şekillerde sunar. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili etik değerleri uygular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanındaki işlemleri gerçekleştirirken insan sağlığını, sosyal ve doğal çevreyi dikkate alır. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kişisel bakım, temizlik, giyim ve dış görünüşe özen gösterir | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin işlenişi hakkında bilgi verilecektir. | Ön hazırlık için herhangi bir gereksinim bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Okuryazarlık türleri | Ön hazırlık için herhangi bir gereksinim bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Medya okuryazarlığı tanımı, kapsamı ve ilişkili kavramlar | Ön hazırlık için herhangi bir gereksinim bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Medya okuryazarlığının tarihsel gelişimi | Ön hazırlık için herhangi bir gereksinim bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Medya okuryazarlığında temel yaklaşımlar ve modeller | Ön hazırlık için herhangi bir gereksinim bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Medya okuryazarlığının gelişmesine katkıda bulunan önemli düşünürler | Ön hazırlık için herhangi bir gereksinim bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
7 | Medya okuryazarlığı eğitiminde örnek ülke uygulamaları | Ön hazırlık için herhangi bir gereksinim bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ders kaynakları ve yine ders kapsamında verilen bilgi notları. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Medya okuryazarlığını gerektiren koşullar | Ön hazırlık için herhangi bir gereksinim bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Medya okuryazarlığına ilişkin temel ilkeler | Ön hazırlık için herhangi bir gereksinim bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Medya okuryazarlığı beceri alanları | Farklı medya kanallarında yayınlanan haberlerin karşılaştırılarak dil ve söylem açısından incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Medya okuryazarlığı ve toplum | Televizyon ve sosyal ortamlarda izlenilen dizi ve filmlerin insanlar üzerine etkisinin gözlemlenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Eleştirel medya okuryazarlığı | Ön hazırlık için herhangi bir gereksinim bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
14 | Medya okuryazarlığında temsil sorunu | Ön hazırlık için herhangi bir gereksinim bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Medya okuryazarlığı ve sosyal medya | Ön hazırlık için herhangi bir gereksinim bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynakları ve ders notları. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynakları ve ders notları. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |