Genel Bilgi
Kod | VFT508 |
Ad | Bitkisel Zehirler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ZEYNEP ÖZDEMİR KÜTAHYA |
Dersin Amacı / Hedefi
Zehirlenme olaylarına yol açabilen bitkisel zehirler, kimyasal yapı gruplarına ve/veya canlıda oluşan bazı etkilerine göre öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bitkisel zehirlerin özellikleri ve kaynakları, zehirliliği, toksikokinetiği, etki şekli, klinik belirti ve lezyonlar, nekropsi, tanı, laboratuvar analiz sonuçları, tedavisi
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Kaya S, Pirinçci İ, Traş B, Ünsal A, Bilgili A, Akar F, Doğan A, Yarsan E. Veteriner Hekimliğinde Toksikoloji. 2002, Medisan. Ateşşahin A, Servi K. Veteriner Hekimler İçin Klinik Toksikoloji. 2017, Medipres.
Notlar
Kaya S, Pirinçci İ, Traş B, Ünsal A, Bilgili A, Akar F, Doğan A, Yarsan E. Veteriner Hekimliğinde Toksikoloji. 2002, Medisan. Ateşşahin A, Servi K. Veteriner Hekimler İçin Klinik Toksikoloji. 2017, Medipres.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bitkilerde yaygın şekilde bulunan alkaloidler hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Alkaloidlerin özellikleri ve kaynakları, zehirlenme sebepleri, zehirliliği, etki şekli, klinik belirti ve lezyonlar, nekropsi, tanı ve tedavisi hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Glikozidlerin özellikleri ve kaynaklarını, zehirlenme sebeplerini, toksikokinetiğini, zehirliliklerini, etki şekillerini, klinik belirti ve lezyonlarını, tanı ve tedavisini öğrenir. |
ÖÇ04 | Glukosinolatlar ile ışığa duyarlı kılan bitkileri öğrenir. |
ÖÇ05 | Fenolik bileşiklerin özellikleri ve kaynakları, zehirlenme sebeplerini, zehirliliğini, etki şekli ve etkilerini, klinik belirti ve lezyonlarını, nekropsisi, tanı ve tedavisini öğrenir. |
ÖÇ06 | Östrojenik bitkileri tanımlar ve sınıflandırır. |
ÖÇ07 | Zehirli peptid ve proteinlerin kaynakları ve özellikleri, zehirliliği, etkisi, klinik belirtileri ile tedavisini açıklar. |
ÖÇ08 | Alışılmamış aminoasitleri tanımlar. |
ÖÇ09 | Vitamin zehirlenmesi ile vitamin kullanımını bozan maddeler hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ10 | Mineral kullanımını bozan maddeleri tanımlar. |
ÖÇ11 | Zehirli yağ asitleri ile reçineli maddeler hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların kaynaklarını, özelliklerini, etkilerini, kullanıldığı ve kullanılmadığı durumları, vücuttaki hareketlerini, diğer ilaçlarla etkileşimlerini, besin değeri olan hayvanlarda kullanılma koşullarını açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zehirli maddelerin özelliklerini, kaynaklarını, zehirliliklerini, vücuttaki hareketlerini, etki şekillerini, etkilerini, tanı, sağaltım ve korunma yollarını açıklar | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların sağaltımda kullanılan miktarlarını ve şekillerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç ve zehirlerin vücuda giriş ve çıkış yolları ile vücutta uğradıkları değişiklikleri açıklar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç ve zehirlerin vücuttaki etki mekanizmalarını açıklar. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvarda temel ilaç şekillerini hazırlar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakoloji ve toksikolojide kullanılan analitik yöntemleri ve cihazları açıklar. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farmakolojik ve toksikolojik analizlerden elde edilen sonuçları raporlayabilir ve yorumlayabilir. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel araştırmalarda kullanılan deney hayvanları ve alternatif yöntemler ile uyulması gereken etik kuralları bilir ve uygular. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kimyasal, biyolojik, radyolojik, nükleer savaş ajanlarını; bu ajanların insan, hayvan, çevre sağlığına zararlı etkilerini ve korunma yöntemlerini bilir ve uygular. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner Farmakoloji ve Toksikolojisi alanı ile ilgili güncel bilgileri, metot ve uygulamaları takip eder, değerlendirir ve çalışma alanında kullanabilir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner Farmakoloji ve Toksikolojisi alanında yapmış olduğu bilimsel çalışma sonuçlarını kullanarak makale hazırlar, yayımlar ve sunar. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner Farmakoloji ve Toksikolojisi alanında bilimsel araştırma projelerinde görev alabilir ve proje yürütebilir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Veteriner Farmakoloji ve Toksikolojisi alanında edindiği bilgileri kullanarak insan, hayvan ve çevre sağlığı ile ilgili sorunların tanımlanması ve çözümüyle ilgilenen komisyonlarda görev alır. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Farmakoloji ve toksikoloji ile ilişkili bilim dalları ile ortak çalışmalar yürütebilir. | 5 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | YÖK ve üniversitenin öncelikli alanları ile sürdürülebilir kalkınma amaçlarını esas alarak bilimsel çalışmalar planlar ve yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin önemi, işleyişi ve değerlendirme yönteminin öğrenciye açıklanması | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Alkaloidler-I | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Alkaloidler-II | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Glikozidler | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Glukosinolatlar | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Fenolik Bileşikler | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Işığa Duyarlı Kılan Bitkiler | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınav belgeleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Östrojenik Bitkiler | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Zehirli Peptid ve Proteinler | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Alışılmamış Aminoasitler | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Vitamin Zehirlenmesi | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Vitamin ve Mineral Kullanımını Bozan Maddeler | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Zehirli Yağ Asitleri | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Reçineli Maddeler | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav belgeleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav belgeleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 17 | 2 | 34 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 48 | 48 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |