Genel Bilgi
Kod | BT0145 |
Ad | Bitki-Patojen İnteraksiyonları ve Hastalık Dayanımı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Bekir Bülent ARPACI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, bitki-parazit-çevre etkileşimleri ve hastalık dayanımı ile ilgili kavramları, başlıca bitki patojen gruplarının (Mantarlar, bakteriler, virüsler ve nematodlar) kapsar.
Dersin İçeriği
Gen için gen teorisini, dayanıklılık geni yönetimini ve yeni ırkların evrimini dayanımın moleküler mekanizmaları, simbiyoz; patojen popülasyon yapısının genetiği; patojenite belirleyicilerinin yatay transferi; ve yeni hastalıkların ortaya çıkması, Bitki savunması, Patojen gelişiminin ve virülans faktörlerinin altında yatan fizyolojik, moleküler mekanizmalar Bitki virüs-konak-etkileşimleri, virüslerin bitkilerde hastalıklara neden olmak için yararlandığı mekanizmaların Bitki paraziti nematodların bitkilerle etkileşimi Bitki hastalıklarına direnç mekanizmaları, R-genlerinin piramitleşmesi, Bilimsel yazıları yorumlama, değerlendirme ve yapıcı eleştiriler oluşturma
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Fungal disease resistance in plants biochemistry molecular biology and genetic engineering, Disease resistance in crop plants molecular genetic and genomic perspectives,
Notlar
Molecular Aspects of Plant Disease Resistance, Mechanisms of resistance to plant diseases
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gen için gen teorisini, dayanıklılık geni yönetimini ve yeni ırkların evrimini anlar |
ÖÇ02 | Patojen-bitki etkileşimleri hakkında kavramsal ve kuramsal bilgiler edinir |
ÖÇ03 | Bilimsel yazıları yorumlama, değerlendirme ve yapıcı eleştiriler oluşturma becerisini geliştirir |
ÖÇ04 | Patojen gelişiminin ve virülans faktörlerinin altında yatan fizyoloji, moleküler mekanizmalar ve regülasyonunu anlar |
ÖÇ05 | Patojen ve bitki genlerini karşılaştırmak için temel yazılımları öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 5 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bitki-patojen interaksiyonlarına giriş | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Non-Host dayanım | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Gene karşı gen teorisi | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Bitki algısı ve bağışıklık | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım |
5 | AVR efektörleri | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
6 | Agrobakteriler | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Anlatım |
7 | ARA SINAV | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
8 | Bitki-bakteriyel etkileşimler I (Bakteriyel patojenlerin virülans mekanizmaları) | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Bireysel Çalışma |
9 | Bitki virüs etkileşimleri | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
10 | Konak kaynaklı gen susturma | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
11 | R genleri Stratejiler | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma |
12 | Faj, plazmitler ve yatay gen transferi | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
13 | Virüsler Bitki: Viral yaşam döngüsü; Virüs enfeksiyonlarının sonuçları; Virüslere karşı bitki dayanım türleri | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma |
14 | Virüs replikasyonu, hareketi ve mutasyon mekanizmaları | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
15 | Geniş patojen grubuna karşı dayanıklılık sağlamak için R-genlerini piramitleme ve yeni teknikler | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Tartışma |
16 | Bitkilerde hastalık dayanımı | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
17 | YILSONU SINAVI | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,12 | ||
AKTS | 6 AKTS |