BT0115 Denizel Nutrasötikler ve Fonksiyonel Gıdalar

6 AKTS - 3-2 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BT0115
Ad Denizel Nutrasötikler ve Fonksiyonel Gıdalar
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. YASEMEN YANAR
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. YASEMEN YANAR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Denizel nutrasötikleri tanımlamak ve nutrasötikler hakkındaki trendleri ve beklentileri kavramak, omega-3 yağ asitleri, kitin, kitosan, karotenoyitler, kolajen ve jelatin gibi nutrasötiklerin denizel kaynaklardan elde edilme yöntemlerini öğrenmek, nutrasötiklerin potansiyel kullanım olanaklarını değerlendirerek yorumlamaktır

Dersin İçeriği

Mevcut denizel nutrasötiklere genel bir bakış. Omega-3 yağ asitlerinin kökeni ve fonksiyonel gıdalarda kullanımı. Kitin ve kitosanın yağ ve kolesterol düşürücü olarak kullanımı, glikozamin üretimi ve sağlık yararları, denizel kaynaklı proteinlerin, karotenoyitlerin nutrasötik olarak potansiyel kullanım olanakları. Denizel alglerden elde edilen fukosantin ve astaksantin gibi karotenoyit bileşiklerinin fonksiyonel gıdalarda kullanımları. Denizel makroalgler, mikroalgler, bakteriler, mantarlar ve siyanobakterilerden izole edilen çeşitli doğal ürünler ve kullanım olanakları.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Se Kwon Kim 2019, Essentials of Marine Biotechnology. Springer, Switzerland Marıne nutraceuticals Prospects and Perspectives, Boca Raton London New York, CRC Press is an imprint of the Taylor ve Francis Group, an in forma business, Edited by Se Kwon Kim 2013

Notlar

Nutrasötikler ve Fonksiyonel Gıdalar El Kitabı


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Deniz türevli nutrasötikler hakkındaki trendleri ve beklentileri anlatma
ÖÇ02 Denizel kaynaklı nutrasötikleri elde edildiği kaynaklara göre sınıflandırma
ÖÇ03 Nutrasötiklerin ekstraksiyon yöntemlerini karşılaştırmak
ÖÇ04 Denizel kaynaklı proteinlerin, karotenoyitlerin nutrasötik olarak potansiyel kullanım olanaklarını sıralama
ÖÇ05 Denizel alglerden elde edilen fukosantin ve astaksantin gibi karotenoyit bileşiklerinin fonksiyonel gıdalarda kullanımlarını açıklama
ÖÇ06 Denizel makroalgler, mikroalgler, bakteriler, mantarlar ve siyanobakterilerden izole edilen çeşitli doğal ürünler ve kullanım olanaklarını tartışmak


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. 3
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Küresel Pazarda Nutrasötikler Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Biyoaktif moleküllerin denizel kaynakları Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, makale taraması Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Soru-Cevap, Tartışma
3 Deniz Türevli Biyoaktif Bileşenler Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, makale taraması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
4 Protein ve peptidler (Jelatin, kolajen ve albumin vb.) Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, makale taraması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
5 Polisakaritler (Carrageenan, Agar agar, fukanlar ve fukanoidler, Kitin, kitosan ve türevleri) Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, makale taraması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
6 Yağ asitleri (Omega-3 yağ asitleri) Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, makale taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Fenolik bileşikler ve diğer pigmentler (Florotaninler, Karotenoidler: β-karoten ve lutein) Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, makale taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Denizel probiyotikler ve sağlığa faydaları Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, makale taraması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
9 Jelatinin balık atıklarından ekstraksiyonu Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, makale taraması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar
10 Astaksantinin kabuklulardan ekstraksiyon yöntemi Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, makale taraması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar
11 Balık kemiklerinden Hidroksiapatit sentezi Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, makale taraması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar
12 Kolajenin balık atıklarından ekstraksiyonu Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, makale taraması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar
13 Balık derisinden kolajen hidrolizatı elde edilmesi Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, makale taraması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar
14 Biyoaktif bileşiklerin karakterizasyon analizleri I Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, makale taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Biyoaktif bileşiklerin karakterizasyon analizleri II Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, makale taraması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
16 Final sınavı Final sınavı için hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Final Sınavı Final sınavı için hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 5 70
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 160
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,40
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 04:49