Genel Bilgi
Kod | PM573 |
Ad | SÇD Stratejik Çevresel Değerlendirme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURİYE SAY |
Dersin Amacı / Hedefi
Sektörel faaliyetlerin sürdürülebilirliği üzerinde SÇD'nin rolü ve etkinliğinin aktarılması.
Dersin İçeriği
Sürdürülebilir kalkınma sürecinde politika, plan ve programların oluşturulması sürecinde bütüncül bir yaklaşım sağlayan Stratejik Çevresel Değerlendirmenin (SÇD) tanımı, ilkeleri ve süreci üzerine bilgi verilmektedir. SÇD'nin arklı sektörler (enerji, tarım, konut, ulaşım, vb.) ile ilgili planlama kararlarının alınmasında, uygulamasının gerekliliği ve örnek uygulama yöntemleri genel ders kapsamını oluşturmaktadır. Bu kapsam içerisinde, Türkiye'deki planlama hiyerarşisi ve sektörel planlama süreci, incelenerek ve değerlendirilerek SÇD'nin genel aşamaları ile ilişkilendirilmektedir. Ayrıca, Türkiye ile diğer ülkelerdeki planlama süreçleri, SÇD'nin uygulanabilirliği açısından karşılaştırılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders anlatımında yararlanmak üzere çok sayıda ulusal ve uluslararası kaynak bulunmaktadır.
Notlar
Ders anlatımında yararlanmak üzere çok sayıda ulusal ve uluslararası kaynak bulunmaktadır.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sektörel faaliyetlerin doğal çevreye etkilerini kavrar. |
ÖÇ02 | Önleyici ve sürdürülebilir politikalar ile çözüm önerileri üzerine tartışma yürütür. |
ÖÇ03 | SÇD'nin temel ilkelerini ve aşamalarını bilir. |
ÖÇ04 | Sektörel faaliyetlerin kültürel çevresel etkilerini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında elde ettiği bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini geliştirir. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının ilke, süreç ve araçları konusundaki bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığı alanında yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yaptığı bütün çalışmalarda bilimsel ve etik değerlere uymayı ilke edinir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders işleyişi hakkında bilgi paylaşımı, ödev/rapor konularının belirlenmesi | bilgi paketlerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Etki değerlendirme sistemlerinin kapsam, ilke ve süreçlerinin aktarılması | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Farklı etki değerlendirme sistemlerinin ve uygulama alanlarının tanıtılması | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Bütüncül Çevre Yönetiminin kuramsal çerçevede irdelenmesi | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Bütüncül Çevre Yönetiminin iki etkin aracı olarak SÇD ve ÇED'in tanıtımı | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | SÇD ve ÇED'in yasal boyutunun ulusal ve uluslararası perspektifte (farklı ülke örneklerinde) incelenmesi | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Türkiye'de SÇD ile ilgili yasal çerçevenin yönetmelik üzerinden tartışılması | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | sınava çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Türkiye'de sektörel faaliyetlere pilot çalışma olarak uygulanan SÇD örnekleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Türkiye'de sektörel faaliyetlere pilot çalışma olarak uygulanan SÇD örnekleri (2) | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Öğrenci sunumları ve tartışma | Ders notundaki ilgili sunum ve dokümantasyon | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Soru-Cevap |
12 | Öğrenci sunumları ve tartışma (2) | Ders notundaki ilgili sunum ve dokümantasyon | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
13 | Öğrenci sunumları ve tartışma (3) | Ders notundaki ilgili sunum ve dokümantasyon | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
14 | SÇD'nin sektörel faaliyetlere politika düzeyinde entegre edilmesinin gerekliliği | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Belirlenen bir sektör üzerinden, SÇD'nin politikalara uygulanması üzerine senaryo geliştirilmesi | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl sonu sınavı | Sınav sorusu hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Bütünleme Sınavı | Sınav sorusu hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |