Genel Bilgi
Kod | TB029 |
Ad | İlaç ve Baharat Bitkileri Standardizasyonu |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SALİHA KIRICI |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenci bu derste standardizasyonun tıbbi ve aromatik bitkiler için önemi ni ve kurallarını kavrar
Dersin İçeriği
ISO, çeşitli ülkelerin standartları ve farmakopeleri ile türk farmakopesi incelenerek tıbbi ve aromatik bitkilerle ilgili mevcut standartlar derlenecek, dünya tıbbi ve aromatik bitkiler ticaretinde geçerli kriterler belirlenecektir. Ülkemizin florasında bulunan ve kültürü yapılan ilaç ve baharat bitkileri bu kriterlere göre irdelenecektir
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Ders notu öğrencilerin maillerine gönderiliyor
Notlar
Türk Gıda Kodeksi Baharat Tebliği (No: 2022/7) - Resmi Gazete TSE standartları TAB Standardizasyon, Muhafaza ve Ambalajlama Ders Notları |: Dr. D. Kurt | 2019 - 2020 WHO Monographs selected plants volume I-IV. TIBBİ VE AROMATİK BİTKİLER SEKTÖR POLİTİKA BELGESİ 2020-2024 (TAGEM: https://www.tarimorman.gov.tr/TAGEM/Belgeler/yayin/T%C4%B1bbi%20ve%20Aromatik%20Bitkiler%20SPB.pdf)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Standardizasyonun tıbbi ve aromatik bitkiler için önemini bilir |
ÖÇ02 | Tıbbi bitkiler ile ilgili standartlar hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ03 | Standartların tibbi ve aromatik bitkilerin ekonomik getirisindeki rolünü öğrenir |
ÖÇ04 | Ülkemizin florasında bulunan ve kültürü yapılan ilaç ve baharat bitkileri bu kriterlere göre değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Standartların tıbbi ve aromatik bitkiler için önemi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Tıbbi ve aromatik bitkilerde TSE standartları, Türk farmakopisi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | ISO (International organization for standardization) standartları | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Kültürü yapılan tıbbi ve aromatik bitkilerin standartlara uyumu | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Doğadan toplanan tıbbi ve aromatik bitkilerin standartlara uyumu | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | İyi tarım uygulamalarının tıbbi ve aromatik bitkiler üzerine etkisi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Tıbbi bitkilerde fizyolojik değişimlerin drog miktarı ve kalitesine etkisi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ön okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Dünya tıbbi ve aromatik bitkiler ticaretinde geçerli kriterler | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Tıbbi bitkilerde ağır metaller ve bu konu hakkında ödev verilecek | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Tıbbi bitkilerde pestisit kalıntısı | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Tıbbi bitkilerde üretim, hasat ve kurutma ile ilgili kalite ve standartlar | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Tıbbi bitkilerde mikrobiyal bulaşma | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Tıbbi ve aromatik bitkilerde standardizasyon ile ilgili son gelişmeler1 | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Tıbbi ve aromatik bitkilerde standardizasyon ile ilgili son gelişmeler 2 | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ön okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ön okuma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |