Genel Bilgi
Kod | TBZ101 |
Ad | Matematik I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. MEHMET ÜLGÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. MEHMET ÜLGÜ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Temel Matematiksel İşlemlerin Öğrenilmesi
Dersin İçeriği
Cebir kavramı, Polinom kavramı ve polinomlarla işlemler, Oran ve orantı kavramları ve uygulamaları, Denklem kavramı, Eşitsizlik kavramı, Toplam sembolü, çarpım sembolü, Dizi, sonlu dizi ve sabit dizi, dizilerin eşitliği, Sayı dizilerinde dört işlemler ,Aritmetik dizi, geometrik dizi, sonsuz geometrik dizi,Geometrik cisimler, Koordinat sistemleri, Konikler ,Temel trigonometri, Trigonometrik fonksiyonlar, Fonksiyonlarda temel işlemler, Fonksiyon çeşitleri ,Parabol ve grafiği.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Öğretim Elemanı Ders Notları; Mehmet ÜLGÜ
Notlar
Temel Matematik 1 (Yazar: Hidayet Sulak)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel kavramları bilir. |
ÖÇ02 | Üslü sayı kavramını ifade eder ve işlemlerini uygular. |
ÖÇ03 | Köklü sayı kavramını ifade eder ve işlemlerini uygular. |
ÖÇ04 | Küme tanımı bilir, alt küme-özalt küme, evrensel küme ayrımını yapar. Küme üzerinde birleşim kesişim, fark işlemlerini ifade eder. |
ÖÇ05 | Çarpanlara ayırma yöntemlerini uygular. |
ÖÇ06 | Birinci ve ikinci dereceden denklemleri çözer ve modeller. |
ÖÇ07 | Mutlak değer tanımını bilir ve denklemlerini çözer. |
ÖÇ08 | Bölüm 1 Eşitsizlik ve aralık kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ09 | Bölüm 2 Eşitsizlik ve aralık kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ10 | Oran - orantı kavramını ifade eder ve problemlerini çözer. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgileri kazanmak. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki uygulamalı bilgileri kazanmak. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik resim, bilgisayar destekli çizim, simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve çeşitli yazılımları kullanarak alanı ile ilgili sistemleri ve bileşenlerini seçebilme, temel boyutlandırma hesaplarını yapabilme, mesleki plan ve projeleri çizebilme becerisini kazanmak. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisi kazanmak. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları ile çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olmak. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel Kavramlar: Rakam, doğal sayı, sayma sayıları, tam sayılar, ardışık tam sayılar tek- çift sayılar rasyonel sayılar, irrasyonel sayılar, gerçel (reel) sayılar işaret inceleme | Konu ile ilgili araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
2 | Temel Kavramlar: Basamak analizi ve taban aritmetiği, bölme - bölünebilme, asal sayılar, faktöriyel , OBEB-OKEK | Konu ile ilgili araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
3 | Üslü Sayılar: Üslü sayının tanımı ve özellikleri, üslü sayılarda dört işlem, üslü denklemler | Konu ile ilgili araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
4 | Köklü Sayılar: Köklü sayının tanımı ve özellikleri, köklü sayılarda dört işlem, köklü sayıyı üslü sayıya çevirme | Konu ile ilgili araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
5 | Köklü Sayılar: Üslü sayıyı köklü sayıya çevirme, sayıyı kök dışına çıkarma, köklü sayılarda denklemler | Konu ile ilgili araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
6 | Kümeler: Küme tanımı, alt küme - özalt küme alt/özalt küme sayılarının belirlenmesi, evrensel küme bir kümenin tümleyeni, kümelerde işlemler | Konu ile ilgili araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
7 | Factorization: Ortak çarpan parantezine alma yöntemi, gruplandırarak çarpanlarına ayırma yöntemi, özdeşiklerden yararlanarak çarpanlarına ayırma yöntemi, terim ekleyip çıkarma yöntemi ile çarpanlarına ayırma | Konu ile ilgili araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Çarpanlara Ayırma: Ortak çarpan parantezine alma yöntemi, gruplandırarak çarpanlarına ayırma yöntemi, özdeşiklerden yararlanarak çarpanlarına ayırma yöntemi, terim ekleyip çıkarma yöntemi ile çarpanlarına ayırma | Konu ile ilgili araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
10 | Birinci Dereceden Denklemler: Birinci dereceden bir bilinmeyenli denklemler, problemleri denklem kullanarak modelleme, birinci dereceden iki bilinmeyenli denklemler ve denklem sistemleri | Konu ile ilgili araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
11 | İkinci Dereceden Denklemler: İkinci dereceden denklem tanımı, çarpanlarına ayırma yoluyla denklemi çözme, formül kullanarak (diskriminant) çözme | Konu ile ilgili araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
12 | İkinci Dereceden Denklemler: İkinci dereceden denkleme dönüşebilen denklemlerin çözümü, kökleri verilen ikinci dereceden denklemin oluşturulması | Konu ile ilgili araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
13 | Mutlak Değer: Mutlak değer tanımı mutlak değer denklem çözümleri | Konu ile ilgili araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Eşitsizlik: Aralık (açık, kapalı, yarı açık) aralığı sayı doğrusu üzerinde gösterme eşitsizlik denklem çözümleri ve çözüm kümesi belirleme | Konu ile ilgili araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
15 | Oran-Orantı : Oran-orantı kavramları, orantı çeşitleri (doğru, ters) oran - orantı problemleri | Konu ile ilgili araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |