Genel Bilgi
Kod | TBS107 |
Ad | Bilgisayar Destekli Devre Tasarımı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. MEHMET ÜLGÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. MEHMET ÜLGÜ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Paket programlar kullanarak, elektronik devre şemalarının çizilmesi, baskı devrelerinin çıkarılması ve elektronik devrelerin simülasyonunun yapılmasına ilişkin bilgi ve becerilerini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bilgisayar destekli elektronik devre tasarım yazılımları (Proteus, Orcad gibi) ile yeni dosya oluşturma, kaydetme, yazdırma, kesme, kopyalama, yapıştırma, devre çizimi, malzeme listesi çıkarma, eleman oluşturma, baskı devre programlarından nesne alma/aktarma, silme, seçme, pano, devre çalıştırma, simülasyon, etiket, değer ve model verme, kütüphane oluşturma, model oluşturma, yakınlaştırma/uzaklaştırma, döndürme, aynalama, hata raporu alma, alt devre oluşturma, renklendirme, iletken bağlantıları, test ve ölçüm cihazları. Devre tasarım yazılımları ile çeşitli uygulamalar geliştirme, test ve analizlerini yapma.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Basılmamış ders notları
Notlar
Devre tasarım simülasyon programı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilgisayar uygulamaları için, meslek yazılımlarını inceler (sanal elektronik laboratuvarlarını) ve farklarını açıklar. |
ÖÇ02 | Uygulama yazılımı için, menülerini ve özelliklerini kullanarak devre tasarımı yapmaya hazır hale gelir. |
ÖÇ03 | Devre tasarımı için analog / dijital test cihazlarını ve devre elemanlarını inceler ve kullanır. |
ÖÇ04 | Temel elektrik kanunlarının ispatı için, transistorlu ve opamplı devreleri tasarlar ve sonuçları yorumlar. |
ÖÇ05 | Bir devreye ait baskı devre çizmek için, tasarım aşamalarını kullanarak devreyi oluşturur ve baskı devreyi elde eder. |
ÖÇ06 | Simülasyon programını kullanır |
ÖÇ07 | Baskı devre programını kullanır |
ÖÇ08 | Baskı devre hazırlar ve çıktısını alır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, temel bilimler ve teknikerlik bilgilerini Elektrik Üretimi, İletimi ve Dağıtımı alanında kullanır. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel elektrik ve elektronik elemanların niteliklerini uygun donanıma karar verme amacıyla karşılaştırır. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında, gerekli ölçme cihaz ve yöntemlerini kullanarak arızayı belirler. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik devrelerinin bağlantılarını yaparak analizini gerçekleştirir. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Enerji çeşitlerini ve dönüşümlerini sağlayan bileşenleri proje geliştirme ve problem çözümünde kullanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Teknolojik gelişmeler doğrultusunda alanıyla ilgili bilgisayar programları kullanarak elektrik devrelerinin tasarım ve analizini yapar. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Programlama dillerindeki gelişmeleri takip ederek alanındaki uygulamalara yönelik bilgisayar yazılımı geliştirir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir sistemi veya süreci mikroişlemci tabanlı kontrol aygıtları ile kontrol eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili bakım, onarım ve montaj işlemlerini gerçekleştirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği teorik ve deneysel bilgiler ışığında meslek alanında sebep sonuç ilişkisini kurar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etkin iletişim kurarak bağımsız ve çok disiplinli takım çalışması yapar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sektörün ihtiyaç duyduğu kaliteli hizmeti sunma amacıyla mesleğiyle ilgili konularda sürekli kendini geliştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alandaki bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili biçimde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İş güvenliği, işçi sağlığı, ilk yardım, çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarihi değerler saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilgisayar destekli elektronik devre tasarımı temel kavramları: mesleki yazılımlar, türleri, kullanıldığı yerler. | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
2 | Bilgisayar destekli elektronik devre tasarımı yazılımlarının (Proteus, Orcad gibi) kurulumu, program ile birlikte kurulan dosyalar | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
3 | Mesleki yazılım programının grafiksel ara yüzünün (IDE) tanıtımı, araç çubukları, menüler ve işlevlerinin açıklanması | Ders kitabından çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Bilgisayar destekli elektronik devre tasarım yazılımları (Proteus, Orcad gibi) ile yeni dosya oluşturma, kaydetme, farklı formatlara dönüştürme, yazdırma, kesme, kopyalama, yapıştırma (Dosya ve düzen menüsü işlemleri) | Ders kitabından çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Analog ve dijital ölçü aletlerini kullanarak test ve ölçümler yapma | Deney föylerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
6 | Tasarım alanına eleman çağırma, temel elektrik-elektronik devrelerini tasarlayarak çalışmalarına ait sonuçları test etme, grafiksel analizlerin yapılması ve sonuçları değerlendirme | Deney föylerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
7 | Grafik tabanlı simulasyonlar. Sinyal kaynakları ve ayarları. Ölçme probları ve ayarları. Analog analiz. | Deney föylerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | DC tarama ve transfer eğrisi nesnelerinin kullanımı ve ayarları. Frekans ve AC tarama egrisi nesnelerinin kullanımı ve ayarları. | Ders kitabından çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Temel mantık devreleri tasarımı ve analizinin yapılarak sonuçların test edip, değerlendirme | Ders kitabından çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Hata raporu alma, alt devre oluşturma, renklendirme, iletken bağlantıları oluşturma | Deney föylerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
12 | Mikrodenetleyici devrelerini tasarlama, program yükleyip, simülasyonlarını yapabilme | Ders kitabından çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Kütüphanede bulunmayan bir elemanın benzer bir eleman kullanarak üretilmesi, tamamen yeni bir eleman oluşturulması, yeni kütüphaneler oluşturulması işlemlerini yapma | Ders kitabından çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Tasarımı yapılan elektronik devrelerin otomatik baskı şemalarının çıkartılması, | Deney föylerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması |
15 | Baskı devre programlarından nesne alma/aktarma, silme, seçme, pano, elle çizim, otomatik yerleştirme ve çizim, kat adeti belirleme, renklendirme işlemlerini yapabilme. Netlist oluşturarak baskı şemaların çizilmesi | Ders kitabından çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,44 | ||
AKTS | 4 AKTS |