TBS107 Bilgisayar Destekli Devre Tasarımı

4 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TBS107
Ad Bilgisayar Destekli Devre Tasarımı
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. MEHMET ÜLGÜ
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. MEHMET ÜLGÜ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Paket programlar kullanarak, elektronik devre şemalarının çizilmesi, baskı devrelerinin çıkarılması ve elektronik devrelerin simülasyonunun yapılmasına ilişkin bilgi ve becerilerini kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bilgisayar destekli elektronik devre tasarım yazılımları (Proteus, Orcad gibi) ile yeni dosya oluşturma, kaydetme, yazdırma, kesme, kopyalama, yapıştırma, devre çizimi, malzeme listesi çıkarma, eleman oluşturma, baskı devre programlarından nesne alma/aktarma, silme, seçme, pano, devre çalıştırma, simülasyon, etiket, değer ve model verme, kütüphane oluşturma, model oluşturma, yakınlaştırma/uzaklaştırma, döndürme, aynalama, hata raporu alma, alt devre oluşturma, renklendirme, iletken bağlantıları, test ve ölçüm cihazları. Devre tasarım yazılımları ile çeşitli uygulamalar geliştirme, test ve analizlerini yapma.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Basılmamış ders notları

Notlar

Devre tasarım simülasyon programı


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilgisayar uygulamaları için, meslek yazılımlarını inceler (sanal elektronik laboratuvarlarını) ve farklarını açıklar.
ÖÇ02 Uygulama yazılımı için, menülerini ve özelliklerini kullanarak devre tasarımı yapmaya hazır hale gelir.
ÖÇ03 Devre tasarımı için analog / dijital test cihazlarını ve devre elemanlarını inceler ve kullanır.
ÖÇ04 Temel elektrik kanunlarının ispatı için, transistorlu ve opamplı devreleri tasarlar ve sonuçları yorumlar.
ÖÇ05 Bir devreye ait baskı devre çizmek için, tasarım aşamalarını kullanarak devreyi oluşturur ve baskı devreyi elde eder.
ÖÇ06 Simülasyon programını kullanır
ÖÇ07 Baskı devre programını kullanır
ÖÇ08 Baskı devre hazırlar ve çıktısını alır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgileri kazanmak.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki uygulamalı bilgileri kazanmak. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Teknik resim, bilgisayar destekli çizim, simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve çeşitli yazılımları kullanarak alanı ile ilgili sistemleri ve bileşenlerini seçebilme, temel boyutlandırma hesaplarını yapabilme, mesleki plan ve projeleri çizebilme becerisini kazanmak. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisi kazanmak. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları ile çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olmak.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilgisayar destekli elektronik devre tasarımı temel kavramları: mesleki yazılımlar, türleri, kullanıldığı yerler. Ders kitabından çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
2 Bilgisayar destekli elektronik devre tasarımı yazılımlarının (Proteus, Orcad gibi) kurulumu, program ile birlikte kurulan dosyalar Ders kitabından çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Mesleki yazılım programının grafiksel ara yüzünün (IDE) tanıtımı, araç çubukları, menüler ve işlevlerinin açıklanması Ders kitabından çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Bilgisayar destekli elektronik devre tasarım yazılımları (Proteus, Orcad gibi) ile yeni dosya oluşturma, kaydetme, farklı formatlara dönüştürme, yazdırma, kesme, kopyalama, yapıştırma (Dosya ve düzen menüsü işlemleri) Ders kitabından çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Analog ve dijital ölçü aletlerini kullanarak test ve ölçümler yapma Ders kitabından çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Tasarım alanına eleman çağırma, temel elektrik-elektronik devrelerini tasarlayarak çalışmalarına ait sonuçları test etme, grafiksel analizlerin yapılması ve sonuçları değerlendirme Ders kitabından çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Grafik tabanlı simulasyonlar. Sinyal kaynakları ve ayarları. Ölçme probları ve ayarları. Analog analiz. Ders kitabından çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 DC tarama ve transfer eğrisi nesnelerinin kullanımı ve ayarları. Frekans ve AC tarama egrisi nesnelerinin kullanımı ve ayarları. Ders kitabından çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Temel mantık devreleri tasarımı ve analizinin yapılarak sonuçların test edip, değerlendirme Ders kitabından çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Hata raporu alma, alt devre oluşturma, renklendirme, iletken bağlantıları oluşturma Ders kitabından çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Mikrodenetleyici devrelerini tasarlama, program yükleyip, simülasyonlarını yapabilme Ders kitabından çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Kütüphanede bulunmayan bir elemanın benzer bir eleman kullanarak üretilmesi, tamamen yeni bir eleman oluşturulması, yeni kütüphaneler oluşturulması işlemlerini yapma Ders kitabından çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Tasarımı yapılan elektronik devrelerin otomatik baskı şemalarının çıkartılması, Ders kitabından çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Baskı devre programlarından nesne alma/aktarma, silme, seçme, pano, elle çizim, otomatik yerleştirme ve çizim, kat adeti belirleme, renklendirme işlemlerini yapabilme. Netlist oluşturarak baskı şemaların çizilmesi Ders kitabından çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 111
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,44
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 08:41