TBZ203 Elektrik Makinaları

3 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TBZ203
Ad Elektrik Makinaları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Muhittin ÜNAL
Dersin Öğretim Elemanı Muhittin ÜNAL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste, her türlü Trafo ve DA-AA elektrik makinelerinin uçlarının bulunması, devreye bağlanması ve çalıştırılması işlemlerine ait yeterliklerin kazandırılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

DA-AA makinenin yapısı ve çalışma prensibi, DA-AA makinelerine yol verme ve hız kontrol yöntemleri, DA-AA motorlarında elektriksel frenleme yöntemleri, Transformatörlerin yapısı ve çalışma prensibi, Transformatörlerde eşdeğer devre ve verim hesabı, Üç fazlı transformatörlerde değişik bağlantı grupları.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Elektrik Makinaları Ders Notu: Muhittin ÜNAL

Notlar

Elektrik Makinaları Ders Notu: Muhittin ÜNAL


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Doğru akım şönt, seri ve kompunt motorlarını bilir.
ÖÇ02 Doğru akım şönt, seri ve kompunt dinamolarını bilir.
ÖÇ03 AC motorları açıklar ve teorik uygulama yapar.
ÖÇ04 AC generatörleri açıklar ve teorik uygulama yapar.
ÖÇ05 Bir fazlı ve üç fazlı trafoları bilir.
ÖÇ06 Motor, generatör ve transformatörlerde verim hesabı yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgileri kazanmak. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki uygulamalı bilgileri kazanmak. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Teknik resim, bilgisayar destekli çizim, simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve çeşitli yazılımları kullanarak alanı ile ilgili sistemleri ve bileşenlerini seçebilme, temel boyutlandırma hesaplarını yapabilme, mesleki plan ve projeleri çizebilme becerisini kazanmak.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisi kazanmak.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları ile çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olmak.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Elektrik Makinelerine Giriş, sınıflandırma Derslerle ilgili kaynakların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma
2 DA makinenin yapısı ve çalışma prensibi Derslerle ilgili kaynakların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma
3 Doğru akım makinelerinde komütasyon ve endüvi reaksiyonu Derslerle ilgili kaynakların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
4 Doğru akım makinelerinde endüvinin yapısı; moment ve indüklenen gerilim ifadeleri Derslerle ilgili kaynakların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
5 Doğru akım motorları; eşdeğer devresi; çeşitleri Derslerle ilgili kaynakların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
6 Doğru akım generatör türleri ve paralel çalışma Derslerle ilgili kaynakların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
7 DA makinelerine yol verme ve hız kontrol yöntemleri ve elektriksel frenleme Derslerle ilgili kaynakların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
8 Ara Sınav Ders haftası için ölçme yöntemleri Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 AC döner elektrik makinaları (Birinci bölüm) Derslerle ilgili kaynakların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
10 AC döner elektrik makinaları (İkinci bölüm) Derslerle ilgili kaynakların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
11 AC döner elektrik makinaları (Üçüncü bölüm) Derslerle ilgili kaynakların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
12 Manyetik Malzemeler ve Manyetik Devreler Derslerle ilgili kaynakların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
13 Elektromekanik Enerji Dönüşümü Prensipleri Derslerle ilgili kaynakların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
14 Transformatör çeşitleri ve konstrüksiyonu; Derslerle ilgili kaynakların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
15 Bir transformatörün eşdeğer devresi ve parametre ölçümü; Gerilim regülasyonu ve verim. Derslerle ilgili kaynakların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders haftası için ölçme yöntemleri Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders haftası için ölçme yöntemleri Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 86
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,44
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 25.06.2024 04:00