Information
Code | TBZ203 |
Name | Electrical Machinery |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 3. Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 3 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Ön Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Öğr. Gör. HAYRULLAH ÖZEL |
Course Instructor |
Muhittin ÜNAL
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
In this course, it is aimed to gain competencies for finding, connecting and operating the ends of all kinds of Transformer and DC-AC electrical machines.
Course Content
Structure and working principle of DC-AC machine, starting and speed control methods of DC-AC machines, electrical braking methods in DA-AC motors, the structure and working principle of transformers, equivalent circuit and efficiency calculation in transformers, different connection groups in three-phase transformers.
Course Precondition
None
Resources
Electrical Machines Lecture Notes: Muhittin ÜNAL
Notes
Electrical Machines Lecture Notes: Muhittin ÜNAL
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Knows direct current shunt, series and compound motors. |
LO02 | Knows direct current shunt, series and compound dynamos. |
LO03 | Explains AC motors and makes theoretical applications. |
LO04 | Explains AC generators and makes theoretical applications. |
LO05 | Knows one-phase and three-phase transformers. |
LO06 | Calculates efficiency in engines, generators and transformers. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgileri kazanmak. | 5 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki uygulamalı bilgileri kazanmak. | 4 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | 5 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. | 4 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik resim, bilgisayar destekli çizim, simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve çeşitli yazılımları kullanarak alanı ile ilgili sistemleri ve bileşenlerini seçebilme, temel boyutlandırma hesaplarını yapabilme, mesleki plan ve projeleri çizebilme becerisini kazanmak. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | ||
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak. | 3 |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | ||
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. | |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak. | 2 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Introduction to Electric Machines, classification | Reading the resources related to the courses. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
2 | DA machine structure and working principle | Reading the resources related to the courses. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
3 | Commutation and armature reaction in direct current machines | Reading the resources related to the courses. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
4 | Structure of armature in direct current machines; moment and induced voltage expressions | Reading the resources related to the courses. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
5 | Direct current motors; equivalent circuit; types | Reading the resources related to the courses. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
6 | Direct current generator types and parallel operation | Reading the resources related to the courses. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
7 | Starting and speed control methods of DC machines and electrical braking | Reading the resources related to the courses. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
8 | Mid-Term Exam | Measurement methods for the lesson week | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | AC rotary electrical machines (First part) | Reading the resources related to the courses. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
10 | AC rotary electrical machines (Second part) | Reading the resources related to the courses. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
11 | AC rotary electrical machines (Third part) | Reading the resources related to the courses. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
12 | Magnetic Materials and Magnetic Circuits | Reading the resources related to the courses. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
13 | Principles of Electromechanical Energy Conversion | Reading the resources related to the courses. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
14 | Transformer types and construction; | Reading the resources related to the courses. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
15 | Equivalent circuit and parameter measurement of a transformer; Voltage regulation and efficiency. | Reading the resources related to the courses. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
16 | Term Exams | Measurement methods for the lesson week | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Measurement methods for the lesson week | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 6 | 6 |
Final Exam | 1 | 10 | 10 |
Total Workload (Hour) | 86 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,44 | ||
ECTS | 3 ECTS |