Genel Bilgi
Kod | TBZ213 |
Ad | Kontrol Sistemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | TB Temel Bilim Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. HAYRULLAH ÖZEL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. HAYRULLAH ÖZEL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Açık, kapalı çevrim ve oransal-integral-türev denetim sistemlerine ait prensiplerin öğrenilmesi ve kontrolör uygulamaları becerisinin kazanılması
Dersin İçeriği
Denetim sistemleri, Açık çevrim sistem uygulamaları Doğru akım motorlarında kontrol kapalı çevrim denetim Geri besleme kavramı Kapalı çevrimde basit matematiksel model Açık-kapalı denetim sistemleri uygulamaları Oransal integral denetim oransal türev denetim oransal integral türev denetim Kontrol uygulamaları
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Kontrol Sistemleri ders notu: Hayrullah ÖZEL
Notlar
Kontrol Sistemleri ders notu: Hayrullah ÖZEL
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Açık ve kapalı devre sistemlerinin temel çalışma prensiplerini açıklar. |
ÖÇ02 | Kararlılık ve performans kriterleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Kontrol sistemlerini blok diyagramlar halinde gösterir. |
ÖÇ04 | Zaman ve frekans aralıklarında sistemi analiz eder. |
ÖÇ05 | Zaman aralığında sunulan sistemleri tanır. |
ÖÇ06 | Sistemin kararlı olup olmadığını analiz eder. |
ÖÇ07 | Zaman aralığında verilen bir sistemi frekans aralığına çevirir. |
ÖÇ08 | Frekans aralığında verilen bir sistemi zaman aralığına dönüştürür. |
ÖÇ09 | Sistemleri dinamik olarak modeller. |
ÖÇ10 | Kök eğrilerini çizme konusunda bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, temel bilimler ve teknikerlik bilgilerini Elektrik Üretimi, İletimi ve Dağıtımı alanında kullanır. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel elektrik ve elektronik elemanların niteliklerini uygun donanıma karar verme amacıyla karşılaştırır. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında, gerekli ölçme cihaz ve yöntemlerini kullanarak arızayı belirler. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik devrelerinin bağlantılarını yaparak analizini gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Enerji çeşitlerini ve dönüşümlerini sağlayan bileşenleri proje geliştirme ve problem çözümünde kullanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Teknolojik gelişmeler doğrultusunda alanıyla ilgili bilgisayar programları kullanarak elektrik devrelerinin tasarım ve analizini yapar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Programlama dillerindeki gelişmeleri takip ederek alanındaki uygulamalara yönelik bilgisayar yazılımı geliştirir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir sistemi veya süreci mikroişlemci tabanlı kontrol aygıtları ile kontrol eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili bakım, onarım ve montaj işlemlerini gerçekleştirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği teorik ve deneysel bilgiler ışığında meslek alanında sebep sonuç ilişkisini kurar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etkin iletişim kurarak bağımsız ve çok disiplinli takım çalışması yapar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sektörün ihtiyaç duyduğu kaliteli hizmeti sunma amacıyla mesleğiyle ilgili konularda sürekli kendini geliştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alandaki bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili biçimde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İş güvenliği, işçi sağlığı, ilk yardım, çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarihi değerler saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Açık Çevrim Denetim Sistemi ve Otomatik Üretim | Ön hazırlık gerekli değildir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Açık Çevrim Denetim Sisteminin Uygulanması | Ders kaynaklarının okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Doğru Akım Motorunun Hız Kontrol Yöntemleri | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Doğru Akım Motorunun Açık Çevrim Denetim Sistemi İle Kontrol Edilmesi | Kaynak dökümanlardan uygulamaların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Kapalı Çevrim Denetim Sistemi | Ders kaynaklarının okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Geri Besleme | Konu örneklerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
7 | Kapalı Çevrim Denetim Sistemlerinde Basit Matematiksel Model Oluşturmak | Ön hazırlık gerekli değildir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ders haftası için ölçme yöntemleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Açık-Kapalı Denetim Sistemi | Ders kaynaklarının okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Kapalı çevrim tipleri | Konu örneklerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
11 | Oransal-Türev Denetim Sistemi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Oransal-İntegral-Türev Denetim Sistemi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Oransal-İntegral İle Oransal-Türev Denetim Sistemleri Arasındaki Farklar | Kaynak dökümanlardan temel kavramların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
14 | Oransal-İntegral-Türev Denetim Sistemi Kullanım Alanları | Ders kaynaklarının okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Oransal-İntegral Türev Denetim Sistemi Kontrol Cihazları | Ön hazırlık gerekli değildir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders haftası için ölçme yöntemleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders haftası için ölçme yöntemleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |