Genel Bilgi
Kod | TBZ205 |
Ad | Kumanda Sistemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Muhittin ÜNAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Muhittin ÜNAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kumanda devre elemanlarını ve çalışma prensiplerini tanıyabilme. Kumanda devre elemanlarını kullanarak; motorlarda yol verme, devir yönü değiştirme, düşük gerilimle yol verme devrelerini öğrenme ve elektrik motorları ile işletme kumandası yapabilme
Dersin İçeriği
Kumanda giriş elemanları, kumanda çıkış elemanları, elektrik motorları koruma röleleri, elektrik motorlarının kumandası. Özel devre elemanlarına giriş. Kontaktörler, manyetik ve termal devre kesiciler, elektromanyetik elemanlar, Limit anahtarları, basınç anahtarları, zaman röleleri, termostatlar ve valfler. AC motorların kumanda ve kontrol özellikleri. Motorların çalıştırma, durdurma ve frenleme, devir yönü değişimi, düşük gerilimle yol verme teknikleri. Motor hız kontrol devrelerinin analiz edilmesi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Megep notları
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Elektromekanik sistemlerin çalışma prensiplerini ve temel bileşenlerini anlayabilme. |
ÖÇ02 | Elektromekanik kumanda sistemlerinin farklı tiplerini tanımlayabilme ve özelliklerini karşılaştırabilme. |
ÖÇ03 | Elektromekanik kumanda sistemlerinde kullanılan elemanların özelliklerini ve işlevlerini anlayabilme. |
ÖÇ04 | Elektromekanik kumanda sistemlerinde kullanılan kontrol devrelerini tasarlayabilme ve analiz edebilme. |
ÖÇ05 | Elektromekanik kumanda sistemleri için gerekli olan sensörleri seçebilme ve uygulayabilme. |
ÖÇ06 | Elektromekanik kumanda sistemlerinde kullanılan sürücü devrelerini tasarlayabilme ve analiz edebilme. |
ÖÇ07 | Elektromekanik kumanda sistemlerinde kullanılan mekanik elemanların özelliklerini ve çalışma prensiplerini anlayabilme. |
ÖÇ08 | Elektromekanik kumanda sistemlerinde kullanılan güç kaynaklarını seçebilme ve uygulayabilme. |
ÖÇ09 | Elektromekanik kumanda sistemleri için temel programlama becerilerini edinebilme. |
ÖÇ10 | Elektromekanik kumanda sistemleri ile ilgili problemleri tanımlayabilme ve çözüme yönelik stratejiler geliştirebilme. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgileri kazanmak. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki uygulamalı bilgileri kazanmak. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik resim, bilgisayar destekli çizim, simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve çeşitli yazılımları kullanarak alanı ile ilgili sistemleri ve bileşenlerini seçebilme, temel boyutlandırma hesaplarını yapabilme, mesleki plan ve projeleri çizebilme becerisini kazanmak. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisi kazanmak. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları ile çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olmak. | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kumanda Elemanları | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Koruma Röleleri | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | IEC standartlarının ve sembollerinin tanıtılması | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Üç Fazlı Asenkron Motorları Kesik ve Sürekli Çalıştırma Üç Fazlı Asenkron Motorları İki Farklı Yerden (Uzaktan) Çalıştırma | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Üç Fazlı Asenkron Motorlarda Devir Yönü Değiştirme | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Üç Fazlı Asenkron Motorlara Dirençle Yol Verme | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Rotoru Sargılı Asenkron Motorlara Yol Verme | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
|
9 | Üç Fazlı Asenkron Motorlara Reaktansla ve Oto Trafosuyla Yol Verme | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Üç Fazlı Asenkron Motorlara Yıldız Üçgen Yol Verme | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Üç Fazlı Asenkron Motorlarda Frenleme | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Çift devirli motorlarda kumanda | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Bir Fazlı Asenkron Motor Kumanda Devreleri | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Bir Fazlı Asenkron Motorlarda Devir Yönü Değiştirme | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Doğru akım motorlarına yol verme, devir yönü değiştirme ve frenleme | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |