Genel Bilgi
Kod | TBZ205 |
Ad | Kumanda Sistemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | TB Temel Bilim Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Muhittin ÜNAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Muhittin ÜNAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kumanda devre elemanlarını ve çalışma prensiplerini tanıyabilme. Kumanda devre elemanlarını kullanarak; motorlarda yol verme, devir yönü değiştirme, düşük gerilimle yol verme devrelerini öğrenme ve elektrik motorları ile işletme kumandası yapabilme
Dersin İçeriği
Kumanda giriş elemanları, kumanda çıkış elemanları, elektrik motorları koruma röleleri, elektrik motorlarının kumandası. Özel devre elemanlarına giriş. Kontaktörler, manyetik ve termal devre kesiciler, elektromanyetik elemanlar, Limit anahtarları, basınç anahtarları, zaman röleleri, termostatlar ve valfler. AC motorların kumanda ve kontrol özellikleri. Motorların çalıştırma, durdurma ve frenleme, devir yönü değişimi, düşük gerilimle yol verme teknikleri. Motor hız kontrol devrelerinin analiz edilmesi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Megep notları
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Elektromekanik sistemlerin çalışma prensiplerini ve temel bileşenlerini kavrar. |
ÖÇ02 | Elektromekanik kumanda sistemlerinin farklı tiplerini tanımlayabilme ve özelliklerini karşılaştırabilir. |
ÖÇ03 | Elektromekanik kumanda sistemlerinde kullanılan elemanların özelliklerini ve işlevlerini benimser. |
ÖÇ04 | Elektromekanik kumanda sistemlerinde kullanılan kontrol devrelerini tasarlayabilir ve analiz eder. |
ÖÇ05 | Elektromekanik kumanda sistemleri için gerekli olan sensörleri seçebilir ve uygulayabilir. |
ÖÇ06 | Elektromekanik kumanda sistemlerinde kullanılan sürücü devrelerini tasarlayabilir ve analiz edebilir. |
ÖÇ07 | Elektromekanik kumanda sistemlerinde kullanılan mekanik elemanların özelliklerini ve çalışma prensiplerini kavrar. |
ÖÇ08 | Elektromekanik kumanda sistemlerinde kullanılan güç kaynaklarını seçebilir ve uygulayabilir. |
ÖÇ09 | Elektromekanik kumanda sistemleri için temel programlama becerilerini edinebilir. |
ÖÇ10 | Elektromekanik kumanda sistemleri ile ilgili problemleri tanımlayabilir ve çözüme yönelik stratejiler geliştirebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, temel bilimler ve teknikerlik bilgilerini Elektrik Üretimi, İletimi ve Dağıtımı alanında kullanır. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel elektrik ve elektronik elemanların niteliklerini uygun donanıma karar verme amacıyla karşılaştırır. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında, gerekli ölçme cihaz ve yöntemlerini kullanarak arızayı belirler. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik devrelerinin bağlantılarını yaparak analizini gerçekleştirir. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Enerji çeşitlerini ve dönüşümlerini sağlayan bileşenleri proje geliştirme ve problem çözümünde kullanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Teknolojik gelişmeler doğrultusunda alanıyla ilgili bilgisayar programları kullanarak elektrik devrelerinin tasarım ve analizini yapar. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Programlama dillerindeki gelişmeleri takip ederek alanındaki uygulamalara yönelik bilgisayar yazılımı geliştirir | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir sistemi veya süreci mikroişlemci tabanlı kontrol aygıtları ile kontrol eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili bakım, onarım ve montaj işlemlerini gerçekleştirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği teorik ve deneysel bilgiler ışığında meslek alanında sebep sonuç ilişkisini kurar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etkin iletişim kurarak bağımsız ve çok disiplinli takım çalışması yapar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sektörün ihtiyaç duyduğu kaliteli hizmeti sunma amacıyla mesleğiyle ilgili konularda sürekli kendini geliştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alandaki bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili biçimde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İş güvenliği, işçi sağlığı, ilk yardım, çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarihi değerler saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kumanda Elemanları | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Koruma Röleleri | Komponentler hakkında araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | IEC standartlarının ve sembollerinin tanıtılması | Ulusal ve uluslararası standartların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Üç Fazlı Asenkron Motorları Kesik ve Sürekli Çalıştırma Üç Fazlı Asenkron Motorları İki Farklı Yerden (Uzaktan) Çalıştırma | Önceki derslerin takrar edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Üç Fazlı Asenkron Motorlarda Devir Yönü Değiştirme | Dersle ilgili deney föylerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
6 | Üç Fazlı Asenkron Motorlara Dirençle Yol Verme | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Rotoru Sargılı Asenkron Motorlara Yol Verme | Daha önce işlenen tüm derslerin tekrar edilerek pekiştirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
8 | Ara Sınavlar | Ders haftası için ölçme yöntemleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | Üç Fazlı Asenkron Motorlara Reaktansla ve Oto Trafosuyla Yol Verme | Elektriksel bağlantı yöntemlerinin araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
10 | Üç Fazlı Asenkron Motorlara Yıldız Üçgen Yol Verme | Elektriksel bağlantı yöntemlerinin araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Üç Fazlı Asenkron Motorlarda Frenleme | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Çift devirli motorlarda kumanda | Dersle ilgili literatürün taranması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | Bir Fazlı Asenkron Motor Kumanda Devreleri | Öceki derslerin tekrar edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
14 | Bir Fazlı Asenkron Motorlarda Devir Yönü Değiştirme | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Doğru akım motorlarına yol verme, devir yönü değiştirme ve frenleme | Daha önce işlenen tüm derslerin tekrar edilip pekiştirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders haftası için ölçme yöntemleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders haftası için ölçme yöntemleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |