TBZ205 Kumanda Sistemleri

4 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TBZ205
Ad Kumanda Sistemleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket TB Temel Bilim Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. Muhittin ÜNAL
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. Muhittin ÜNAL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Kumanda devre elemanlarını ve çalışma prensiplerini tanıyabilme. Kumanda devre elemanlarını kullanarak; motorlarda yol verme, devir yönü değiştirme, düşük gerilimle yol verme devrelerini öğrenme ve elektrik motorları ile işletme kumandası yapabilme

Dersin İçeriği

Kumanda giriş elemanları, kumanda çıkış elemanları, elektrik motorları koruma röleleri, elektrik motorlarının kumandası. Özel devre elemanlarına giriş. Kontaktörler, manyetik ve termal devre kesiciler, elektromanyetik elemanlar, Limit anahtarları, basınç anahtarları, zaman röleleri, termostatlar ve valfler. AC motorların kumanda ve kontrol özellikleri. Motorların çalıştırma, durdurma ve frenleme, devir yönü değişimi, düşük gerilimle yol verme teknikleri. Motor hız kontrol devrelerinin analiz edilmesi.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Megep notları

Notlar

Ders Notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Elektromekanik sistemlerin çalışma prensiplerini ve temel bileşenlerini kavrar.
ÖÇ02 Elektromekanik kumanda sistemlerinin farklı tiplerini tanımlayabilme ve özelliklerini karşılaştırabilir.
ÖÇ03 Elektromekanik kumanda sistemlerinde kullanılan elemanların özelliklerini ve işlevlerini benimser.
ÖÇ04 Elektromekanik kumanda sistemlerinde kullanılan kontrol devrelerini tasarlayabilir ve analiz eder.
ÖÇ05 Elektromekanik kumanda sistemleri için gerekli olan sensörleri seçebilir ve uygulayabilir.
ÖÇ06 Elektromekanik kumanda sistemlerinde kullanılan sürücü devrelerini tasarlayabilir ve analiz edebilir.
ÖÇ07 Elektromekanik kumanda sistemlerinde kullanılan mekanik elemanların özelliklerini ve çalışma prensiplerini kavrar.
ÖÇ08 Elektromekanik kumanda sistemlerinde kullanılan güç kaynaklarını seçebilir ve uygulayabilir.
ÖÇ09 Elektromekanik kumanda sistemleri için temel programlama becerilerini edinebilir.
ÖÇ10 Elektromekanik kumanda sistemleri ile ilgili problemleri tanımlayabilir ve çözüme yönelik stratejiler geliştirebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, temel bilimler ve teknikerlik bilgilerini Elektrik Üretimi, İletimi ve Dağıtımı alanında kullanır.
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel elektrik ve elektronik elemanların niteliklerini uygun donanıma karar verme amacıyla karşılaştırır. 4
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanında, gerekli ölçme cihaz ve yöntemlerini kullanarak arızayı belirler. 2
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Elektrik devrelerinin bağlantılarını yaparak analizini gerçekleştirir. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Enerji çeşitlerini ve dönüşümlerini sağlayan bileşenleri proje geliştirme ve problem çözümünde kullanır.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Teknolojik gelişmeler doğrultusunda alanıyla ilgili bilgisayar programları kullanarak elektrik devrelerinin tasarım ve analizini yapar. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Programlama dillerindeki gelişmeleri takip ederek alanındaki uygulamalara yönelik bilgisayar yazılımı geliştirir 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir sistemi veya süreci mikroişlemci tabanlı kontrol aygıtları ile kontrol eder.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili bakım, onarım ve montaj işlemlerini gerçekleştirir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Edindiği teorik ve deneysel bilgiler ışığında meslek alanında sebep sonuç ilişkisini kurar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Etkin iletişim kurarak bağımsız ve çok disiplinli takım çalışması yapar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sektörün ihtiyaç duyduğu kaliteli hizmeti sunma amacıyla mesleğiyle ilgili konularda sürekli kendini geliştirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alandaki bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili biçimde kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İş güvenliği, işçi sağlığı, ilk yardım, çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olur.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Tarihi değerler saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kumanda Elemanları Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Koruma Röleleri Komponentler hakkında araştırma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 IEC standartlarının ve sembollerinin tanıtılması Ulusal ve uluslararası standartların araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Üç Fazlı Asenkron Motorları Kesik ve Sürekli Çalıştırma Üç Fazlı Asenkron Motorları İki Farklı Yerden (Uzaktan) Çalıştırma Önceki derslerin takrar edilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Üç Fazlı Asenkron Motorlarda Devir Yönü Değiştirme Dersle ilgili deney föylerinin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
6 Üç Fazlı Asenkron Motorlara Dirençle Yol Verme Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
7 Rotoru Sargılı Asenkron Motorlara Yol Verme Daha önce işlenen tüm derslerin tekrar edilerek pekiştirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası, Problem Çözme
8 Ara Sınavlar Ders haftası için ölçme yöntemleri Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi
9 Üç Fazlı Asenkron Motorlara Reaktansla ve Oto Trafosuyla Yol Verme Elektriksel bağlantı yöntemlerinin araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
10 Üç Fazlı Asenkron Motorlara Yıldız Üçgen Yol Verme Elektriksel bağlantı yöntemlerinin araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Üç Fazlı Asenkron Motorlarda Frenleme Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Çift devirli motorlarda kumanda Dersle ilgili literatürün taranması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
13 Bir Fazlı Asenkron Motor Kumanda Devreleri Öceki derslerin tekrar edilmesi Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
14 Bir Fazlı Asenkron Motorlarda Devir Yönü Değiştirme Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
15 Doğru akım motorlarına yol verme, devir yönü değiştirme ve frenleme Daha önce işlenen tüm derslerin tekrar edilip pekiştirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders haftası için ölçme yöntemleri Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders haftası için ölçme yöntemleri Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 100
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,00
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 19.02.2025 10:28