Information
Code | TBZ205 |
Name | Electromechanical Control Systems |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 3. Semester |
Duration (T+A) | 2-1 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 4 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Ön Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Öğr. Gör. MEHMET YILMAZ |
Course Instructor |
Muhittin ÜNAL
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
To be able to recognize control circuit elements and their working principles. To be able to learn starting, reversing direction, low voltage starting circuits in motors by using control circuit elements and to be able to make operational control with electric motors.
Course Content
Control input elements, control output elements, protection relays of electric motors, control of electric motors. Introduction to special circuit elements. Contactors, magnetic and thermal circuit breakers, electromagnetic elements, limit switches, pressure switches, time relays, thermostats and valves. Command and control characteristics of AC motors. Starting, stopping and braking of motors, change of direction of rotation, low voltage starting techniques. Analyzing motor speed control circuits.
Course Precondition
Absent
Resources
Megep notes
Notes
Lecture Notes
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | To be able to understand the working principles and basic components of electromechanical systems. |
LO02 | To be able to define different types of electromechanical control systems and compare their properties. |
LO03 | To be able to understand the features and functions of the elements used in electromechanical control systems. |
LO04 | To be able to design and analyze control circuits used in electromechanical control systems. |
LO05 | Ability to select and apply sensors required for electromechanical control systems. |
LO06 | To be able to design and analyze driver circuits used in electromechanical control systems. |
LO07 | To be able to understand the properties and working principles of mechanical elements used in electromechanical control systems. |
LO08 | To be able to select and apply power sources used in electromechanical control systems. |
LO09 | To be able to acquire basic programming skills for electromechanical control systems. |
LO10 | To be able to define problems related to electromechanical control systems and develop strategies for solution. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgileri kazanmak. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki uygulamalı bilgileri kazanmak. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik resim, bilgisayar destekli çizim, simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve çeşitli yazılımları kullanarak alanı ile ilgili sistemleri ve bileşenlerini seçebilme, temel boyutlandırma hesaplarını yapabilme, mesleki plan ve projeleri çizebilme becerisini kazanmak. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | ||
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak. | 5 |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 2 | |
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. | 3 |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak. | 4 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Control Elements | Reading course resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Protection Relays | Reading course resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Introduction of IEC standards and symbols | Reading course resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Intermittent and Continuous Operation of Three Phase Induction Motors Starting Three Phase Induction Motors From Two Different Locations (Remote) | Reading course resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Changing the Direction of Speed in Three-Phase Induction Motors | Induction Motors Reading course resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Starting Three-Phase Induction Motors with a Resistor | Reading course resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Starting Winding Rotor Induction Motors | Reading course resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
|
9 | Starting Three Phase Induction Motors with Reactance and Auto Transformer | Reading course resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Star Delta Starting Three Phase Induction Motors | Reading course resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Braking in Three Phase Induction Motors | Reading course resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Control in double speed engines | Reading course resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Single Phase Induction Motor Control Circuits | Reading course resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Changing the Direction of Speed in Single Phase Induction Motors | Reading course resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Starting, changing direction of rotation and braking of DC motors | Reading course resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
|
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 6 | 6 |
Final Exam | 1 | 10 | 10 |
Total Workload (Hour) | 100 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,00 | ||
ECTS | 4 ECTS |