Genel Bilgi
Kod | IMZ305 |
Ad | Akışkanlar Mekaniği 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEVLÜT SAMİ AKÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MEVLÜT SAMİ AKÖZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Duran ve hareket halindeki ideal akışkanların davranışını idare eden temel denklemlerin çıkarılması ve uygulamaları hakkında bilgilendirme
Dersin İçeriği
Akışkanların özellikleri: Sıkışabilirlik, Viskozite, Yüzeysel gerilme, Buhar basıncı, Hidrostatik basınç ve kuvvetler, Doğrusal ivmelenme ve üniform dönme durumunda hidrostatik basınç, Akımın temel denklemleri ve analiz yöntemleri, Akımların sınıflandırılması, Süreklilik denklemi, Akışkan elemanının yersel hareketi, Sirkülasyon, Akım fonksiyonu, Hız potansiyel fonksiyonu, Akım ağı, Momentumun korunumu, Euler hareket denklemi, Bernoulli denklemi ve uygulamaları, Eğri yörüngeli akımlar, Momentum momentinin korunumu, Türbinler ve pompalar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders Notları, Kırkgöz,M.S., AKIŞKANLAR MEKANİĞİ, Kare Yayınları Sümer, B.M., Ünsal, İ., Bayazıt, M., HİDROLİK, Birsen Yayınevi Streeter, V.L., Wylie, E.B., FLUID MECHANICS, McGraw-Hill
Notlar
Kırkgöz,M.S., AKIŞKANLAR MEKANİĞİ, Kare Yayınları Sümer, B.M., Ünsal, İ., Bayazıt, M.,
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Akışkanların temel özelliklerini öğrenebilecektir. |
ÖÇ02 | İnşaat Mühendisliği uygulamalarında, akışkanların, özellikle suyun davranışını idare eden temel denklemlerin çıkarılması ve kullanılabilmesı yeteneğini kazanır. |
ÖÇ03 | Temel denklemler kullanılarak, suyun, temas halinde olduğu yapılarla olan etkileşiminin analiz eder. |
ÖÇ04 | Akışkanlar mekaniği problemlerini çözebilecek ve mühendislikteki uygulamalarını anlayabilecektir. |
ÖÇ05 | İnşaat Mühendisliği uygulamalarında, akışkanların, özellikle suyun davranışını idare eden temel denklemlerin çıkarılması ve kullanılabilmesı yeteneğini kazanır. Temel denklemler kullanılarak, suyun, temas halinde olduğu yapılarla olan etkileşiminin anali |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Fen Bilimleri ve İnşaat Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnşaat mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnşaat Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknikleri vearaçları seçer ve kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnşaat mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin olarak çalışabilme becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleriizler ve kendini sürekli yeniler. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnşaat Mühendisliğinin gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik resim kullanarak iletişim kurabilir. | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 4 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Akışkanların özellikleri; sıkışabilirlik, viskozite, yüzeysel gerilme, buhar basıncı | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Hidrostatik basınç; tanımlanması, değişimi ve ölçülmesi | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Batmış yüzeylere ve cisimlere gelen hidrostatik kuvvetler | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
4 | Doğrusal ve merkezcil ivmelenmeye maruz akışkanlarda hidrostatik basınç | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
5 | Akışkanların kinematiği, temel denklemler ve analiz yöntemleri, akımların sınıflandırılması | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Akımda ivme, kontrol hacmi ve diferansiyel kontrol hacmi yaklaşımı ile süreklilik denklemi, akışkan elemanının yersel hareketi | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
7 | Akımda sirkülasyon, akım fonksiyonu, hız potansiyel fonfsiyonu, akım ağı | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Diferansiyel kontrol hacmi yaklaşımı ile momentumun korunumu, Euler hareket denklemi, akımda basınç ve hız, Bernoulli denklemi ve uygulamaları | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
10 | Bernoulli denklemi uygulamaları | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
11 | Eğri yörüngeli akımlar | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
12 | Sabit kontrol hacmi için momentum denklemi ve uygulamaları | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
13 | Sabit hızla ötelenen kontrol hacmi için momentum denklemi ve uygulamaları, momentum momentinin korunumu ve uygulamaları | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
14 | Türbinler ve pompalar, momentum denkleminin Pelton, Francis ve Kaplan türbinleri ile rotodinamik pompalara uygulanması | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
15 | Türbin ve pompaların karakteristik eğrileri | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yok | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yok | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |