Genel Bilgi
Kod | TBB621 |
Ad | Bitki Stres Fizyolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SELİM EKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SELİM EKER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bitkilerin biyotik ve abiyotik stres faktörlerine karşı reaksiyonlarını fizyolojinin temel kavram ve prensipleri çerçevesinde ortaya koymak; bu bağlamda, farklı bitki tür ve çeşitlerinde değişik stres faktörlerinin bireysel ve çoklu etkilerini kontrollü koşullarda uygulamalı olarak göstererek çevresel faktörlerin bitkisel üretimdeki etkilerine dikkati çekmek.
Dersin İçeriği
Yüksek ve düşük sıcaklık, kuraklık, yüksek ışık, tuzluluk, mineral eksikliği ve toksisitesi ve bitki patogenleri gibi stres etmenlerine karşı reaksiyonlar. Özellikle, stres altındaki bitkilerde hücre tahribatı ve hücre savunma mekanizmaları, karakterize edilmesine yönelik yöntemler ve uygulamaları: klorofil, lipid peroksidasyonu, membran permeabilitesi, askorbat, glutatiyon, süperoksit dismutaz, katalaz, askorbat peroksidaz, glutatiyon redüktaz ölçümleri.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Genel Bitki Fizyolojisi, 2015 Kacar B. S. 576
Notlar
Bitki Fizyolojisi, 2008. Lincoln Taiz ve Eduardo Zeiger. Çeviri editörü: İsmail Türkan
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Stres faktörleriyle ilgili fizyolojik olayların mekanizmalarını açıklamak için gerekli temel kavram ve prensipleri bilir |
ÖÇ02 | Bitkilerde ortaya çıkan gözle görülebilir zararlanma belirtilerinin hangi stresten kaynaklandığını ayırt eder |
ÖÇ03 | Bazı stres faktörlerinin zararlı etkilerini azaltmak için geçici çözüm yolları bulur |
ÖÇ04 | Stres faktörlerinin büyüme, gelişme ve ürün oluşumuna olan etkilerini tahmin eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, diğer mühendislik alanlarına da başvurarak kullanıp, toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine ve sürdürebilirlik ilkesine uygun kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ilgili bilim alanları ile ilişkilendirerek, kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe aktarma noktasında donanımını artırır | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprakların içinde bulunduğu gelişim ve değişim süreçlerini analiz etme ve sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde mevcut problemlere çözüm oluşturabilecek bir araştırma planlar, uygular ve/veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmelerinin sağlanmasında karşılaşılan sorunları çözmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yaparak çözüm önerilerinde bulunur | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İngilizce'yi de en az B2 düzeyinde kullanarak, alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, bu değerleri öğretir ve denetler | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bitki fizyolojisindeki bazı temel kavramlar | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bitki büyüme ve gelişiminde biyotik ve abiyotik stres etmenlerine genel bakış | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Yüksek sıcaklık stresi | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Düşük sıcaklık stresi | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Kuraklık stresi | ön okuma, laboratuvar çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
6 | Yüksek ve düşük ışık stresi | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Tuz stresi | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Genel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Mineral madde eksikliğine bağlı stres | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Mineral madde fazlalığına bağlı stres | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Bitki patogenlerinin neden olduğu stres | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Abiyotik streslerden herhangi birine maruz kalmış bitkilerde klorofil, lipid peroksidasyonu ve membran permeabilitesi ölçümü | Laboratuvar çalışması | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
13 | Abiyotik streslerden herhangi birine maruz kalmış bitkilerde askorbat, glutatiyon | Laboratuvar çalışması | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
14 | Abiyotik streslerden herhangi birine maruz kalmış bitkilerde süperoksit dismutaz, katalaz, askorbat peroksidaz, glutatiyon redüktaz ölçümleri. | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
15 | Ölçüm sonuçlarının değerlendirilmesi | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |