TBB543 Mikorizal İzolasyon ve Tanımlama Yöntemleri

6 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TBB543
Ad Mikorizal İzolasyon ve Tanımlama Yöntemleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İBRAHİM ORTAŞ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. İBRAHİM ORTAŞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Mikoriza mantarlarının izle edilmesi ve tanımlanması ve sınıflandırılması konusunda teorik ve pratik bilgi kazandırmaktır

Dersin İçeriği

Mikoriza mantarlarının ekolojisi gelişim koşulları yanında toprak ortamından değişik tekniklerle izole edilmesi ve tanımlanması ve sınıflandırılması ve çoğaltılarak yeniden tarımdan kullanımı konuları işlenecektir. Bitki kök dokularında veziküller ve arbuscules varlığın tanımlanması yapılacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır

Kaynaklar

Mikoriza

Notlar

Rizosfer


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 1) Mikoriza hakkında genel bilginin anlaşılmasını sağlamak
ÖÇ02 2) Mikoriza sporlarının izole edilmesi laboratuvar koşullarda sağlamak
ÖÇ03 3) İzole edilen mikorizaların genel büyük grup düzeyinde tanımlanması
ÖÇ04 4) Mikoriza sporlarının sayılması ve analize hazırlamak
ÖÇ05 5) Mikoriza sporlarını sınıflandırmak, çoğaltmak ve yeniden tarımda kullanımı konusunda somut bilgi sağlamak


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, diğer mühendislik alanlarına da başvurarak kullanıp, toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine ve sürdürebilirlik ilkesine uygun kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ilgili bilim alanları ile ilişkilendirerek, kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe aktarma noktasında donanımını artırır 5
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toprakların içinde bulunduğu gelişim ve değişim süreçlerini analiz etme ve sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde mevcut problemlere çözüm oluşturabilecek bir araştırma planlar, uygular ve/veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur 2
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmelerinin sağlanmasında karşılaşılan sorunları çözmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yaparak çözüm önerilerinde bulunur 4
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İngilizce'yi de en az B2 düzeyinde kullanarak, alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, bu değerleri öğretir ve denetler
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Mikorizanın tanımı ve tarihçesi Genel anlatım ve örnek gösterme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Problem Çözme
2 Mikorizanın ekolojisi powerpoint sunum Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Problem Çözme
3 Mikoriza ve rizosfer ilişkisi ve toprak-bitki organizma ilişkisinin mikoriza üzerindeki etkisi Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar
4 Kök gelişiminin mikoriza üzerindeki etkisi nedir Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme
5 Kök enfeksiyonu vesikular arbukülar oluşumu ve tanımlanması Ders notu, örnek çalışma ve laboratuvar pratiği Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma
6 Mikoriza gruplarının tanımlanması ve ekolojik önemleri Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme
7 Mikoriza izolasyon yöntemleri Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Mikoriza slaytlarının hazırlanması ve tanımlama Powerpoint, örnek çalışma ve laboratuvar paratiği Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme
10 Acaulospora sporlarının tanımlanması Slayt hazırlam ve sunma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme
11 Entrophospora sporlarının tanımlanması Slayt hazırlam ve sunma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme
12 Gigaspra sporlarının tanımlanması Slayt hazırlam ve sunma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme
13 Glomus sporlarının tanımlanması Slayt hazırlam ve sunma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme
14 Scutellispora sporlarının tanımlanması Slayt hazırlam ve sunma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme
15 Diğer mikoriza mantarlarının tanımlanması ve genel değerlendirme Powerpoint, örnek çalışma ve laboratuvar paratiği Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları yazılı ve odev Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 154
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,16
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.05.2024 10:11