Genel Bilgi
Kod | TBB0012 |
Ad | Strüktür Verim İlişkileri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSMAİL ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, toprak strüktürü ile bitkisel verim ilişkilerinin öğrencilere tanıtımını amaçlamaktadır. Toprak strüktürünün işlevleri, belirlenmesi ve değerlendirilmesi de dersin temel amaçları arasındadır.
Dersin İçeriği
Toprak strüktürünün oluşumu, tanımı ve ölçüm yöntemleri. Agregat oluşumuna ve dayanıklılığına etki eden faktörler. Laboratuvarda agregat dayanıklılığını ve agregat büyüklük dağılımını belirlemeye yarayan yöntemler. Agregat stabilitesinin hesaplanması ve yorumlanması. Strüktür-verim ilişkileri.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Toprak Fiziği Toprak Mekaniği Toprak Verimliliği
Notlar
Toprak Fiziği, Toprak Mekaniği ve Toprak Verimliliği ile ilgili farklı kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toprak strüktürü ve strüktür çeşitlerinin tanımını yapar. |
ÖÇ02 | Toprak strüktürü ile verim arasındaki ilişkileri kavrar ve açıklar. |
ÖÇ03 | Tarımsal üretimde ve sürdürülebilir toprak yönetiminde strüktürün yeri ve önemini açıklar. |
ÖÇ04 | Strüktür oluşumu ve geliştirilmesinin yöntemlerinin kavrar ve açıklar. |
ÖÇ05 | Agregat stabilitesinin belirlenmesi yöntemlerini kavrar. |
ÖÇ06 | Agregat stabilitesinin değerlendirilmesi ve yorumlanmasını yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, diğer mühendislik alanlarına da başvurarak kullanıp, toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine ve sürdürebilirlik ilkesine uygun kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ilgili bilim alanları ile ilişkilendirerek, kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe aktarma noktasında donanımını artırır | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprakların içinde bulunduğu gelişim ve değişim süreçlerini analiz etme ve sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde mevcut problemlere çözüm oluşturabilecek bir araştırma planlar, uygular ve/veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmelerinin sağlanmasında karşılaşılan sorunları çözmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yaparak çözüm önerilerinde bulunur | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İngilizce'yi de en az B2 düzeyinde kullanarak, alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, bu değerleri öğretir ve denetler | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Toprak Strüktürü ve Strüktür Çeşitleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Strüktürün Oluşumu ve Topraktaki Fonksiyonları | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Sürdürülebilir Toprak Yönetiminde Strüktürün Yeri ve Verimle İlişkisi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Strüktürün Diğer Toprak Özellikleri ile Olan İlişkileri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Toprak Strüktürünü Koruma ve Geliştirme Yöntemleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Agregat Oluşumunu, Dayanıklılığını ve Bozunumunu Sağlayan Temel Faktörler | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Agregat Stabilitesinin Belirlenmesinde Temel Yaklaşımlar | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Agregat Stabilitesinin Belirlenmesinde Kullanılan Metotlar | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Agregat Stabilitesinin Belirlenmesinde Toprak Örneğinin Önemi, Örnek Alma Şekli, Dikkat Edilecek Başlıca Hususlar ve Örneği Analize Hazırlama | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Çoklu Elek Sisteminde Islak Eleme Yöntemi ile Agregat Stabilitesinin Belirlenmesi ve Değerlendirilmesi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Tekli Elek Sisteminde Islak Eleme Yöntemi ile Agregat Stabilitesinin Belirlenmesi ve Değerlendirilmesi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kuru Eleme Sistemi İle Agregat Stabilitesinin Belirlenmesi ve Değerlendirilmesi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Hidrometre Yöntemi ile Agregat Stabilitesinin Belirlenmesi ve Değerlendirilmesi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Farklı Yöntemlerle Elde Edilen Agregat Stabilitesinin Karşılaştırılması ve Değerlendirilmesi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Final Sınavı | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final Sınavı | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,12 | ||
AKTS | 6 AKTS |