Genel Bilgi
Kod | DEN125 |
Ad | Dişhekimliği Mesleğine Giriş ve Profesyonelizm |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FUNDA GÜLAY KADIOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FUNDA GÜLAY KADIOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Geleceğin diş hekimlerine sağlık mesleklerini, mesleki kültürü, diş hekimliği mesleğinin içeriğini ve sınırlarını, diş hekimliğine ait profesyonel mesleki sorumlulukları ve mesleki değerleri tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin kapsamında meslek kavramı, sağlık mesleklerinin tarihçesi, sağlık mesleklerinin özellikleri, diş hekimliği mesleğinin yapısı ve özellikleri, mesleki aidiyet olgusu, mesleki ve profesyonel sorumluluklar, bilgiye erişme ve eleştirel düşünme becerisinin önemi yer almaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
İlter Uzel, Diş Hekimliğine Giriş. ISBN:975-487-131-0, ADANA/2006 Avrupa’lı Dişhekiminin Profil ve Yeterlilikleri. A.J.M. Plasschaert ve ark. Çev. Gökhan Alpaslan. November 2004 by the Association for Dental Education in Europe , Funda Gülay Kadıoğlu, Diş Hekimliği Mesleğine Giriş ve Profesyonelizm Ders Notu Kadıoğlu FG. Sağlık Alanında Hatalı Uygulamalar ve Hasta Güvenliği. Dişhekimliği Dergisi 2012; 103(2):30-31., Welie JVM. Is Dentistry a Profession?, Part 1. Professional Defined, J Can Dent Assoc, 2004; 70(8): 529-32, Cowpe J., Plasschaert A., Harzer W., Vinkka-Puhakka H.and Walmsley AD. Profile and competences for the graduating European dentist – update 2009 by the Association for Dental Education in Europe.
Notlar
İlter Uzel Tıp ve Diş Hekimliği Müzesi Adana
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Diş hekimliği mesleğine ilişkin temel kavramları açıklar ve örneklendirir. |
ÖÇ02 | Diş hekimliğinde mesleki aidiyetin önemini açıklar. |
ÖÇ03 | Mesleki sorumluluklarına değer biçer. |
ÖÇ04 | Diş hekimliği mesleği için empatik becerinin önemini kavrar ve savunur |
ÖÇ05 | Hastaya bütüncül yaklaşımı anahatlarıyla belirtir ve diş hekimliğinde disiplinler arası takım çalışmalarını örnekle açıklar |
ÖÇ06 | Mesleki sınırlarını tahmin ederek gerektiğinde alanında uzman kişilerle işbirliği yapmayı öngörür |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri edinir | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız, diş ve çene sisteminin sağlığının sürdürülmesi, sistemle ilgili bozuklukların ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemleri ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sık görülen ağız, diş ve çene bozukluklarının/hastalıklarının sistemik hastalıklarla olan ilişkisini açıklar; güncel, güvenilir tanı yöntemlerini belirler, ayırıcı tanı koyar ve hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak gerekli tedavi seçeneğini uygular | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir. Bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde edindiği psikomotor becerilerle birlikte kanıta dayalı yöntemleri kullanır. Hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak diş hekimliğinin çeşitli dallarında disiplinler-arası takım çalışmaları yapar, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek gerektiğinde diğer sağlık çalışanlarından yardım alır ve alanında uzman kişilerle işbirliği yapar. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım-temel yaşam desteği sağlar; acil dental durumlarda gerekli müdahaleyi yapar ve sonraki süreci planlar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı eğitimi verir, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür; danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirleyerek etkin biçimde kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel-nitel verilerle destekleyerek yazılı veya sözlü olarak aktarır ve uzman olan/olmayan kişilerle paylaşır. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bir yabancı dili kullanarak mesleki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | 1 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Öğrencilerle Tanışma Ders Programını Tanıtma | Ön hazırlık gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | ÇÜ Diş Hekimliği Fakültesinin Tarihçesi | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
3 | Diş Hekimliği Disiplininin ve Alt Dallarının Tanıtımı | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | Meslek ve Mesleki Kültür | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
5 | Sağlık Mesleklerinin Doğuşu | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Diş Hekimliği Mesleğinin Doğuşu | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
7 | Sağlık Alanında Mesleki Günler | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Diş Hekimliği Günü | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
9 | Bilgi, Bilim, Uygulamalı Bilim, Teknoloji ve Tıp ilişkisi | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
10 | Hasta, Hastalık, Semptom, Sendrom, Sağlık | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
11 | Sağlık Hizmeti, Sağlık Çalışanı, Hekim, Diş Hekimi | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
12 | Sağlık Mesleklerinde Profesyonelizm | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Mesleki Kimlik Oluşumu ve Profesyonellik | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Diş Hekimliğinde Profesyonellik | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
15 | Sınav Öncesi Değerlendirme | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Ara Sınav | kaynaklardan araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Bir Uygulamalı Bilim Olarak Diş Hekimliği | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
18 | Bir Teknik Disiplin Olarak Diş Hekimliği | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
19 | Bir Sanat Olarak Diş Hekimliği | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
20 | Bir Sosyal Kurum Olarak Diş Hekimliği | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
21 | Diş Hekiminin Yasal Görev ve Sorumlulukları | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
22 | Diş Hekimliğinde Mesleki Yeterlilik | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
23 | Diş Hekimliğinde İletişim Becerileri | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama |
24 | Diş Hekimliğinde Empatik Beceri | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama |
25 | Diş Hekimliğinde Klinik Bilgiye Erişim ve Ekip Çalışmasının Önemi | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
26 | Diş Hekimliğinde Klinik Karar Verme ve Ekip Çalışmasının Önemi | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
27 | Kanıta Dayalı Diş Hekimliği ve Eleştirel Düşünce | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
28 | Ağız Sağlığının Kazandırılması ve Sürdürülmesinde Diş Hekiminin Rolü | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
29 | Diş Hekimliğinde Uzmanlaşma | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
30 | Diş Hekimliği Tarihinde Kim Kimdir | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
31 | Sınav Öncesi Değerlendirme | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
32 | Yıl Sonu Sınavları | kaynaklardan araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 29 | 1 | 29 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 29 | 1 | 29 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 70 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,80 | ||
AKTS | 3 AKTS |