Genel Bilgi
Kod | DEN131 |
Ad | Anatomi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖZKAN OĞUZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. AHMET KÜRŞAD AÇIKGÖZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İnsan vücudu normal yapılarının öğrenilerek bu yapıların değerlendirilmesinin sağlanması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
İnsan vücuduna ait yapıların öğrenilmesi
Dersin Ön Koşulu
Ders Ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Dere F. Atlaslı Nöroanatomi Fonksiyonel Nöroloji. 4.Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri. 2012. Yücel AH. Dere Anatomi Atlası Ders Kitabı. 7.Baskı. Akademisyen Kitabevleri. 2018. Oğuz Ö. Asklepios İnsan Anatomi Atlası. Akademisyen Yayınevi. Adana Dere F, Oğuz Ö. Artistik Anatomi. Akademisyen Tıp Kitabevi. 2014. Dere F. Atlaslı Nöroanatomi Fonksiyonel Nöroloji. 4.Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri. 2012. Yücel AH. Dere Anatomi Atlası Ders Kitabı. 7.Baskı. Akademisyen Kitabevleri. 2018.
Notlar
Vigue J. Çev.Edi.Oğuz Ö. Asklepios İnsan Anatomi atlası. Akademisyen Kitabevi. 2021.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Anatominin temel terimlerini kavrar ve doğru olarak kullanır |
ÖÇ02 | Kas-iskelet sistemi anatomisini kavrar |
ÖÇ03 | Baş-boyun anatomik özelliklerinin detaylarını bilir, klinik anatomisini diş hekimliği uygulamalarıyla ilişkilendirir |
ÖÇ04 | Sinir sistemi anatomik yapılarını kavrar |
ÖÇ05 | Dolaşım-solunum sistemi anatomisini bilir |
ÖÇ06 | Sindirim sistemi anatomik yapılarını kavrar |
ÖÇ07 | Endokrin sistem anatomik yapılarını kavrar |
ÖÇ08 | Genitoüriner sistem anatomisini bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri edinir | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız, diş ve çene sisteminin sağlığının sürdürülmesi, sistemle ilgili bozuklukların ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemleri ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sık görülen ağız, diş ve çene bozukluklarının/hastalıklarının sistemik hastalıklarla olan ilişkisini açıklar; güncel, güvenilir tanı yöntemlerini belirler, ayırıcı tanı koyar ve hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak gerekli tedavi seçeneğini uygular | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir. Bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde edindiği psikomotor becerilerle birlikte kanıta dayalı yöntemleri kullanır. Hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak diş hekimliğinin çeşitli dallarında disiplinler-arası takım çalışmaları yapar, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek gerektiğinde diğer sağlık çalışanlarından yardım alır ve alanında uzman kişilerle işbirliği yapar. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım-temel yaşam desteği sağlar; acil dental durumlarda gerekli müdahaleyi yapar ve sonraki süreci planlar. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı eğitimi verir, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür; danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirleyerek etkin biçimde kullanır. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel-nitel verilerle destekleyerek yazılı veya sözlü olarak aktarır ve uzman olan/olmayan kişilerle paylaşır. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bir yabancı dili kullanarak mesleki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | 1 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Anatomiye giriş, Hareket sistemi hakkında genel bilgiler, Damarlar hakkında genel bilgiler | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
2 | Lenfatikler hakkında genel bilgiler, Organ ve oluşumların innervasyonu | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
3 | Üst ekstremite kemik, eklem, kas, sinir ve damarları Columna vertebralis ve eklemleri | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
4 | Alt ekstremite kemik, eklem, kas, sinir ve damarları, Üst ekstremite ve columna vertebralis | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
5 | Alt Ekstremite | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
6 | Kafatası kemikleri | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
7 | Kafatasının bütünü | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
8 | Kafatası iskeleti | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
9 | Boyun bölgesi | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
10 | Yüz bölgesi, çiğneme kasları, temporal bölge, parotis bölgesi, scalp, infratemporal bölge, fossa pterygopalatinae | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
11 | Baş boyun kan damarları, lenfatikleri ve sinirleri, çocukluk evresinde baş ve boyun | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
12 | Yüz bölgesi ve scalp, temporal, infratemporal bölge, fossa pterygopalatina | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
13 | Baş boyun damarları ve sinirleri | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
14 | Serebral hemisferler ve damarları, beyiz zarları ve BOS, medulla spinalis | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
15 | İnen ve çıkan yollar, Sinir sistemi | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
16 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Beyin sapı ve kafa çiftleri, serebellum | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
18 | Diencephalon, entegrasyon sistemleri ve serebral korteks | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
19 | Kulak anatomisi, Göz anatomisi | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
20 | Göz anatomisi, sinir sistemi II | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
21 | Toraks kemikleri ve eklemleri, toraks duvarı damar ve sinirleri, mediastinum | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
22 | Kalp, büyük damarlar ve pericardium, burun ve paranasal sinüsler | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
23 | Larinks, fonasyon ve konuşma, trakea, bronkuslar, akciğerler, plevra | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
24 | Solunum sistemi anatomisi, ağız boşluğu, dil, damak, tükrük bezleri ve dişler | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
25 | Çiğneme ve tad duyusu, solunum sistemi anatomisi ve ağız anatomisi I | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
26 | Çiğneme ve tad duyusu, solunum sistemi anatomisi ve ağız anatomisi II | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
27 | 2.Ara Sınav | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
28 | Karın duvarları, özefagus ve farinks, mide ve ince barsaklar | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
29 | Kalın barsaklar, karaciğer, safra kesesi ve pankreas, Sindirim sistemi anatomisi | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
30 | Endokrin bezler, genital ve üriner sistem I | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
31 | Endokrin bezler, genital ve üriner sistem II | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
32 | Yıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 29 | 2 | 58 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 29 | 3 | 87 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 181 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,24 | ||
AKTS | 7 AKTS |