Genel Bilgi
Kod | DEN303 |
Ad | Farmakoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. OLCAY KIROĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. OLCAY KIROĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. FATMA PEYMAN ERTUĞ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Öğr. Gör.Dr. Özlem ÖZÜ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. NACİYE DÖNDAŞ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. YUSUF KARATAŞ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. EDA KUMCU (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. MEHMET ATA SEÇİLMİŞ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Farmakoloji dersinin amacı; öğrenciye temel farmakoloji bilgisi, otonom sinir sistemi, santral sinir sistemi, dolaşım sistemi, endokrin sistemi etkileyen ilaçların farmakokinetik özellikleri, etki mekanizmaları, klinikte kullanımları , yan etkileri, kontraendikasyonları konusunda bilgi sahibi olması sağlamaktır. Kemoterapötik ilaçlar, otokoid sistemi etkileyen ilaçlar ve özel hasta gruplarında ilaç kullanımını bilmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Farmakoloji ve ilaçlarla ilgili temel kavramlar,ilaçların farmakokinetik ve farmakokinetik özellikleri, otonom sinir sistemi, santral sinir sistemi, solum sistemi, endokrin sistem, gastrointestinal sistem,hemopoetik sistem ilaçaları ve etki mekanizmaları, kematöropötik ilaçlar, otokoidler, farmakogenetik, farmakovijilans ve özel hasta gruplarında kullanılan ilaçlar konularını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Medical Pharmacology (Oguz Kayaalp) 2. Pharmacology (Katzung)
Notlar
Medical Pharmacology (Oguz Kayaalp) 2. Pharmacology (Katzung)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Farmakoloji ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
ÖÇ02 | Otonom sinir sistemine etkili ilaçları ayırt eder. |
ÖÇ03 | Santral sinir sistemine etkili ilaçları ayırt eder. |
ÖÇ04 | Solunum sistemine etkili ilaçları ayırt eder. |
ÖÇ05 | Gastrointestinal sisteme etkili ilaçları ayırt eder. |
ÖÇ06 | Üriner sisteme etkili ilaçları ayırt eder. |
ÖÇ07 | Kemoteropötik ilaçları ayırt eder. |
ÖÇ08 | Endokrin sisteme etkili ilaçları ayırt eder. |
ÖÇ09 | Otokoidleri ayırt eder. |
ÖÇ10 | Özel hasta gruplarında kullanılan ilaçları açıklar. |
ÖÇ11 | Farmakovigilans kavramını açıklar |
ÖÇ12 | Farmakogenetic kavramını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri tanımlar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız-diş-çene sistemi ile ilgili hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemlerini listeler. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ağız, diş ve çene hastalıklarının, sistemik hastalıklarla olan ayırıcı tanılarını ilişkilendirir, gerektiğinde yönlendirme ve/veya tedavi süreçlerini yönetir. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak meslektaşları ve alanında uzman kişilerle işbirliği süreçlerini planlar. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda yapılan ilk yardım ve temel yaşam desteğini tanımlar, gerekli müdahale basamaklarını sıralar ve ilgili süreci planlar. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı koruma ve önleme yollarını sıralar, alanıyla ilgili çalışmalara bireysel veya ekip üyesi olarak katılır; danışmanlık ve denetim yapar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinliklere katılmasını sağlar, gerekli durumlarda bu etkinlikleri yönetir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri, gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatı ve birey hak ve sorumlulukları ile ilgili yönetmelik ve etik kuralları tanımlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Birey ve halk sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında duyarlılık taşır ve sorumluluk alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Farmakolojiye Giriş,İlaçların Absorbsiyonu | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | İlaçların Dağılımı, İlaçların itrahı | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | İlaçların metabolizması | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Farmakogenetik | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | İlaçların etki mekanizması,Farmakolojide reseptör kavramı ve ilaçlar | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Farmakodinamik etkileşmeler, Farmakokinetik etkileşmeler | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | İlaç Etkisini Değiştiren Faktörler,İlaçların toksik tesirleri | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | İlaç Suistimali ve Bağımlılığı, Antiseptik ve dezenfektanlar | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
9 | Otonom sinir sistemine giriş | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Parasempatomimetik ilaçlar, Sempatomimetik ilaçlar | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Parasempatolitik ilaçlar, Sempatolitik ilaçlar | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Sempatolitik ilaçlar, Otokoidler | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Histamin ve antagonisleri, Santral sinir sistemine giriş | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Nonsteroid Antiinflamatuar analjezikler, Narkotik analjezikler | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Lokal anestezik ilaçlar, Genel anestezik ilaçlar | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Çizgili kas tonusunu etkileyen ilaçlar, Hipnosedatifler ve benzodiazepinler | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
18 | Barbitüratlar ve alkol,Nörleptikler ve antidepresanlar | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
19 | Parkison hastalığının tedavisi, Antiepileptikler | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
20 | Solunum sistemi hastalıklarını etkileyen ilaçlar | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
21 | Vitaminler, Antitombotik ve hemostatik ilaçlar | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
22 | Kemoterapötiklere Giriş , Penisilinler | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
23 | Penisilinler, Sefalosporinler | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
24 | Aminoglikozidler, Makrolidler,Linkozamid ve streptograminler | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
25 | Amfenikoller, Tetrasiklinler ve Fluorokinolonlar | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
26 | Sülfonamidler ve kombinasyonları. Trimetoprim | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
27 | Dental İnfeksiyonlarda Dar Spektrumlu Antistafilokokal Antianaerobik polipeptid yapılı antibiyotikler | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
28 | Antifungal ilaçlar, Antiviral ilaçlar | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
29 | Kanser tedavisinde kullanılan ilaçlar, Gebelikte kullanılan ilaçlar | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
30 | Çocuk hastaya farmakolojik yaklaşım, Yaşlı hastaya farmakolojik yaklaşım | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
31 | Farmakovijilans | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
32 | Yıl Sonu Sınavları | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 28 | 2 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 28 | 1 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 1 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |