Genel Bilgi
Kod | DEN467 |
Ad | Klinik Derslere Giriş |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (1 Hafta) |
AKTS | 1 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ADİLE ŞEHNAZ YILMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ADİLE ŞEHNAZ YILMAZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Zehra ÇETİNKAYA (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Zafer YÖNDEN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. MEHMET AKİF ÇÜRÜK (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. ÖZLEM GÖRÜROĞLU ÖZTÜRK (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. TAMER CEVAT İNAL (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. ABDULLAH TULİ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, klinik derslere başlayan 4. Sınıf öğrencilerinin kliniğe uyumunu sağlamak, klinik öncesi sınıflarda verilen teorik eğitimin klinik uygulamalara entegrasyonu ve güncellemesini yapmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğini; Klinik uygulamalar sırasında kullanılan Otomasyon sisteminin tanıtımı, İş kazalarının tanımı, nedenleri ve önleme yöntemleri, kişisel koruyucu malzemeler, kesici-delici alet yaralanmaları, konuyla ilgili istatistikler ve önlenmesi için alınacak tedbirler El dezenfeksiyonu ve hasta üniti hazırlama ve temizleme prensipleri, Biyokimyasal analizlerin klinik olarak yorumlanması oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Carl A. Burtis, Edward R. Aschwood. Tietz textbook of clinical chemistry. Lawrence A. Kaplan, Amadeo J. Pesce. Clinical chemistry theory, analysis, correlations
Notlar
Clinical chemistry Principles, Techniques, and correlations Michael L. Bishop, Edward P. Fody, Carleen Van siclen, James March Mistler, Michelle moy
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Klinikte hastaya uygulanan tedaviyi otomasyon sistemine kaydeder. |
ÖÇ02 | Otomasyon sistemine yüklenen hastaya ait kayıtları teşhis amaçlı kullanır. |
ÖÇ03 | İş kazalarının nedenlerini tanımlar, güvensiz koşullardan ve güvensiz davranıştan kaçınma bilinci kazanır. |
ÖÇ04 | Klinik laboratuvarlarında örnekleme prensiplerini açıklar ve evrelerini sıralar. |
ÖÇ05 | Preanalitik faktörleri sıralar. |
ÖÇ06 | İn vitro hemolizin test sonuçları üzerine etkisini yorumlar. |
ÖÇ07 | Biyolojik varyasyonun test sonuçları üzerine etkisini yorumlar. |
ÖÇ08 | Gastrointestinal sistem ve karbohidrat metabolizmasını açıklar. |
ÖÇ09 | Vücut sıvılarını tanımlar, farklarını söyler, farklı vücut sıvılarındaki farklı biyokimyasal konsantrasyonları açıklar. |
ÖÇ10 | Tam kan sayımı sonuçlarını ve hematolojik testleri yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri tanımlar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız-diş-çene sistemi ile ilgili hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemlerini listeler. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ağız, diş ve çene hastalıklarının, sistemik hastalıklarla olan ayırıcı tanılarını ilişkilendirir, gerektiğinde yönlendirme ve/veya tedavi süreçlerini yönetir. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak meslektaşları ve alanında uzman kişilerle işbirliği süreçlerini planlar. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda yapılan ilk yardım ve temel yaşam desteğini tanımlar, gerekli müdahale basamaklarını sıralar ve ilgili süreci planlar. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı koruma ve önleme yollarını sıralar, alanıyla ilgili çalışmalara bireysel veya ekip üyesi olarak katılır; danışmanlık ve denetim yapar. | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinliklere katılmasını sağlar, gerekli durumlarda bu etkinlikleri yönetir. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri, gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatı ve birey hak ve sorumlulukları ile ilgili yönetmelik ve etik kuralları tanımlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Birey ve halk sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında duyarlılık taşır ve sorumluluk alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Otomasyon sisteminin tanıtımı, Kesici-delici alet yaralanmaları, önlenmesi, korunma yöntemleri ve sonrasında yapılacaklar, Klinik laboratuvarlarında örnekleme prensipleri,Gastrointestinal sistem ve karbohidrat metabolizması Klinik Biyokimyası, Vücut sıvıları Klinik Biyokimyası, Hematolojik Testler | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 1 | 1 | 1 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 1 | 1 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 14 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | ,56 | ||
AKTS | 1 AKTS |