Genel Bilgi
Kod | FENZ404 |
Ad | Bilimin Doğası ve Öğretimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZGECAN TAŞTAN KIRIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. Doç. Dr. ÖZGECAN TAŞTAN KIRIK (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bilimsel düşüncenin gelişimi, bilimin doğasıve bilim felsefesi hakkında değerlendirme yapabilecek düzeyde bilgi kazandırmak.
Dersin İçeriği
Bilimin tanımı: amaçları, özellikleri, gelişimive geçirdiği evreler. Bilim Tarihi: bilim felsefesi, felsefiakımlar ve bilimin gelişimine etkisi, buluşların tarihi. Epistemoloji, ontoloji: bilimselkavramların doğası, bilgiye nasıl ulaşıldığı, bilimsel bilgive özellikleri. Varlık kavramı. Bilimselyöntem: bilimsel düşünce, bilimsel sorgulama. Bilim ve toplum: bilim sosyolojisive antropolojisi, bilim etiği.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Yenice, N. (2015). Bilimin doğası gelişimi ve öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık
Notlar
Demirbaş, M. (2016). Fen bilimleri öğretiminde bilimin doğası. Pegem Akademi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilgi ve biliminin doğasını tanımlar. |
ÖÇ02 | Kendisinin epistemolojik ve bilimsel inanışını, sahip olduğu inanışların sebeplerini sorgular. |
ÖÇ03 | Olayları bilimsel olarak sorgular. |
ÖÇ04 | Bilimsel bilgi ile dogmatik bilgileri birbirinden ayırır. |
ÖÇ05 | Bilimsel düşünme ve bilimsel sorgulama özelliklerini öğretmenlik hayatında kullanmakve öğrencilerine kazandırmakiçin gerekli öğretim faaliyetleri ile ilgili önerilergeliştirir. |
ÖÇ06 | Bilimin doğasının temel öğelerini güncel bilimsel gelişmeler üzerinden tartışır. |
ÖÇ07 | Ortaokul fen bilimleri programındaki konularını bilimin doğası ile ilişkilendirir. |
ÖÇ08 | Bilimin doğasının öğretiminde kullanılan yaklaşımları tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İngilizce´´yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Milli Eğitim Temel Kanunu´´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders hakkında bilgilendirme ve izlencenin paylaşılması | Ön hazırlık yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Grupların belirlenmesi Bilimin doğası, bilimsel bilgi ve özellikleri Bilimin doğasını öğretmede kullanılan yaklaşımlar | ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Etkinlik 1: COVID 19 Aşısı | Etkinliğin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Etkinlik 1 (devam) | Etkinlik raporu yazımı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
5 | Etkinlik 2: Yapay et | Etkinliğin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Etkinlik 2 (devam) | Etkinlik 1'in tamamlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Etkinlik 3: Maymunlara insan beyni geni eklendi! | Etkinliğin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Sınıfta uygulanan etkinliklerin gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Etkinlik 3 (devam) | Etkinlik 2'nin tamamlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
10 | Etkinlik 4: Yapay yaşam: Bilim insanları tarafından ilan edilen buluş | Etkinliğin önceden okunması Etkinlik 3'ün tamamlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
11 | Etkinlik 5: Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar (GDO) | Etkinliğin önceden okunması Etkinlik 4'ün tamamlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
12 | Etkinlik 6: Nükleer Enerji ve Türkiye | Etkinliğin önceden okunması Etkinlik 5'in tamamlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Etkinlik 7: Klonlama | Etkinliğin önceden okunması, Etkinlik 5'nın tamamlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
14 | Etkinlik 8: Genetiği değiştirilmiş insan | Etkinliğin önceden okunması, etkinlik 7'nin tamamlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
15 | Etkinlik 9: Atom modellerine tarihsel bakış | Etkinliğin önceden okunması, etkinlik 8'in tamamlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınıfta yapılan etkinliklerin okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Portfolyo |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | final ödevi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |