Genel Bilgi
Kod | BFZ540 |
Ad | Hücre Biyofiziği I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYKUT PELİT |
Dersin Amacı / Hedefi
Hücredeki temel biyoelektrik ve biyomekanik olayların biofizik yöntemlerle analizini yapabilmek
Dersin İçeriği
Atomun yapısı, moleküller arası kuvvetler, difüzyon, ozmos, hücre zarının yapısı, hücre zarından madde taşınımı, dinlenim zar potansiyelinin oluşum mekanizması ve Nernst denklemi, GHK denklemi ve karalı durum, iyon kanalları, kanal blokerleri, mikroelektrot, voltaj-kenetleme ve yama-kenetleme yöntemleri
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) ) Biyofizik (Ferit Pehlivan) Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
Notlar
İnternet Araştırması
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Moleküler bağların önemini kavrar |
ÖÇ02 | Zardan madde geçiş mekanizmalarınıı bilir |
ÖÇ03 | Dinlenim zar potansiyelinin oluşma mekanizmasını tartışır |
ÖÇ04 | İyon kanalı blokerlerinin bloklama mekanizmasını bilir |
ÖÇ05 | Hücre içi kayıt yönteminin üstünlüklerini tartışır |
ÖÇ06 | Patch-klamp yöntemi ve kanal iletkenliği ilişkisini bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili temel bilgileri öğrenir | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvarda deneysel düzenekleri kurar ve çalışır | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi başına bir proje önerisi hazırlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir deneysel araştırmayı planlar | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma sonucunu rapor haline getirir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma bulgularını yorumlar | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili analitik düşünce mekanizmasına sahip olur, Güvenilir bilgiye ulaşabilir. Araştırma projesi oluşturabilir ve yazabilir, Etik değerlere bağlı olarak çalışır ve araştırır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırdığı teorik bilgileri sistematik bir şekilde dinleyici kitlesine aktarır, Edindiği bilgileri halka etkili şekilde aktarır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleği ile ilgili olarak bilimsel düşünce sistematiğine sahip olur | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Atomun yapısı | İlgili konu okunur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Moleküller arası kuvvetler ve bağlar | İlgili konu okunur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Difüzyon, ozmos | İlgili konu okunur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Hücre zarının yapısı ve işlevi | İlgili konu okunur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Hücre zarından parçacık taşınımı | İlgili konu okunur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Dinlenim zar potansiyelinin oluşum mekanizması ve Nernst denklemi | İlgili konu okunur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | GHK denklemi ve kararlı durum | İlgili konu okunur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Mid-term | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
9 | İyon kanalları | İlgili konu okunur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kanal blokerleri | İlgili konu okunur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Mikroelektrot kayıt yöntemi | İlgili konu okunur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Voltaj-klamp ve patch-klamp kayıt yöntemleri | İlgili konu okunur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Ödev Çalışması | Kitap ve literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | İyon konsantrasyonu ve zar potansiyeli arasındaki ilişki | Kitap ve literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Hodgkin-Huxley zar modeli | Kitap ve literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |