Information
Code | BFZ540 |
Name | Cell biophysics-1 |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 2-2 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. AYKUT PELİT |
Course Goal / Objective
To be able to analyze the basic bioelectric and biomechanical phenomena in the cell with biophysical methods
Course Content
Structure of atom, intermolecular forces, diffusion, osmosis, structure of cell membrane, transport of matter through cell membrane, mechanism of formation of resting membrane potential and Nernst equation, GHK equation and stationary state, ion channels, channel blockers, microelectrode, voltage-clamping and patch-clamping methods
Course Precondition
The lesson has no prerequisites
Resources
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) ) Biyofizik (Ferit Pehlivan) Biyofizik (Gürbüz Çelebi) İnternet Araştıması
Notes
Internet Search
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Understand the importance of molecular bonds |
LO02 | Knows the mechanism of substance passing through membrane |
LO03 | Discuss the mechanism of formation of membrane potential |
LO04 | Knows the blocking mechanism of ion channel blockers |
LO05 | Discusses the advantages of intracellular recording method |
LO06 | Knows the relationship between Patch-Clamp method and channel conductivity |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Learns basic information about the field | 3 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sets up and works experimental setups in the laboratory | 2 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prepares a project proposal on its own | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Plans an experimental study | 2 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Reports the research result | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Interpret the research findings | |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Has the analytical thinking mechanism related to the field, Reaches reliable information. Creates and writes a research project, works and researches based on ethical values. | |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | She/he systematically transfers the theoretical knowledge she has researched to the audience. | |
PLO09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Have a scientific thinking systematic in relation to their profession. | 2 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Structure of atom | Related topic read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Intermolecular forces and bonds | Related topic read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Diffusion, osmosis | Related topic read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Structure and function of cell membrane | Related topic read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Particle transport from cell membrane | Related topic read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | The mechanism of formation of relaxation membrane potential and Nernst equation | Related topic read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | GHK equation and steady state | Related topic read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Mid-term | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
9 | Ion channels | Related topic read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Channel blockers | Related topic read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Microelectrode recording method | Related topic read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Voltage-clamp and patch-clamp recording methods | Related topic read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Homework | Book and literature review | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Relationship between ion concentration and membrane potential | Book and literature review | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Hodgkin-Huxley membrane model | Book and literature review | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Term Exams | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Term Exams | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 4 | 56 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 4 | 56 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 1 | 2 | 2 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 12 | 12 |
Final Exam | 1 | 28 | 28 |
Total Workload (Hour) | 154 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,16 | ||
ECTS | 6 ECTS |