Genel Bilgi
Kod | ARK547 |
Ad | Eskiçağ Dillerinin Tarihsel Gelişimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. RUKİYE AKDOĞAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Eski Anadolu dilleri ve çivi yazısını öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste, eski Anadolu Dillerine genel bir giriş yapıldıktan sonra, Hititlerin kulllanmış olduğu Hititçenin grameri ve çivi yazılı heceleri anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
ÜNAL2007:A.Ünal,HititçeÇokDilliElSözlüğüVol.IA-M,VolIIN-Z,PhilologiaSprachwissenschaftliche Forschungsergebnisse, Band 108.1, 2, Hamburg.
Notlar
ÜNAL 2016: A.Ünal, Hititçe-Türkçe, Türkçe-Hititçe Büyük Sözlük, Hattice, Hurrice, Hiyeroglif Luvicesi, Çivi Yazısı Luvicesi ve Palaca Sözcük Listeleriyle Birlikte; Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eski Anadolu tarihi coğrafyasını açıklar. |
ÖÇ02 | Eski Anadolu'nun Asur Ticaret Kolonileri Dönemini tanır. |
ÖÇ03 | Eski Anadolu'da ilk devleti kuran Hititleri izah eder. |
ÖÇ04 | Eski Anadolu'da ilk devleti kuran Hititler'in kullanmış olduğu yazı çeşidini ve çivi yazısını tanır. |
ÖÇ05 | Yazının ilk ortaya çıktığı yer Mezopotamya'daki resim yazısının çivi yazısına dönüşmesini ilişkilendirir. |
ÖÇ06 | Resim yazısından çivi yazısına geçişi yorumlar. |
ÖÇ07 | Çivi yazısı hecelerini tanır. |
ÖÇ08 | Hitit çivi yazısını tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Güncel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olabilmek, bilgiyi değerlendirebilmek. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik yöntemleri uygulayabilmek | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analiz sonuçlarını bilişim teknolojisi ile açıklayabilmek | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mikroskopik çalışmaları yapabilmek | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası ve farklı alanlardan kişiler ile çalışabilme yetkinliği kazanmak | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik buluntular ve kazı alanında yer alan Arkeo toprakların oluşumu ve çevre ile ilişkilerinin üzerine tartışmalara katılabilmek ve fikirlerini aktarabilmek | 1 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmaların süreç ve sonuçlarını farklı disiplinlerdeki araştırmacılar ile ulusal ve uluslar arası çalışma ortamlarında yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kazı alanlarından çıkan arkeolojik buluntuların ve toprakların arkeo-çevre özelliklerinin doğa ve fen bilimlerinin yardımı ile arkeometrik ölçümlerini yapabilmek |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Eski Anadolu Dillerine Giriş. | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
2 | Eski Anadolu tarihi coğrafyası. | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Yazının ortaya çıkışı. | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
4 | Resim yazısından çivi yazısına geçiş. | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
5 | Mezopotamya'da resim yazısının kullanımı. | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | Sumerlerin kullandığı yazı. | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
7 | Asur ticaret kolonileri devri. | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Kitap ve makale okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hitiler hakkında bilgi | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | Hiti çivi yazısı heceleri | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
11 | Hititçe grameri hakkında açıklamalar | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
12 | Dillerin gruplandırılması. | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
13 | Anadolu'da ele geçen önemli tabletler hakkında bilgi. | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | Behistun kaya anıtı. | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
15 | Mezopotamya ve Anadolu'daki tabletlerin konuları. | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kitap ve makale okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kitap ve makale okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |